2020. 04. 03.

Hétvégi gyors – 2020. március 28-április 3.

Motorvonatot keres a Regiobahn. Megújul a barrandovi pálya. Újabb villañtačkókat vesznek. Villamosból sosem elég. Régi-új üzemeltetőt találtak. Szomorú kilátások a Leo Expressnél. Hírösszefoglalónk.


Koncesszió van, jármű még nincs


Mettmann | Németország – Tréfának is tűnhetne, de nem az. Még 2017 nyarán kapta meg a Regiobahn az S 28 jelű viszonylat üzemeltetésére, de mintha picit bealudtak volna. Április 1-én publikáltak egy pályázati felhívást 12 darab, már engedélyekkel rendelkező, legfeljebb 55 méter hosszú dízelmotorvonatra, amik 8 felszállósávosak (sávonként legalább 650 mm szélesség), de a 160 ülőhelynek olyan eloszlásúnak kell lennie, hogy legfeljebb 20 ülőhelyre jusson egy ajtósáv. A vonalon található peronok miatt 780-800 mm a megkövetelt beszállómagasság, egységenként legalább egy WC-vel rendelkezzenek és 35 ezrelékes emelkedőn is tudniuk kell elindulni. Az ajánlatokat április 29-ig várja a cég és mintegy nettó 10 millió eurót szánnak rá a legalább 5, legfeljebb 8 éves bérletre.


Megújulás folyamatban


Prága | Csehország – Sokak szemében a prágai az egyik legjobb villamoshálózat, de fenntartás nélkül ez sem lehetne sokáig igaz rá. Március 14. óta tart és várhatóan június 1-én fejeződik majd be a 2003-ban átadott Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov vonalszakasz felújítása. Amint az a DPP által közzétett videón is jól látható, nem végeznek félmunkát, a teljes felépítményt cserélik. A síkvidéki szakaszon évek óta problémát okozó nagypaneles szakasz is átépül, bár a 14T típus korlátozása nem feltétlenül szűnik meg.



Még több Avenio


Nürnberg | Németország – Még tavaly novemberben rendelt 12 új Siemens Avenio villamost Nürnberg, hogy csökkenthesse a zsúfoltságot a járatokon, de időközben a hányatott sorsú 7-es vonal meghosszabbítását is elhatározták, így további kocsikat kell vásárolni. A tervek szerint a Bauernfeindstraße metróállomásig hosszabbodna a vonal a Brunecker Straße mentén, ahol egy új lakóterület kezd el még idén kiépülni Lichtenreuth néven, valamint az újonnan létrehozandó Technische Universität Nürnberg [Nürnbergi Műszaki Egyetem] is itt kapna helyet. Valahogy biztosítani kellene a 6-os és 8-as vonalon a sűrűbb közlekedést és a 4-es újabb hosszabbítását, ezért 14 további darabot is le kell hívni az opcióból. Fedezete ugyan van a városi cégnek, de a városháza támogatása is kellett a tervezetten 70 millió eurós hitelhez, amiből 56-ra vállalt most kezességet a közgyűlés. A szállítási határidő az eredeti 12 darabra továbbra is 2022, az újabb 14 darabra pedig 2023.


Barca helyett Barcelona


Barcelona | Katalónia – A katalán főváros az elsők között volt, ahol megjelentek a teljesen elektromos (nem trolibusz) Solaris Urbiño 18 electric járművek menetrend szerinti forgalomban. Az üzemeltető Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) 2015 óta rendelkezik az 5 darab csuklós járművel és vélhetőleg beváltak: újabb 14 darabra adtak le rendelést. A tacskós buszok mozgatásáról a már-már szokásos 200 kW-os agymotor gondoskodik. Fontos elvárás volt az üzemeltető részéről a nagy teljesítményű, hatékony utastéri hűtőrendszer, teljesen érthető okokból. A 2019-es Busworld slágere, a kamerákkal és kijelzőkkel helyettesített tükör is helyet foglal az „extralistán”, ahogy a MobilEye Shield+ névre keresztelt holttérfigyelő rendszer is, amely egyrészt figyeli a jármű holtterét, ezzel csökkentve a valószínűségét egy esetleges gyalogossal vagy kerékpárossal történő balesetnek; másrészt a Geotab nevű rendszeren keresztül az úthibákat azonnal továbbítja a TMB felé. Az elektromos autóbuszok a több helyen alkalmazott félpantográf áramszedővel érkeznek Barcelona városába, ezzel biztosítva az akár 500 kW-os gyorstöltést a 145 kWh-s akkupakkba.


Marad a DB Regio


Dortmund | Németország – Még tavaly szeptemberben mondta föl a VRR a Keolis-szal kötött közszolgáltatási szerződést, mert nem volt biztosított a szükséges személyzet létszáma. December elején két évre a korábbi üzemeltető DB Regio lett a felelőse az S1 és S4 vonalaknak, miközben új pályázatot írtak ki. Ezen a pályázaton nyerte most el az üzemeltetés lehetőségét 2021 decembere és 2031 decembere között a DB Regio a két vonalon. Napközben minden második, estétől pedig minden szerelvényen kell lennie utaskísérőnek, akiknek az ügyfélorientált viselkedését is beleszámítják majd a minőségi bónuszba, valamint 50 új mozdonyvezetőt kell kiképezniük a 10 év alatt.


A fekete oroszlán végveszélyben


Prága | Csehország – Peter Köhler (a Leo Express volt igazgatója, most az igazgatósági tanács egyik tagja) az International Railway Journalnak adott interjújában arról számolt be, hogy egy-két hónapig bírja a cég a koronavírus okozta utasszámcsökkenést. Az üzleti alapú vonataikból egyetlen pár maradt amely Prága és Bohumín között közlekedik, a többit határozatlan időre felfüggesztették, de így is nagyjából csak a megszokott vagy tervezett utazóközönség 5%-a jelenik meg a vonatokon. A kisebbik cseh magánvasúti szolgáltató tett már lépéseket a költségeinek csökkentése érdekében, a jegypénztárak április 7-ig biztosan zárva lesznek, a irodai dolgozók pedig rövidített munkaidőben dolgoznak. A vállalat 2019-ben 2,5 millió utast szállított, idénre pedig 3 millióval számoltak. A növekedést a Prága – Olomouc – Staré Město u Uherského Hradiště – Břeclav – Pozsony útvonalon közlekedő új vonaltól is remélték, amelyre a kínai CRRC Sirius motorvonatok már meg is érkeztek Az új szerelvények azonban egyelőre – többek között a fennálló határzárak miatt – úgy tűnik, hogy munka nélkül maradnak. A céget nem csak a cseh és a majdani szlovák területen szünetelő szolgáltatás érinti érzékenyen, hanem a Németországban FlixTrain brand alatt futó vonatok leállítása is.


Egy év után sincs eredmény


Brno | Csehország – Egy évvel a 2019. április 4-én, Brnoban történt villamos kontra trolibusz esemény után megszületett a hivatalos vizsgálati dokumentum. Mint az ismeretes, a DPMB állományába tartozó – éppen próbafutáson lévő – 1715-ös pályaszámú KT8D5R.N2 típusú villamosa és a 3029-es pályaszámú Škoda 21Tr-e összeütközött. A hivatalos rendőrségi jelentések szerint 43 ember sérült meg, és a képeket elnézve, bármennyire is hihetetlen, de szerencsére nem vesztette életét senki! A trolibusz vezetője a súlyos sérüléseiből felépülve, már ősszel visszatért a munkába – említette a DPMB szóvivője, Hana Tomaštíková.
Már az esemény bekövetkezése után nem sokkal, sokan a trolibusz műszaki hibájára gondoltak, főként a balesetről napvilágot látott videó alapján. Ezt a tényt a rendőrség 2 nappal az esemény után meg is erősítette, így további szakértőket vontak a nyomozásba. Ennek apropóján a DPMB elkezdte a 21Tr-ek alaposabb átvizsgálásait, esetleges típushibák felderítése céljából.
Az eseményben keletkezett kár nagyjából 2,5 millió korona, a rendőrség szerint. Hana Tomaštíková nyilatkozata szerint az eseményben érintett két jármű közül a trolibusz a selejtezését, míg a villamos a felújítását várja.


Koronavírus-körkép


A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit.

Hamburg | Németország – Április 1-én éjszaka már nem indultak el a HVV által megrendelt éjszakai járatok, ezért Hamburg városának kérésére a MOIA csak 0 és 6 óra között szállít utasokat, de a város teljes területén. Egy kisbuszba legfeljebb két főt diszponál a rendszer, de egy rendelésben lehet kettőnél több utas elszállítását is kérni azonos célpontra. Érvényes jeggyel vagy bérlettel díjmentesen, anélkül fix 4 € ellenében szállítják el az utasokat. Amennyiben hagyományos taxit rendelünk, 4 € a viteldíj bérlettel és 8 € nélküle. A taxitársaságok és a MOIA is fóliafallal védi a járművezetőket és kiemelten figyelnek a járművek tisztaságára.
Apró megjegyzés, hogy korábban a taxitársaságok bíróságig is eljutó ellenállása miatt nem állíthatott rendszerbe az érvényes koncessziónak megfelelő mennyiségű járművet a MOIA, ezért csak a belsőbb területeken tudtak szolgáltatni.

Prága | Csehország – Prágában a DPP április 1-től kezdődően leszalagozta a T3, T6 és KT8D5 típusú villamosok első ajtajainál lévő állóhelyeket és lezárta az első ajtókat, oda csak a járművezetők léphetnek be. Számunkra nem teljesen tiszta, hogy ez a szerelvények hátsó kocsijaira is vonatkozik-e, illetve tényleg van-e szükség alapvetően teljesen zárt fülkéjű típusoknál erre a lépésre. A 14T és 15T típusok esetében ez a korlátozás nem érvényes, mivel azok önálló fülkeajtóval rendelkeznek.



Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell, Szundi Szabolcs

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.