2020-04-22

Nem minden fekete-fehér

Messze nem a leginkább turisták által látogatott hely Prágában, ám azon túl, hogy a B metró keleti végállomása, fontos szerepet játszik a város északkeleti helyi és elővárosi közösségi és egyéni közlekedésében is. Az cseh főváros közlekedés-szervezője a PID és az IPR (Institut plánování a rozvoje Prahy) most azon dolgoznak, hogy a szebb napokat látott autóbusz-állomás újra régi fényében ragyogjon.


A Černý Most metróállomás a B metró IV.B. jelű szakaszának utolsó állomásaként és végállomásaként került átadásra 1998. november 8-án a körülötte lévő autóbusz-állomással, valamint 425 nyitott (továbbá a közeli Centrum Černý Most bevásárlóközpontban tovább 3200 fedett) parkolóhellyel, a cseh főváros legkeletibb intermodális csomópontjaként. A hely érdekessége, hogy az autóbuszok többsége a metróállomás alól indul, egy részben fedett pályaudvarról. Innen nem csak a PID járatai, hanem többek között a RegioJet Liberecbe és a Flixbus Lengyelországba tartó buszai is indulnak.

Nem csak a PID illetékességi körébe tartozó autóbuszok használják a pályaudvart.
A képen a ČSAD Liberec VDL Futura2-je és az Arriva Východní Čechy
Irisbus Evadys típusú autóbusza is megtalálható
(fotó: Szundi Szabolcs)

Fehér híd Černý Most mellett


A metróállomás a környező lakótelepekről (Černý Most I és Černý Most II) kapta a nevét, mely két közepes méretű lakótelep Prága keleti részén. Az épületek a 70-es évek végétől 1992-ig több ütemben épültek, több mint 20 ezer embernek otthont biztosítva. A metrónak már a tervezéskor hagytak ugyan helyet, de a lakótelep nyugati szélén található Rajská zahrada állomást egy érdekes műszaki megoldással oldották meg: a belváros felé tartó szerelvények az ellenkező irányú vágányok felett közlekednek. Innen Černý Most végállomás felé egy fehér (és sárga) színű hídon és emelvényen halad a metró, így sejthető, hogy a lakótelep nem erről kapta a nevét: a černý most kifejezés ugyanis fekete hidat jelent.

Rajská zahrada állomás alsó szintjén a Černý most felé,
felső szintjén a városközpont felé haladó metrók állnak meg

Rajská zahrada és Černý most állomások között a felszínen lévő vonalalagút tetején sétálhatunk vagy kerékpározhatunk
(fotók: Adorján Péter)

A névadó szerkezet mára nagyrészt elbontásra került, két hídfője a Rajská zahrada állomástól 350 métere található meg. Nevét arról kapta, hogy az alatta található Prága – Lysá nad Labem – Nymburk – Kolín vasútvonal vonatai, melyeket régen természetesen gőzmozdonyok továbbítottak, feketére színezték a hídszerkezetet.

A „černý most” eredeti állapotában
(forrás: nasepraha9.cz)

Az elbontott hídszerkezet hídfőjét időközben visszavette magának a természet
(forrás: pepikov.cz)


A mapy.cz térképén külön POI jelöli a helyet. A régi híd mellett épült egy új, ami már a mai forgalom
követelményeinek is megfelel, bár egy 19 tonnás súlykorlátozás azért érvényben van rajta

Átépítés nem, állagmegóvás igen


Nem minden fekete-fehér: a PID képein a rozsdabarna és a téglavörös is megjelenik,
de nem az esztétikai értéket emelő módon, éppen ellenkezőleg.
Az térkőn kialakuló állócseppkő szintén nem terv szerinti része a csomópontnak

Az átadás óta eltelt 22 év alatt az autóbusz-állomás elhasználódott, az tetőszerkezet helyenként hiányos, az utakat borító aszfalt és térkő folytonossága sem tökéletes, a megállóhelyek padjai sem csábítanak leülésre. A cseh idnes.cz hírportál 2018-as a Prága legszégyenteljesebb csomópontjai közé sorolta, ami megegyezett a olvasóközönség álláspontjával is: több mint 2000 szavazattal messze lekörözte a többi, szintén nem túl szívderítő helyet, többek között a Palmovka metróállomáshoz tartozó végállomást is. Černy Most azonban nem csak az általános állapota miatt nem túl kívánatos átszállópont: a metróállomás északi oldalán található kétszer két sávot Chlumecká utca a metróval egy szinten van, így azt keresztezni egy szinttel feljebb kell egy gyalogos felüljárón lehetséges (például a P+R parkoló eléréséhez), míg a déli oldalon az autóbusz-állomás egy szinttel a metró szintje alatt található. Ez nem csak az egyszeri, de a rendszeres utasoknak is kellemetlen, hiszen a három szintet jellemzően rengeteg lépcső választja el egymástól, még ha a metróállomás és az alsó szint között van is lift. Az autóbuszjáratok vonalvezetése is megsínyli a furcsa elhelyezést: a 141-es és a 171-es autóbuszok például vonalán névadó lakótelep felé haladva három Černý Most nevű megálló is található.

A 141-es viszonylaton a második és a harmadik Černý Most megálló között halad
a Klíčov garázs büszkesége, az azóta a forgalomból kivont 7474-es azonosítójú Karosa 931E típusú autóbusza

Az első a P+R parkolók mellett van, ahonnan a metró nem közelíthető meg akadálymentesen, a második a metróállomás északi oldalán ahova a busz a Chlumecká utcát egy aluljárón keresztül megkerülve jut el és a belváros felé tartó metrószerelvényekre szintbeli átszállás biztosít, végül az alsó szinten található buszállomás következik, ahol a belváros felől érkező metrókról lehet a (körülményekhez képest) legegyszerűbben átszállni. Ez a művelet akkor is legalább 5-6 percet vesz igénybe ha nincs közúti torlódás, de mivel az egész komplexum Prága egyik fő bevezető útja mellett található, csúcsidőben ez ennél is több lehet. A metróval érkezők dolgát a „labirintusban” való eligazodásról a PID új, növelt mennyiségű tájékoztatókkal és térképekkel fogja segíteni, azonban a csomópont teljes átépítése a közeljövőben annak komplexitása miatt nem várható.

A közelebbi felüljáró a lakótelepről nyújt közvetlen bejutást autóval a metróállomásól nyugatra található
kisebb P+R parkolóba; a távolabbi az alsó buszállomás „tetőszerkezete”, valamint a metrótól érkező utasok elosztását biztosítja a peronok között
(fotók: Szundi Szabolcs)

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.