2020-03-20

Hétvégi gyors – 2020. március 14-20.

Aptist vettek Spanyolországban. Elhunyt Dr. Theurer. Hibrid motorvonatok a Felső-Rajna-vidékre. Újabb elektromos buszok Lengyelországban. Hírösszefoglaló home officeból.


Különleges busszal a belvárosba


Aranjuez | Spanyolország – A Madrid melletti, az UNESCO világörökségi listáján is szereplő Aranjuez városa a héten próbálhatta ki az Alstom Aptis nevű járművet, amelynek legfőbb előnye, hogy teljesen elektromos meghajtású és minden kereke egyedileg kormányozható. A Consorcio Regional de Transportes de la Comunidad de Madrid (CRT, Madrid régió közlekedési szövetsége) alá tartozó helyi AISA nevű közlekedési cég meg is rendelt egy darab ilyen autóbuszt év végi forgalomba állítással, hogy a turistákat környezetbarát módon szállíthassa a belvárosban. Az Alstom szeretne további ilyen buszokat eladni, bár eddig sem volt hatalmas kereslet az egyébként innovatív termékre.

Angel Garrido, Madrid régi közlekedési minisztere, Ignacio Aguado, Madrid régió elnökhelyettese és María José Martínez de la Fuente, Aranjuez polgármestere a szerződés aláírása után a városháza előtt
(fotó: Alstom)


Akkus-villany motorvonat a Rajna-mentére


Stuttgart / Krefeld | Németország – A legismeretlenebb német S-Bahn-hálózat címére méltán esélyes Ortenau S-Bahn 2023-tól új járművekkel operál majd, amint a tartományi járműtulajdonos SFBW, a tartományi megrendelő NVBW és az állami tulajdonú KfW IPEX-Bank megállapodásának megfelelően szereznek be a Siemenstől. A még csak koncepciórajzként létező Mireo Plus B típust a 2023 decemberétől kezdődő időszakban is a SWEG érdekkörébe tartozó TRAPICO üzemeltetheti majd. A gyártól által 80 kilométeres hatótávra méretezett lítium-alapú akkumulátorokat a padló alá rögzítik majd, ezzel tartva alacsonyan a súlypontot, feltöltésük fékezéskor és áramszedős üzemben is biztosítható. A kétrészes, 54 méteres motorvonatok 120 ülőhellyel, klímával és díjmentes internet-eléréssel várják majd az utasokat, a 77 millió eurós költségeket pedig 28 évnyi részletben fizeti ki a tartomány. Emellé a teljes élettartamra érvényes 29,5 éves gyártói karbantartási szerződés is jár.

Hagyományos áramszedővel és akkumulátorokkal zöldít Baden-Württemberg
(képek: Siemens)


Személycsere a MÁV kommunikációjában


Budapest | Magyarország – Szerkesztőségünk értesülései szerint menesztették a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága éléről Loppert Dánielt, aki 2018 ősze óta töltötte be ezt a tisztséget. Távozása információink szerint összefüggésben áll a járványügyi helyzet vasúti kommunikációjával. Megjelenése komoly változásokat hozott a korábbi, ultrakonzervatív, a sajtóval és általában a vasútbarátokkal is – finoman szólva is – arrogánsan viselkedő szervezet működésében. Loppert korábban a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. kommunikációs főnöke volt. Vezetése alatt jelent meg a MÁV-csoport és a MÁVINFORM a közösségi médiában, a vasúttársaság és a MÁV-csoport egészének kommunikációja megújult, dinamikusabb lett és a szóvivői posztra is visszatérhetett Biber Anett is.
Loppert Dániel helyett 2020. március 19-étől Miklós Zsófia Éva, a MÁV Zrt. marketingkommunikációs vezetője feladatinak megtartása mellett tölti be a kommunikációs igazgatói posztot. Az új vezető 2012 óta dolgozik a MÁV-csoportnál.
Bízunk benne, hogy Miklós Zsófia Évával a szakmai sajtó és a MÁV-csoport tevékenysége iránt érdeklődő civilek megtalálják a közös hangot. Munkájához sok sikert kívánunk!


Kicsi beszerzés, kicsi buszokból


Bolesławiec | Lengyelország – Két új Solaris Urbino 8,9 LE electric autóbusz kerül hamarosan az Alsó-sziléziai vajdaságban található Bolesławiec városába. A járműveken felül két töltőállomás is kiépítésre kerül a helyi autóbuszgarázsban. Az összesen 58 férőhelyes – melyből 20 ülőhely – autóbuszokon az utasoknak USB portok állnak rendelkezésre a készülékeik töltésére, de lesz fedélzeti kamera és beépített tűzoltórendszer is a nagyobb biztonság érdekében. A járműveket 160 kW-os agymotor hajtja, az energiaellátásról pedig 160 kWh összkapacitású akkumulátor gondoskodik. Bolesławiec a 28. lengyel város amelyik kifejezetten elektromos buszt vásárol a Solaristól, összességében pedig már 900 felett jár globálisan az eladott elektromos (nem trolibusz) Solarisok száma.


Elhunyt Dr. Josef Theurer


Wien [Bécs] | Ausztria – A híres osztrák pályafenntartógép-gyártó Plasser & Theurer egyik alapítója Dr. h. c. Ing. Josef Theurer hunyt el mára virradóan. Az 1000-nél is több szabadalmat jegyző ipari zseni 91 éves volt. Az 1953-ban a másik névadóval, Franz Plasserrel közösen alapított céget egészen 2011-ig vezette, ekkor unokája, Johannes Max-Theurer vette át a stafétát. A cég máig szinte megkerülhetetlen, ha vasúti pálya fenntartását ellátó gépeket kell vásárolni, az eltelt hat évtized alatt a világ minden pontjára szállítottak, akár egyedi megoldásokat is.

A cégalapító egy 2003-as keltezésű fényképen
(fotó: Plasser & Theurer)


Koronavírus-körkép


A RegionalBahn szerkesztősége nem szeretne felülni arra a vonatra, ami a koronavírus-járvány miatti folyamatos, percről-percre tudósítások tömkelegét hozza maga után, de úgy gondoljuk, hogy fontos hírt adni a jelentősebb változásokról, korlátozásokról a járvány kapcsán, ami legalábbis a közlekedési területet érinti.

Németország – Az utasszámok folyamatos csökkenése miatt a kisebb kiterjedtségű éjszakai hálózatokat folyamatosan állítják le az üzemeltetők, ezzel is tartalékolva a személyzetet és a járműveket. Essen, Frankfurt am Main, Stuttgart már meglépte ezt, a Mannheim–Ludwigshafen–Heidelberg háromszögben pedig az rnv egyelőre csak a teletaxikat szünetelteti. A nagyobb városok (például Berlin, München, Hamburg) esetében iskolaszüneti menetrendre váltottak, ami 10 vagy 15 perces alapütemet jelent és szinte egységes az első ajtón történő felszállás felfüggesztése. A legdrasztikusabb megoldást ebben a tekintetben a WSW mutatta föl, ahol két nap alatt az összes autóbuszra fóliafalat szereltek föl a vezetőfülke mögé.

Többnyire építkezéseken használják ezt a fajta ideiglenes ajtót, de erre a célra is megfelel
(fotó: WSW)

Észak-Rajna-Vesztfália és Baden-Württemberg tartományokban (hivatalosan ezek a legérintettebb területek) hétfőtől a vasúti menetrendhez is hozzányúlnak, az RE-járatokat több helyen elvágják vagy egyáltalán nem fognak közlekedni, hogy az alap kiszolgálást nyújtó RB-járatokra maradjon megfelelő mennyiségű jármű és személyzet. Az órás alapütemtől ritkább követést nem kívánnak bevezetni, hogy a zsúfoltságot elkerülhessék. Az aktualizált menetrendeket az illetékes közlekedési szövetségek, szolgáltatók és megrendelők folyamatosan építik be a menetrendkereső adatbázisokba, ezért többnyire csak az utazás megkezdése előtt érdemes rákeresni az eljutási lehetőségekre.

Az agresszív marketingjéről ismert FlixMobility is összébb húzta a nadrágszíjat, az egyelőre utolsó vonatuk március 19-én közlekedett. A megváltott jegyeket a Deutsche Bahn IC és ICE járatain lehet felhasználni, amiről megállapodást kötött a két konkurens cég. A jelenlegi tervek szerint április végén indulhatnak újra a zöld vonatok. A buszok terén is csökken a kereset, Németországon belül pedig utoljára március 17-én lehetett felszállni. A nemzetközi hálózat más elemi is felfüggesztésre kerültek.

Magyarország — A MÁVINFORM péntek déli közleménye szerint – a járványügyi helyzetre tekintettel – szinte teljesen leállt a hazánkat érintő nemzetközi vasúti közlekedés. Ausztria felé a MÁV hálózatáról egyedül a Hegyeshalom–Nickelsdorf [Miklóshalma] átmenetben van forgalom, a Railjet-vonatok is közlekednek, de hosszabb eljutási időre kell számolni a határellenőrzések miatt. A GYSEV-nél Sopron esetében a korridorjog alapján közlekedő és a helyből induló nemzetközi vonatok szintén közlekednek, ugyancsak üzemel a Fertőszentmiklós–Pamhagen [Pomogy] átmenet is. A Szentgotthárd–Fehring [Vasgyűrűbükszád] átmenetben szünetel a forgalom.
A többi szomszédos ország – Szlovákia, Ukrajna, Románia, Horvátország és Szlovénia – nem indít és nem fogad vonatokat a magyar határátmenetekben. Március 20-án 12 órától a szerbek a Kelebia–Subotica [Szabadka] átmenetben is felfüggesztik a vasúti közlekedést.
A MÁV-csoport közölte: a nemzetközi pénztárak forgalma az elmúlt napokban 80%-kal esett vissza, mindazonáltal a megváltott jegyeket – egyelőre április 11-éig – mindenféle kezelési költség nélkül váltják vissza.
A vasúttársaság kéri emellett az utasokat: a személyes kontaktusok mérséklése érdekében lehetőség szerint az automatás, de még inkább az online értékesítési csatornákat válasszák a jegyek és bérletek megváltásához, ha utazásuk feltétlenül szükséges.

A járványügyi helyzet miatt a két műszakról egy műszakos munkarendre állította át a Stadler Rail a szolnoki üzemében a munkát a legtöbb szakterületen. Az intézkedésnek köszönhetően egyszerre, egy időben kevesebb munkavállaló lesz bent az üzemben,  a többiek számára pedig a most kieső munkaórák teljesítéséhez négy hónap áll rendelkezésre, ilyen munkaidőkeretet vezettek be – áll a cégcsoport közleményében.

Csehország – A hét elején még csak Prágában, hét végére már országosan is elrendelték, hogy a közösségi közlekedés járműveire csak orrot és szájat eltakaró kendővel, sállal vagy maszkkal lehet felszállni, illetve a metró és vasútállomások területére is csak ilyen óvintézkedéssel lehet belépni.

Ostrava lagújabb villamosai is arcmaszkot kaptak, hogy ezzel is felhívják a figyelmet az új rendelkezésre

A České Dráhy a járványhelyzetre tekintettel ritkítja a belföldi távolsági forgalmat és felfüggesztette a kötelező helyfoglalást ott, ahol ilyen még életben volt. Korábban leállították már a Prága és Ostrava közötti vonatokat, ehhez jön most hozzá Prága és Cheb között még megmaradt SuperCity-járatok és a Zapadní expres-vonatok leállítása. Ugyancsak megszűnik a forgalom a Děčín–Prága–Břeclav viszonylaton, illetve a nemzetközi vonatok belföldi maradékain is. Az eredetileg Prága és az ausztriai Linz között közlekedő Jižní expres járatok is megszűnnek a belföldi szakaszon is. A ČD szerint a hatósági korlátozások és az utasok elmaradása az oka a vonatok lemondásának.
A RegioJet is ritkítja járatait: mindösszesen napi két vonat marad meg Prága és Ostrava, illetve Prága és Brno között. Ezek a járatok a még relatíve keresettnek mondható reggeli és délutáni időszakban járnak majd. Hasonló mértékű ritkítást hajt végre a cég a buszközlekedésben is.

Svájc – A svájci szövetségi kormány ágazatonként jelölt ki egy-egy felelőst a közösségi közlekedés terén bevezetendő intézkedésekhez. Így a vasúttársaságokért az SBB, a közúti és városi közlekedésért a PostAuto a felelős. Előbbi a kötött pályán a menetrend komoly redukálását rendelte el, a távolsági forgalomban mindenhol órás ütemet vezetnek be, ahol eddig félórás vagy akár még sűrűbb közlekedés volt, az alapütem marad csak. A regionális forgalomban ahol eddig sűrűbb volt, ott félórás ütemre ritkitják a járatokat, a többi nagyjából marad az eredetiben. Ezen felül a tisztán turisztikai célú járatokat már korábban leállították. A városi közlekedésben nagy változások nem várhatóak, mindössze a kizárólag csúcsidőben közlekedő viszonylatok, sűrítések szűnnek meg.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.