2019. 01. 23.

Ingyenessé teszik a tömegközlekedést Luxemburgban

A nagyhercegség közlekedési minisztere, François Bausch a részleteket és a financiális hátterét is elmondta arról az intézkedésről, amelynek köszönhetően 2020. márcus 1-jétől ingyenessé válik Luxemburg teljes területén.






Bő egy évet kell még várni az érdemi eredményre, de a részletek már most ismertek. Az biztos, hogy a rendszer nem mindenhol és nem automatikusan lép életbe, de a helyi hatóságok csatlakozhatnak hozzá – a főváros már meg is tette, közölte Lydie Polfer polgármester. A tárcavezető szerint azért is fontos az ingyenes tömegközlekedés, mert ez egyfajta fokmérője a társadalom fejlettségének és a gazdasági stabilitásnak – no meg egy jelzés arra nézvést, hogy a tömegközlekedésnek komoly szerepet kell vállalnia egy fenntartható közlekedési rendszerben is, ráadásul az ingyenesség a polgárok szemléletét is formálhatja.
A vasúti utazók számára fontos, hogy az ingyenesség ellenére is megmarad az 1. osztályú utazás lehetősége – ez azért is fontos, mert sok helyen már ez a lehetőség kiveszőben van, gondoljunk csak a magyarországi „távolsági” vonatokra... De Luxemburgban, bármilyen kicsi is az ország, egyelőre marad a fizető utasok számára az 1. osztály. Aki itt szeretne utazni, annak a szokásos tarifát meg kell fizetnie majd, mivel az ingyenesség csak a 2. osztályra lesz érvényes. Aki itt utazik, annak is rendelkeznie kell majd valamilyen személyi azonosításra alkalmas okmánnyal és ezt biztonsági okokkal magyarázza a tárcavezető. A jelenlegi közlekedési kártya az mKaart is megmarad, hiszen a fizetős szolgáltatásokhoz, a P+R parkolókhoz, az elektromos töltőállomásokhoz vagy éppen a kerékpártárolókhoz továbbra is szükséges ennek megléte.

A rendszerhez nem csatlakozik mindenki automatikusan, de a főváros és így a Luxtram is része az ingyenes közlekedési hálózatnak
(fotók forrása: Wikipedia)

Az ingyenesség mellett fejleszti is a tömegközlekedést is: 2018 és 2023 között 2,2 milliárd eurót fordítanak a vasúti közlekedésre és 390 millió eurót a luxembourgi városi vasút fejlesztésére. A nemzeti buszhálózatot, az RTGR járatait is átalakítják majd annak érdekében, hogy optimálisabb csatlakozásokat nyújtsanak majd és a tervek szerint esténként és hétvégente is bővítenék a buszközlekedés kínálatát.
A nemzetközi forgalomban a buszokon és a vonatokon is fizetni kell majd továbbra is: azonban a buszhálózaton már most biztos a jegyárak csökkentése; a CFL pedig tervezi, hogy a szomszédos belga, francia és német vasúttal tárgyalásokat kezdeményez a határátlépő forgalomban használt jegyek árának csökkentésére.
Arra nézvést, hogy pontosan milyen feltételek mellett és pontosan kire lesz érvényes az ingyenes tömegközlekedés, egyelőre nincs információ, de a hírek szerint nem csak a helyieknek, hanem a külföldieknek sem kell majd fizetni a közlekedésért. Az ingyenesség ellentételezésére évente mintegy 41 millió eurót fordítanak majd az adóbevételekből.

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. Szerintem butaság. A fejlett országokban az emberek már annyira elkényeztetetté, finnyássá és individualistává váltak, hogy semmiképpen sem viselik el egymás kényszerű társaságát, pl. az autókban is egyesével ülnek, nemhogy tömegközire szálljanak!

    Ha a pénzt inkább odaadnák a keleti EU tagoknak (mondjuk nevesítve, hogy a magyar apanázst Vitézy költi el, nehogy ellopják), abból az itteni alacsonyabb költségeket és nagyobb kollektivista hagyományt (tömegközi elviselése) tekintve, 5-10x nagyobb közösségi közl. utas bevonzási eredményt és ezzel légszennyezés / AGW emisszió csökkenést lehetne elérni. Azt pedig Luxemburg leírhatná magának CO2 kvótában, hiszen ők adták rá a pénzt. Mindenki boldog és még értelme is van, nem csak kirakat beruházás.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Láttál már munkanap reggel Luxemburg városába tartó vonatot? Meg tömeges utaslemaradást? Szerintem inkább az lesz a probléma, hogy nem lesz elég kapacitás csúcsidőben.

      Törlés
  2. Az ingyenes szolgáltatások mindig pazarláshoz vezetnek. Legyen az céges buli svédasztallal, ingyen elvihető kacat lomtalanításnál vagy mondhatnám akár a korlátlan net- és telefoncsomagokat is. És ott vannak még a nyugdíjasok, kik képesek az ingyen utazást kihasználva 100 km-eket céltalanul utazni. Milyen eredménye lesz ennek országos szinten? Talán elég lenne csak csúcsidőn kívül megengedni vagy egy kedvezményes áron megvásárolható éves bérletet kitalálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A pazarlásra való hajlam igaz, de nem hiszem, hogy a luxemburgi nyugdíjasok tömegesen a vonatra/buszra ülnek melegedni. Akkor már inkább beülnek kávézni/sütizni/sörözni. 100 km-t is nehéz Luxemburgbqn utazni, legfeljebb retúrjeggyel :-) A csúcsidőn kívüli ingyen utazás a jelenlegi reggeli zsúfoltságot látva mondjuk inkább jogos lenne.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.