2018. 10. 19.

Hétvégi gyors – 2018. október 13-19.

PTC-körkép az USÁ-ból. Halálos vasúti baleset Marokkóban. Új hidat kapott az RhB a Rajna felett. Hírösszefoglalónk.


Súlyos vasúti baleset Marokkóban


Bouknadel | Marokkó – Hét ember meghalt és 125 megsérült a kedden történt balesetben, amikor a 9-es számú Rabat-Kenitra vonat a Casablanca-Kenitra vonalon Bouknadel település közelében kisiklott. Az emeletes szerelvény több kocsija is kisiklott és leborult a sínekről. Egyes értesülések szerint a vonat jóval a megengedett sebesség felett közlekedett, 60 helyett 120 km/órával, amikor a baleset történt. Ez egy nem megfelelően jelzett és kommunikált lassújelnek lehet köszönhető, de ezt egyelőre egyik hatóság sem erősítette meg, a részletes vizsgálat folyamatban van.

A baleset helyszíne a kisiklott szerelvénnyel a Morocco World News felvételén



Felavatták az új Hinterrheinbrückét


Reichenau | Svájc – A svájci Rhätische Bahn gőzerővel dolgozik a Retica30 programon, azaz a teljes hálózatra kiterjedő félórás ütemes menetrenden. Ehhez régóta problémát jelentő szűk keresztmetszeteket iktatnak ki a rendszerből a hálózat megannyi pontján, így például Reichenau-Tamins állomás mellett is. Itt a vonatok keresztezik a Hinterrhein folyót, azaz a Rajna egyik ágát. A híd előtt Chur felé található az állomás, utána pedig közvetlenül az elágazás Thusis-St.Moritz illetve Ilans-Disentis felé, de a régi hídon csak egy vágány van. A menetrendi lehetőségek bővítésének céljából egy új hidat építenek a régi mellé, amivel a kétvágányos szakasz Churtól egészen az elágazásig tart majd.

Előtérben az új, Sora Giuvna névre keresztelt híd, háttérben pedig a régi Hinterrheinbrücke a Rhätische Bahn felvételén

Az új híd közvetlenül a régi mellé épül, vasbeton szerkezete már a tervrajzokon is egyedinek tűnt, de élőben még ütősebb, összetéveszthetetlen lett. Az új szerkezet első próbája volt másfél év építési idő után most csütörtökön, amikor ünnepélyes keretek között az ezen alkalomból felmatricázott Ge 4/4 III-as mozdony elsőként haladt át a hídon. A teljes üzembe helyezést a fontos terhelési és minőségi próbák elvégzése után november 4-ére tervezik.



Hatósági sürgetés a folyamatos vonatbefolyásolás kiépítésére


Washington D.C. | Amerikai Egyesült Államok – És még mindig PTC, azaz Positive Train Control! Törzsolvasóink már nem kapják fel a fejüket azon, hogy vészesen közeleg az Egyesült Államokban a személyszállító és veszélyes anyagot szállító tehervonatok által igénybevett vonalakra előírt folyamatos vonatbefolyásolás kiépítési kötelezettség 2018 végi határideje. A 2008-as jogszabályt hosszú ideig fúrták az érintett vasutak (főleg a teherszállító), mígnem a pálya-és járműoldali berendezések felszerelésére, illetve a próbaüzem megkezdésére ez év vége lett a határidő. Az elmúlt hetekben sűrűn érkeznek a hírek az éles, utasforgalmi próbák megkezdéséről is - ezek elindításával újabb 2 éves haladékot lehet kicsikarni a teljes üzem bevezetéséig. Ám van, aki még ehhez sem ért elég közel. A felügyelő Federal Railroad Administration (FRA) e hét szerdáján jelentette be, hogy lezárult egy komolyabb tárgyalássorozat a határidőt jó eséllyel lekéső vasúttársaságokkal és beszállítóikkal, melynek során nyomatékosították, hogy az érintettek 2018 utolsó negyedévében komoly haladást kell felmutatniuk a hatósági beavatkozás elkerülésére. Bár nem neveztek meg konkrét vasutakat, az FRA honlapján lévő „PTC-számláló” alapján a szaksajtó elég jól be tudja lőni a problémás cégeket. A teherszállítók közül egyértelműen a legtovább a teljes tagadás állapotába ragadt Canadian National kullog a sor végén, bizonyára híres-hirhedt egykori vezetője, Hunter E. Harrison hozzáállása miatt. A nagyobb személyszállító cégek közül némi meglepetésre a nagyon is „szem előtt lévő” New Jersey Transit a szégyenpados, de meglepő módon a még jobban szem előtt lévő (Washington elővárosában szolgáltatnak...) MARC is csehül áll. Sajátos a Caltrain helyzete - a cég még csak járművei felére telepített fedélzeti berendezést, de részükről kissé érthető volt a kezdeti késlekedés, ugyanis volt némi matematikai esélyük arra is, hogy az új, Stadler-motorvonatok érkezéséig kibekkelik a PTC bevezetését; most viszont olyan mozdonyokat szerelnek fel új berendezésekkel, melyek 1-2 év múlva amúgy is lekerülnek a vonalról.

Összeállította: Berky Dénes, Magyarics Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.