2020. 01. 17.

Hétvégi gyors – 2020. január 11-17.

Mozdonyt vesz a MÁV-START, méghozzá sokat. Mozdonytalanít a Stadler új motorvonataival a Zentralbahn. Nagytételben rendelne mozdonyt a MÁV-csoport. Továbbra sem lesz duplacsuklós busz a reptéri járaton Prágában. Mozdonycsere Berlintől keletre. Új villamosok érkeznek Mostba. Hírösszefoglalónk.


115 villamosmozdonyt venne a MÁV-START


Budapest | Magyarország – Bár sokat viccelődünk vele, úgy tűnik, tényleg nem a „Négyezres Szili” lesz a befutó a majdani IC+-vezérlőkocsik élén a 160 km/órás fővonali üzemben. Amiről már különféle csatornákon régen hallani lehetett, az most újabb és ezúttal hivatalos szakaszába érkezett: a MÁV-START közbeszerzést írt ki 115 darab mozdonyra, melyek közül ráadásul 90 darab két- és 25 darab három áramrendszerű lenne, nyilván az osztrák-német váltakozó áramú és a szlovák-cseh-szlovén egyenáramú hálózatokra gondolva. A találgatások is megindultak a jármű típusát illetően - mivel az paripáknak 200 km/h-ás sebességre kell alkalmasnak lenniük a nemzetközi igények kiszolgálása miatt (lefordítva: futáskiegyenlítés Ausztriában) és az ilyesfajta beszerzéseket extrém ritkán írják ki vaktában, azaz tényleg nyíltra, komolyabb összegben megtehetjük a Siemens Vectront a londoni fogadóirodáknál. Eredményes eljárás esetén a szerződés megkötése 2020 végére várható, így az első új Vectronok mozdonyok legkorábban 2022 első felében állhatnak forgalomba. A körítés, győzelmi jelentés zsargonban: „A fejlesztésnek köszönhetően lehetővé válik, hogy a vasúttársaság a mai kihívásoknak és a környezetvédelmi követelményeknek megfelelő járműveket szerezzen be. A felújított pályaszakaszokon a 160 km/h-ás sebesség elérése érdekében elengedhetetlen korszerű, nagy sebességű mozdonyok beszerzése, amelyeknek az egyes nemzetközi vonalakon való használhatóság céljából több áramneműnek kell lenniük. [...] A tervek szerint hitelből finanszírozza a vasúttársaság a beszerzést.” Lefordítva ez annyit tesz, hogy ha egyszer végre sikerül beröffenteni a csilliárdokból felújított fővonali szakaszokon a 160-as üzemet, akkor ne álljon elő az a hülye helyzet, hogy a szombati záhonyi sittes FLIRT-je tudná a 160-at, de a menetrend 120-ra van megírva, hogy hétköznapi a hat darab 29-05-ös Bp-kocsi cibáló Szili is bírja a tempót. Továbbá az IC+ kocsikkal kiadott újkori ICRapidok (lásd még a szegedi napi két non-stop kirakatvonatot) a tervek szerint 160-as menetvonalat kapnának. Mi tagadás, igény az volna a sebességre, úgyhogy hajrá! (A szajoli és monori lassújelek meg majd félreugranak ijedtükben.)


Nagy busz, nagy gond


Prága | Csehország – Ismét eredménytelen lett a nagykapacitású autóbusztender Prágában. A új gyártású, duplacsukós autóbuszok beszerzése érdekében kiírt pályázat úgy tűnik, hogy az utolsó volt, mert hamarosan megkezdődhet a tervezett trolibuszvonal infrastruktúrájának kiépítése. A trolibuszok gördülőállománya szintén duplacsuklós lesz, ahol már csak három gyártó jöhet szóba: a HESS, a lighTram19-es típussal vagy a Solaris a Trollino 24-essel és a VanHool az AGG330T vagy az ExquiCity24-es járművekkel. A vonalra 20 jármű kell majd, mindegyik teljes hosszában alacsonypadlós, klimatizált és felsővezeték nélküli üzemre is alkalmasnak kell lenniük. 


Mozdonytalanít a Zentralbahn


Luzern | Svájc – Stílszerűen szabad jelzést kapott a svájci Zentralbahn járműbeszerzési csomagja. A megrendelők, azaz Bern, Luzern, Obwalden és Nidwalden kantonok vezetése, valamint a szövetségi kormányzat jóváhagyta a méteres nyomtávolságú vonatokat üzemeltető cég beszerzési igényeit. Ennek eredményeként két darab hétrészes ADLER motorvonatot rendelhetnek és emellett további hét háromrészes FINK motorvonat is érkezik majd a társasághoz.

A mozdonyos vonatok hamarosan eltűnnek a svájci Zentralbahn hálózatáról
(fotó: Halász Péter)

A motorvonatokat a Stadler Rail szállíthatja majd és 2022-re állnak majd forgalomba. A tervek szerint a távolsági forgalomban közlekedő ADLER-ek a még közlekedő mozdonyos vonatokat váltják majd ki, míg a regionális forgalomban a régebbi motorvonatokat cserélik le a FINK-ekre. A járműbeszerzés értéke 114 millió frank.


Magasan szállnak a rollerek


Karlsruhe | Németország – Szerdán 21:15 körül le kellett zárni Karlsruhe teherpályaudvarát, mert ismeretlenek egy elektromos rollert dobtak a felsővezetékre, ezzel 35 percnyi kikapcsolással járó fennakadást okoztak. Amennyiben megtalálják az elkövetőket, vasútüzem veszélyeztetése miatt lesznek felelősségre vonva, ahol akár 5 évet is kimérhetnek rájuk.


Nagysebességgel Csehországban


Brno – Břeclav | Csehország – Lefutott egy újabb nagysebességű próbamenet a dél-morvaországi Břeclav és Brno között. A České Dráhy az elmúlt időszak baleseti statisztikáját figyelembe véve nem minden áron szeretné a sebesség emelését, ezért csak ott lépik meg, ahol az menetrendileg szükséges. A pálya a vonalvezetése akár 200 km/h sebességet is engedne, de ehhez még néhány apróbb módosítás szükséges. A vasúti infrastruktúra-kezelő Spáva Železnic (volt SŽDC) összesen öt helyet nevezett meg ahol elméletileg minden adott a gyorsabb vonatok közlekedésére: a Brno és Břeclav, Olomouc és Přerov, Benešov és České Budějovice, Beroun és Plzeň, valamint Poříčany és Kolín között.

A 2002-es futópróbáról készült felvételeket a Pozor Vlak [Vigyázz, vonat!] című műsor szerkesztői túrták elő az archívumból


Mozdonyváltás folyamatban


Berlin/Varsó | Németország/Lengyelország – Folyamatosan fogyatkoznak – és nem csak az elmúlt heti baleset miatt – a DB és a PKP InterCity által közösen üzemeltetett viszonylaton a Berlin–Varsó viszonylaton a lengyelek által Husarz becenévvel ellátott Siemens EuroSprinter 64 U4 mozdonyok. Jelenleg még napi 3 vonatpár (EC 44/45 Spree, EC 58/59 Gedania, EC 246/247 Wisla) közlekedik a 2002 óta megszokott formában, de a Vagonweb információi szerint a Gedania vonatpár is Vectronos lesz június közepétől.

Berlin Ostbahnhof állomáson kaptuk el a Berlin–Varsó viszonylatú EC 249 Berolinum vonatot szerdán, amit a ZSSK Cargo színeit viselő 383 202 húzott.
(fotó: Adorján Péter)

A PKP InterCity 5 370 010-es számú Huszarz mozdonya halad a varsói EC élén 2011 őszén a rummelsburgi S-Bahn-megálló mellett kelet felé. A háttérben a még csak (át)épülő Ostkreuz Ringbahn-csarnoka látszik
(fotó: Halász Péter)


VillaMOST


Most – Litvínov | Csehország – Megkezdte próbafutást az első két Pragoimex EVO2 típusú villamos Mostban. Az összesen öt darabra szóló rendelés hattengelyes, kétmodulos járművekre szól, melyek a korábbi Pragoimex termékekkel ellentétben teljesen alacsonypadlósak. A teljes flotta február közepén áll forgalomba, az új beszerzés összértéke 104 millió cseh korona.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.