2019. 02. 18.

Tarol az Astra Romániában

Az elmúlt fél évben 60 villamos gyártására nyert szerződést az aradi Astra Vagoane. Talán mégsem érte el az élettartama végét a Combino-platform.






A hírek szerint jó üzleti érzékkel áldotta meg a sors az Astra Vagoane vezetőit, amikor megvásárolták a Combino-platform licencét. Némileg átdolgozva Imperio néven ismerhette meg az InnoTrans 2012 keretében a szakmai közönség az "újrahasznosított" alapokat. Azóta sem ültek az aradi mérnökök tétlenül az irodáikban és kezd beérni a munka gyümölcse.

A 2012-ben Berlinben bemutatott Combino-klón
(fotó: Adorján Péter)

Február 7-én járt le a jelentkezési határidő az Arad városa által kiírt járműbeszerzési pályázatra, ahol 10+18 villamost kívánnak beszerezni a jelenlegi meglehetősen vegyes, német-osztrák eredetű használtan beszerzett járműpark felfrissítésére. Az egyetlen jelentkező a helyi Astra Vagoane Călători volt, valószínűleg az Autentic típussal és minden esélyük megvan a szerződés elnyerésére. Az első 10 darabot 15,7 millió eurónak megfelelő román lei ellenében szállíthatják majd, ha érvényesnek találja a városháza az ajánlatot. Ez darabonként 1,55 millió eurós járműveket jelent. A pályázat pénzügyi hátterét többnyire a fenntartható városi közlekedést célzó EU-s támogatások felhasználásával fedeznék, az ajánlatok esetében a műszaki tartalom 20, a pénzügyi oldal 80 százalékos mértékben számít bele az értékelésbe. Az opcionális járműszám lehívását követően az összérték 43 millió euróig kúszhat föl, amennyiben 4 éven belül megrendelik a fennmaradó darabokat.

A tavalyi Expo Arad keretében már megismerhette a közönség a Siemens Combino Plus elvi alapjaira épülő Autentic modellt
(fotó: rocardesign / Phototrans.eu)

A gyártónak nem ez lenne az egyetlen sikere az országban, amikor egyedüli pályázóként indult. Tavaly augusztusban Kolozsvár vásárolt 22 Imperiot 41 millió eurónyi összegért, Nagyvárad júniusban rendelt 10 Imperiot 32 millió euróért és decemberben Galați is elköltött 21 millió eurót 18 Autenticre. A két típus között gyakorlatilag a modulok száma a különbség: az Imperio három modulból áll és hat kerékpár található alatta, az Autentic viszont két modullal és négy kerékpárral rendelkezik. Egyebekben a Budapestről is ismert rövidcsuklós Siemens Combino Plus köszön vissza.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.