2018. 10. 10.

U2×U5 – Épül Bécs új metrója

Bécsben néhány évente megépül egy-egy újabb metrószakasz, a hálózat folyamatosan növekszik. Ezúttal viszont a korábbi kifutó szakaszok hosszabbítása helyett újra a belvárosban épülnek vonalak.




Bécsben tegnap hivatalosan is megkezdődött az évtized nagyprojektje: a Vakond névre keresztelt alagútfúró géplánc indítóaknáját kezdték kiásni a Matzleinsdorfer Platzon. A 65 méter hosszú, 35 méter széles és 30 méter mély gödröt a következő hónapokban építik meg, majd az összeszerelés után megindul a géplánc dél felé, hogy kiássa az U2 Augustinplatzig tartó új szakaszát.

A városi és országos szakpolitikusok beszédeikben kiemelték, hogy ennek a szakasznak a jelentősége nem mérhető a korábbi vonalhosszabbításokhoz, mert új, eddig hiányzó csomópontok jönnek létre. Ezen felül a logisztikai háttér is kemény dió lesz még úgy is, hogy a számítások szerint mintegy 20 ezer teherautónyi anyagot kell ki- és beszállítani "csak" a Triester Straße végéig, tehát a Gürtelen belüli belvárost nem terhelik majd.

Ulli Sima és Günter Steinbauer a két új vonal jelölésével és az építőkkel is pózolt.

Ezzel párhuzamosan megkezdődtek az előkészítő munkálatok az U4-es vonal Pilgramgasse állomásánál is. Az évek óta futó NEU4 modernizálási projekt keretében 2019 nyarán a Karlsplatz és Längenfeldgasse között nem közlekednek majd a vonatok, ezt kihasználva pedig megépül majd a keresztezési műtárgy lényegi része is.

Maria Vassilakou, többek között a közlekedésért és városfejlesztésért felelős városi tanácsnok; Norbert Hofer, szövetségi közlekedési miniszter; Ulli Sima, a Wiener Stadtwerke csoportért felelős városi tanácsnok és Günter Steinbauer, a Wiener Linien ügyvezetője fogtak lapátot az ünnepélyes első kapavágás keretében.
(fotók: Johannes Zinner / Wiener Linien

Az U2 új déli szakasza a hálózat legmélyebben fekvő része lesz a maga 30-35 méteres mélységével és az új irány új átszállási lehetőségeket is teremt majd a Rathaus (U5/U2), Neubaugasse (U3/U2), Pilgramgasse (U4/U2) és Matzleinsdorfer Platz állomásokon (U2/S-Bahn Stammstrecke). Az U5-ös építésének látványos része februárban kezdődik a Frankhplatz állomással, még tavasszal nekiállnak a Rathaus állomásnak is és nyárra az összes leendő állomásnál megkezdődnek a munkálatok. A vonalakat 2024 (U5) és 2026 (U2) kívánják átadni, de az U5 Elterleinplatzig tartó szakasza már tervezés alatt, az U2 Wienerbergig tartó szakasza előkészítés alatt áll.


Adorján Péter

2 megjegyzés:

  1. A WL azt írta vissza pár hónapja, hogy még nem tudják, milyen lesz a villamosforgalom az U5 külső végén, szóval van némi öncélú politikai íze a projektnek. Az átadásig meg egyenesen U55 szaga lesz. És arról sincs már egyáltalán szó, hogy az S45-ig, vagy a Karlsplatztól délkeletre tovább vinnék.

    VálaszTörlés
  2. A hanyatló nyugat a szakadék szélén áll, sőt maguknak ásták ki a 65x35x30 méteres gödröt, hogy beleessenek. Eközben a budapesti M3 "kék" metró vagonjaiban már az van kiplakátolva, hogy Válts sebességet! mert az állam kifizeti az autóvezetői KRESZ-vizsgádat. Még sötét-szürkével átsatírozott gyalogos, biciklis és tömegközi piktogramok is vannak a 2 méteres ablak-matricán, hogy mindenki értse ki az új ellenség. A személygépkocsi piktogram pedig nagyobb, szép narancs színben van rányomtatva. Nincs tehát még elég autó Budapesten, legyen több, legyen több és hosszabb forgalmi dugó!

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.