2018. 05. 14.

Üzemeltetőt vált az S-Bahn Hannover

S-Bahn der DB-Regio (01).JPG21 év után új üzemeltetőt kap az S-Bahn Hannover. Az EXPO 2000 miatt létrehozott hálózatot a megrendelőszervezetek döntése értelmében kénytelen átadni a DB Regio.





Hetek óta szivárogtak az információk a Großraum-Verkehr Hannover GmbH (GVH), a Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) és a Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL), mint megrendelőszervezetek irányából és mindegyik egy irányba mutatott: üzemeltetőváltásra készülnek a Hannover köré a '90-es években felépített S-Bahn-hálózat esetében. Végleges és hivatalos bejelentésre május 8-án került sor, így már biztosan a Transdev-leány NordWestBahn (NWB) lesz a 2021 decemberi menetrendváltástól a hálózatot üzemeltető vállalkozás. A 10 éves időtartamú pályázatra használt járművel is lehetett jelentkezni, ennek ellenére a megrendelőket a mostani 30 perces alapütem sűrítése és a vártnál 14,6 százalékkal olcsóbb összköltség inkább az új üzemeltető irányába tolta el a mérleg nyelvét. Az évi 42,5 millió eurós költségtérítés ellenében 9,3 millió vonatkilométernyi teljesítményt várnak el a megrendelők.

Az évi 31 milliós utasforgalommal bíró hálózat érdekessége, hogy mindenhol 76 centiméteres magasságú peronokról szállhatunk be a direkt ide tervezett 40 darab 424-es sorozatú és a más hálózatokon is használt 28 darab 425-ös sorozatú motorvonatba, azaz egy teljesen akadálymentes hálózat. Ez a tulajdonság az EXPO 2000-nek köszönhető, mert a világkiállítás kalkulált látogatószámát addig lehetetlen lett volna hatékonyan elszállítani. A valós látogatószám a tervezett felét sem érte el, viszont a közlekedési kapcsolatok gyors és nagyarányú korszerűsítése azóta is szolgálja a városlakók mindennapjait. A 354 kilométer hosszú, 74 állomásos hálózat 7 törzsvonalból (S 1-S 7), 2 csúcsidei sprintervonalból (S 21, S 51) és 1 vásárvárosi kiegészítővonalból (S 8) áll, de a Paderbornba vezető S 5 inkább regionális szereppel bír.

S-Bahn der DB-Regio (01).JPG
Ránézésre akármelyik S-Bahn-hálózaton járhatnánk, de a 424-es sorozat csak Hannover körül fordul meg. A sorsuk erősen kérdéses, hiszen pazarlás lenne kidobni a 20 éves szériát. (fotó: Hombre / Wikimedia)

Az üzemeltetőváltás nagyrészt új járműveket is jelent majd, de a 2008-ban beszerzett 13 darab 425-ös sorozatú motorvonat a támogatási szerződés miatt 2028-ig biztosan marad a hálózaton. Az új járművek nagy eséllyel a szintén az NWB által üzemeltetett brémai hálózaton használt Alstom Coradia Continental motorvonatok lehetnek.

Adorján Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.