2018. 10. 15.

Előbb jött? Előbb megy!

A héten újabb próbálkozást tesz a müncheni S-Bahnon a DB, hogy növelje a vonatok pontosságát. A csúcsidőben erősen túlterhelt Stammstrecke járatainak egyenletességét kívánják előmozdítani a logisztikából kölcsönzött módszerrel.





Rendszeres probléma Münchenben, hogy a Stammstrecke járatai csúcsidőszakokban akár 100 százalék fölötti kihasználtságot mutatnak, ami erősen csökkenti az utasok komfortérzetét. Ezt növeli az a tény, hogy az alagútban meghatározott sorrendben követik egymást az egyes vonalak járatai, ami az átmérős viszonylatrendszer miatt a hálózat más pontján is problémákat okozott. A belvárosban elszenvedett késések miatt a visszaforduló vonat is késve indult, a feszített menetrendben pedig szinte lehetetlen behozni a késést.

Ezen a héten viszont a raktározásban már régóta használt "first come, first served" (előbb jött, előbb szolgáljuk ki) logikát követik. Ez annyit jelent, hogy Ostbahnhof, Pasing, Laim és Donnersbergerbrücke állomásokra először érkező és utascsere után menetkészre jelentett vonatok közül az irányítás a legelsőnek bejelentkezőt küldi le a várost átszelő alagútba. Teszik ezt a felsorolt állomásokra kiszerkesztett kiegyenlítőidők rovására, így az adott járat a menetrendinél akár 2 perccel korábban is közlekedhet. Az eljárásra munkanapokon reggel 6 és 9:30 között kerül sor és a tapasztalatok kiértékelése után döntenek majd a végleges bevezetésről.

Felcserélt sorrend, korábbi közlekedés. A belvárosi alagútban minden másodperc számít.
(fotók: Halász Péter)

Április óta a Hauptbahnhof és június óta a Marienplatz állomáson is találkozhatunk a reggeli és délutáni csúcsban utasirányító munkatársakkal, akik a vonatok pontosságát hivatottak növelni az utasok egyenletes elosztásával és az ajtózárásra történő figyelmeztetéssel. Az első eredmények szerint az állomási tartózkodások ideje némileg csökkent, tehát a hatás pozitív.

Az igazi megváltást majd a 2. Stammstrecke átadása hozza el, de annak az építése legalább 2026-ig el fog tartani.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.