2018. 06. 01.

Hétvégi gyors – 2018. május 26-június 1.

Dinamikus, igényvezérelt buszjárat Wittlichben. Desiro a MÁV-HÉV vonalain. Államosítják a PESA-t. Hírösszefoglalónk június elején.


Teljesen dinamikus buszjárat


Wittlich | Németország – A Mosel-völgyi városban egy hete működik a Wittlich Shuttle névre keresztelt 70 felszállóhelyet kiszolgáló igényvezérelt járat, aminek nincs konkrét menetrendje, hanem a beérkező igényeknek megfelelő útvonalon szállítja az utasokat hétköznapokon 5 és 20 óra között. A szolgáltatás a manapság egyértelműnek számító applikáció mellett telefonhívással is rendelhető, akár egy későbbi időpontra is. A menetdíj legfeljebb 3 euró, de a hagyományos vonalakra érvényes jeggyel vagy bérlettel rendelkezők csak 1 euró komfortfelárat fizetnek. A szolgáltatást két Mercedes-Benz Viano biztosítja, amit a DB Regio Bus üzemeltet.



Desiro a MÁV-HÉV-nél


Budapest | Magyarország – A MÁV-csoportba bekerült HÉV-vonalaknál komoly baj van a járműkiadással. A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága szerint ugyan szó sincs arról, hogy baj lenne, csak egy majdani rugalmasan átjárható rendszer alapjait teszik le a június 1-jei, a ráckevei vonalon zajló futópróbával, ahol két Desiro-motorvonat vesz részt.
Azt azonban megszoktuk már, hogy a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága nem mondja el a teljes igazságot: a pályával és az elöregedő járművekkel is komoly gondok vannak, a kettő kölcsönhatása pedig fokozza a bajokat. Jelenleg a szinte valamennyi HÉV-vonalon napi szintű a nem teljes kocsikiadás, egyes vonatok ha közlekednek is, rövidebb szerelvénnyel járnak, számos műszaki meghibásodás kíséri a mindennapokat.
A hivatalosan ilyenképpen nem megerősített elképzelések szerint a ráckevei vonalon a MÁV-csoport az esztergomi vonalon feleslegessé váló Desiro-motorvonatok egy részét vetné be tűzoltásként, az így felszabaduló villamos motorvonatok pedig átkerülhetnek a többi vonalra, illetve javításukra is sor kerülhet. Előbb a MÁV-csoport nem közölte a Desirók üzemének kezdetét, de időközben a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága saját magát meghazudtolva közölte: a MÁV-HÉV ráckevei vonalán június 4-étől egy csatolt Desiro-szerelvény segíti a forgalom lebonyolítását.


Vasútra vált az emdeni VW-gyár


Emden | Németország – Június 1-jétől vasútra vált az emdeni Volkswagen-gyár, már ami az alkatrészellátást illeti. Az ezért felelős alvállalkozó, a L.I.T. Speditions GmbH a Captrain Deuschlanddal működik együtt a jövőben, a projektért pedig egy külön céget is létrehoztak SmartRail Logistics néven. Az új projektcég a megrendelőnek integrált szállítási megoldásokat kínál, többek között a teljes, kaputól kapuig tartó korridormanagementet is elvállalják.
A VW emdeni gyára eddig kizárólag közúti ellátásra építette a logisztikáját: eleddig számtalan kamion ingázott a tengerparti város és Lengyelország, Olaszország, valamint belföldön Thüringia és Szászország között. A cserefelépítményeket szállító vonatok váltják most a heti mintegy szász kamiont, az új átrakóterminál kapacitása pedig napi 220 cserefelépítmény lesz. A vasúti partner, a Captrain az irányvonatokat Last Mile modullal szerelt Bombardier TRAXX 3-asokkal továbbítja, így a tolatómozdonyokat is megspórolhatják a terminálon belül.


Állati vasutasok


Riehen bei Basel | Németország – Németország déli részén szokatlan, de nem újdonságnak számító megoldást alkalmaz a Deutsche Bahn AG a vasúti töltésoldalakon és egyéb nagy zöldfelületeken azok gondozására. A jövőben ugyanis a hangos fűnyírók helyett állati erővel próbálnak meg úrrá lenni a növényeken. A DB-nél ugyanis több kecskét vettek állományba, egészen pontosan svájci, wallisi eredetű feketenyakú kecskékről van szó, valamint egy birkanyáj is segíti a munkát. A megoldás nem csak az üzemanyag-felhasználást csökkenti, hanem jót tesz a környezetnek is, a sokszínű állat- és növényvilág megóvása is könnyebb így.

(fotó: Faruk Hosseini / Deutsche Bahn AG)

A DB-nél nem ez az egyetlen helyszín, ahol ilyen megoldásokkal tartják karban a vasúti töltésoldalt: a VDE 8-as projekt keretében megvalósult vasútvonalak mentén is kecskék és birkák segítik a növényzet kordában tartását.


Államosítják a PESA-t


Varsó | Lengyelország – A novemberben felvett 200 millió złoty értékű hitel után továbbra is pénzügyi gondokkal küzdött a cég, amin a varsói SKM 310 millió złoty értékben megrendelt 13 Elf II motorvonatát is csak 2023-as szállítással vállalták. A problémákat legnagyobb részben a DB-vel kötött, LINK-ekre szóló keretszerződés okozta, mert az EBA engedélyét mind a mai napig nem sikerült megszerezni, de kötbért kell fizetni érte. Ezen felül a PKP IC villamos mozdonyaira kiírt tenderen a NEWAG-gal folytatott csatározások sem voltak éppen kedvező kimenetelűek. Ilyen előzmények és a kötelező engedélyezési körök lefutása után június közepén átveszi az állami tulajdonú Polski Fundusz Rozwoju (PFR, Lengyel Befektetési Alap) a cég teljes vagyonát, amivel (időlegesen?) megmenekül a Bydgoszcz-i gyár.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.