2019. 01. 14.

Bécs: U4 pótlás a belvárosban

Bécsben javában zajlik az U4-es metró 2014-től 2024-ig tartó felújítása, melyet javarészt a forgalom fenntartása mellett és rövidebb ideig tartó vágányzárakban végeznek. Egy ilyen kétnapos vágányzár keretében váltottak biztosítóberendezést Karlsplatz állomáson, ehhez pedig a bécsi belvárosban szokatlan módon ezúttal buszos pótlás társult. Képriportunk a helyszínről.



A bécsi U4-es metró szinte folyamatos építési terület, a Stadtbahn-gyökerekkel rendelkező létesítményen mindig akad egy kis reszelnivaló. A mostanában zajló felújítások viszont a Wiener Linien 2014-2024 közötti teljes felújítási programjának (NEU4) részei (mely egyébként eredetileg csak 2020-ig tartott volna). Az egyik fontos tennivaló a hetvenes évekből származó relés biztosítóberendezés kiváltása egy korszerű, elektronikus berendezéssel a Karlsplatz állomás körzetében. Az új biztosítóberendezés építése már másfél évvel ezelőtt elkezdődött, értelemszerűen a forgalom fenntartása mellett. Az elkészült berendezés üzembe helyezéséhez viszont üzemszünetre volt szükség, ezért 2019. január 12-én nulla óra harminc perctől másnap, azaz január 13-án üzemzárásig teljes kizárásos vágányzárat tartottak a Margaretengürtel és a Landstraße állomások között. A lezárás érdekessége, hogy Bécsben viszonylag ritkán van belvárosi (vagy egyáltalán, bármilyen) buszos metrópótlás, most pedig éppen ez történt - a kérdéses szakaszon a Wiener Linien Mercedes Citaro csuklósai szállították az utasokat. Az ilyesféle pótlásokat az utóbbi időben inkább a párhuzamos villamosvonalak bevonásával oldották meg (például U1-pótlás 2012-ben, vagy éppen a 2018 nyári északi U4-pótlás), ám itt erre nem volt lehetőség, így az U4 korábbi, nyugati szakaszokon zajló vágányzári pótlásaihoz (2009, vagy éppen a mostani projekt részeként lebonyolított 2016-os pótlás) hasonlóan maradt a busz.

A Wiener Linien egyébként vágányzári hidetményében a „nagy évben elkerülést” ajánlotta, amire volt is lehetőség, például az U1 metró, a D, 2 és 71-es villamosok az észak felől érkezőknek jó alternatívát nyújthattak a belváros délnyugati részei felé, míg Hütteldorf fel az U6-U3 kombináció kínál valamelyes alternatívát. Helyszíni tapasztalataink szerint az utasok többsége valóban elkerülte a pótolt szakaszt - főleg a Naschmarkt környékén lakók és a metró hiányával a helyszínen szembesülő turisták használták a pótlóbuszt.

A lezárás és metrópótlás a Wiener Linien infografikáján
(forrás: Wiener Linien)

Metrópótló indul a Landstraße állomás buszsávjából - „békeidőben” itt csak a 74A jelzésű busz közlekedik

A Landstraße metróállomásnál a Hilton Hotel előtti parkolót űrítették ki a metrópótlók számára, így a buszsávon a 74A járat kocsijai el tudtak haladni a várakozó metrópótlók mellett

A Landtsraße végállomás másik oldala - érkező metrópótló kanyarodik az Am Stadtpark felől

A fedélzeti utastájékoztatást is felprogramozták a metrópótló viszonylatra, bár mint alább látni fogjuk, a kocsik külső kijelzőin nem sikerült túl egységesre a viszonylatjelzés...

A Karlsplatz északi oldalán lévő megállóból rajtol két metrópótló busz, melyek az álmos vasárnap délelőttön éppen 5-ről 4, majd 9 óra után már 3 percre sűrűsödő követésben utolérték egymást. Figyeljük meg a viszonylatjelzést: csak Schienenersatzverkehr, azaz elvileg a vonatpótlóknál használt megnevezés szerepel, szemben a korábban látott U4E (E = Ersatzverkehr, pótlás) megoldással

Egy U4E viszonylatjelzésű kocsi hasít az ellenkező irányban, a Rechte Wienzeile felől érkezve a Karlsplatzra

Metrópótló a Karlsplatz és a Canovagasse sarkán, megint a viszonylatjelzés az érdekes: pár járművezető a 25-ös villamos(?)pótlót találta meg a fedélzeti rendszerben viszonylatjelzésként - de legalábbis valami megkeveredett itt

A lámpák hangolása nem kifejezetten kedvezett a metrópótlóknak, ezen az útvonalon ugyanis normálisan nem jár nappali busz - így a lámpák egyszerűen egy hosszú, személyautós zöldhullámra vannak felfűzve. Egy-két kihalt sarkon így mindig beragadt egy lámpaütem végére érkező metrópótló, például a Canovagasse-Karlsplatz sarkon mindkét irányban

U4E metrópótló egy bécsi ikon, a Musikverein épülete előtt
(fotók: a szerző)


Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

  1. Katasztrófa volt a metrópótlás, volt szerencsém utazni vele tegnap

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nocsak! Mikor és milyen értelemben? Mi sajnos szombaton nem tudtuk mustrálni, csak vasárnap reggel, amikor nyugi volt.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.