2020. 01. 24.

Hétvégi gyors – 2020. január 18-24.

Misszió Tours zarándokvonatok 2020-ban. Visszatért Vitézy, de nem a BKK-hoz. Matricadigitalizációba bukott bele a cseh közlekedési miniszter. Új trolik és motorvonatok a Škoda előadásában. Új színek és hibridmozdonyok a DB-nél. Hírösszefoglalónk.


Škoda trolik Nyugat-Európának


Plzeň / Saint-Étienne | Csehország / Franciaország – Összesen 22 Škoda 26Tr / Solaris Trollino 12 érkezik 2022-ig a Lyonhoz közeli hegyvidéki városba a STAS megrendelésére, melyek közül az első öt már meg is érkezett. A trolibuszok 10-20 kilométer közötti távolságot tudnak megtenni önjáró üzemmódban a beépített akkumulátoroknak köszönhetően. Természetesen a teljesen alacsonypadlós járművekből nem hiányozhat a légkondicionáló és a kamerarendszer sem.
Franciaországban Lyon, Limoges és Nancy üzemeltet még trolibuszokat, bár Nancyban a Bombardier-féle GLT-duplacsuklósok év végén leállításra kerülnek, hogy 2 évvel később hagyományos villamos vehesse át a helyét.

Budapesten már ismert a forma, melyet a francia extravagancia pedig még érdekesebbé teszi
(grafika: Škoda Transportation)


Panter 2.0


Plzeň | Csehország – A cseh Škoda Transportation megkezdte a 9 éve gyártásban lévő Škoda 7Ev (kiviteltől függően RegioPanter és InterPanter néven futó) motorkocsi-sorozat utódjának tervezését. A České Dráhy állományában jelenleg 51 darab van belőlük míg a ZSSK-nak összesen nyolc hárommodulos és két négymodulos darabra van rendelése, valamint további 5 rövid és 10 hosszú motorvonatra van érvényes opciója. Az új típusban a jelenleginél kényelmesebb utasteret, egyszerűbb karbantartást és optimalizált energia-felhasználást ígér a gyártó. Az egyszintes járműveken felül, az emeletes járműcsalád továbbfejlesztésén is dolgoznak a plzeň-i gyárban, azonban egyelőre ott a motorkocsik nélküli egységszerelvények gyártása van jelenleg fókuszban, melyek Ostrava és Frenštát pod Radhoštěm között fognak közlekedni. Ami a többi elektromos járművet illeti, a Panter utódján túl a városi járművek élveznek prioritást a Škodánál, így a villamosokon, valamint az elektromos- és trolibuszokon lesz a hangsúly a közeljövőben, így a mérsékelt sikerű Škoda 109E villanymozdony-sorozat átmenetileg utód nélkül marad.


Zarándokvonatok közlekedtetésében partner a MÁV-START


Budapest | Magyarország – E hét csütörtökén tartották a szokásos sajtótájékozatót a Misszió Tours 2020-as zarándokvonatairól a Nyugati pályaudvar királyi várójában. Az eseményen a szervező Misszió Tours mellett képviseltette magát a MÁV-START (dr. Kormányos László vezérigazgatóhelyettes), a Magyar Püspöki Kar (Veres András püspök, az MKPK elnöke) és természetesen a Miniszterelnökség egyházi kapcsolatokért felelős államtitkársága (Soltész Miklós államtitkár). A zenei aláfestést a záhonyi sittes Szilije biztosította a csarnokba történő be- és kijárás közben. Ami a zarándokvonatokat illeti, a csíksomlyói Boldogasszony és a częstochowai Fekete Madonna mellett idén másodszor a boszniai Međugorje Mária-kegyhelyre is indítanak zarándokvonatot, október 14-18. között. Ez utóbbi komoly piaci rést töm be a zarándokutak piacán, és jó eséllyel népszerű lesz. Amint az eseményen Soltész Miklóstól megtudtuk, a Kormány komoly számú, az elmúlt években több ezer egyházi iskolában tanuló, határon túli, vagy gyermekvédelmi intézményekben élő fiatal utazását támogatta – különösen az utolsó csoport utaztatása értékes társadalmi küldetés, mert ezen fiataloknak lelki és gyakorlati szempontból rengeteget adnak a zarándokutak. Hasonlóan kiemelt értéket teremt a diaszpórában élő, sokszor már magyarul is alig beszélő fiatalok utaztatása, akiknél a magyarságtudatot erősíti vagy éleszti fel egy-egy ilyen út.

Épp Dr. Kormányos László, a MÁV-START vezérigazgató-helyettese beszél a vasúttársaság szerepéről a zarándokvonatok közlekedése kapcsán az eseménynek helyt adó Királyi Váróteremben a Nyugati pályaudvaron
(fotó: Halász Péter)

A MÁV-START vezérigazgató-helyettese kiemelte, hogy a cég társadalmi felelősségvállalásának fontos része a különvonati és csoportos forgalom. Tavaly 61 különvonat közlekedett és 1,2 millió utast szállított a START ebben a szegmensben. A START a továbbiakban is szeretné fejleszteni ezt a szegmenst – így például az Erzsébet-táborok és az Eukarisztikus Kongresszusra érkezők utaztatása jelent majd idén további növekedést. Budai László, a Misszió Tours ügyvezetője elmondta, hogy a zarándokvonatok 2011-es indulása óta 20000 zarándokot utaztattak vonattal. A vonat számukra sokkal több, mint egy közlekedési eszköz – olyan lehetőséget is biztosít, mint az egyéni imára, vagy akár a sajtósok munkájára is alkalmas csendes fülke. A Misszió Tours fontos szakmai partnere az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend, a pálosok. Az ügyvezető kiemelte az idén másodszor induló međugorjei vonatot – a boszniai vasúttal elmondása szerint még bőven van fejleszteni- és egyeztetnivaló... Mindenesetre a zarándokvonatok piacán szakmai (azaz lelkiségi és szervezési) szempontból a Misszió Tours talán a piac legerősebb szereplője.


Új vezető a BKK-nál, Vitézy a BFK-nál


Budapest | Magyarország – Véget érhetnek a találgatások, hogy vajon visszatér-e Vitézy Dávid a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) élére? A válasz nem: a korábbi cégvezető a kormány megbízásából létrejött Budapesti Fejlesztési Központ nevű szervezet élén koordinálja a továbbiakban a főváros és agglormerációjának közlekedésfejlesztését.
A BKK élére február 1-jei hatállyal pedig Varga Ivettet választotta a pályázatokat elbíráló grémium. A leendő vezérigazgató már a BKK-nál dolgozik, korábban stratégiai és innovációs területen dolgozott. A főváros vezetésének közleménye szerint „az élhető, zöld Budapest megteremtésében stratégiai fontosságú a fenntartható közösségi és közúti közlekedés megszervezése” lesz az új vezérigazgató fő célja.


Matricaválságból szuperminisztérium


Prága | Csehország – A közbeszerzési szabályok megkerülésével kötött még tavaly 401 millió koronás szerződést a Vladimír Kremlík vezette közlekedési minisztérium az Asseco Central Europe, mivel 2021-től a csehországi úthasználati jogosultságokat digitalizálják. A szabálytalanságok miatt Andrej Babiš miniszterelnök javaslatára Miloš Zeman államelnök hétfőn felmentette hivatalából Kremlík urat. Bosszúnak is felfogható módon ezzel párhuzamosan kedd óta a Karel Havlíček vezette Ipari és Kereskedelmi Minisztériumhoz került át a közlekedési szakpolitika és Babiš nem zárta ki további szuperminisztériumok létrehozását sem. Az előző közlekedési miniszter Dan Ťok tavaly áprilisban a D1-es (Prága–Brno) autópálya felújításának elhúzódásába bukott bele.


Hiridmozdonyt vesz a DB Cargo


Rostock | Németország – Ötven hibrid dízel tolatómozdonyra vonatkozó szerződést írt alá a DB Cargo és a Toshiba. A mozdonyok összeszerelését maga a megrendelő végzi majd 2021-től a rostocki telephelyen. A tervek szerint a félszáz géppel hatvanegy öregebb dízelmozdonyt váltanak majd ki a tolatószolgálatban. A német vasút részéről hozzátették: a Toshiba HDB 800-asokból további félszázra opciójuk van.
A mozdonyok nem egészen újak: a konstrukció a Schalker Eisenhütte SDE 1800-as tolatómozdonyainak alapjain nyugszik, a dízelmotorokat az MAN szállítja, míg az SCiB Type S-20 akkumulátorcsomagokat a japán fél adja a gépekhez.


Burgundivörös és sötétkék


Frankfurt am Main | Németország – Közel két éve kezdték tesztelni a DB új egyenruhakollekcióját, amit őszig 43 ezer utasokkal kapcsolatba kerülő dolgozó számára küldenek ki. A kollekcióban 80 különböző ruhadarabot találhatunk, melyből minden dolgozó kiválaszthatja a neki megfelelő méretet XXS és 5XL között. Az összesen 900.000 különböző ruhadarabot – egyrészes ruha, póló, farmer, szövetnadrág, zakó, blézer és társaik – alapszíne a burgundivörös és a sötétkék lesz. A legtöbb darab megfelel a MADE IN GREEN környezetvédelmi védjegynek, ezáltal is másabbak az immár 17 éve használt öltözeteknél.

Augusztustól használják, jövőre már csak az új egyenruhával találkozhatnak az utasok
(fotó: Patrick Kuschfeld / DB AG)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.