2019. 12. 13.

Hétvégi gyors – 2019. december 7-13.

Új vezérigazgató az SBB élén. Lecserélték a szolnoki utastájékoztató táblát. Búcsúznak a Mandarinok és új villamosok jönnek Bernbe. Németországban a VRR és a Keolis békül, Schwerin pedig új villamosokat vesz. Hírösszefoglalónk a menetrendváltás hétvégéjén.




Boldog új évet kívánunk mindenkinek!


Európa – December 14-én lép életbe Európa-szerte az új menetrend, amivel számos változás vár a vasúti utasokra. Hogy mit hoz az új menetrend, azzal már több helyen foglalkoztunk, itt a magyar, itt az osztrák, itt a cseh, itt pedig a svájci 2019/2020-as menetrendről olvashattok.


Nem pörög tovább


Szolnok | Magyarország – Lecserélte a MÁV a szolnoki vasútállomáson évtizedek óta működő pergőlapos kijelzőt. A tábla érdekessége, hogy a célállomások nem egy lapon, hanem karakterenként jelentek meg a két táblán, a megjegyzések a tábla alján szintén hasonló módon jelenhettek meg.

Júliusban még vígan pörögtek a karakterek a szolnoki táblán
(fotó: Halász Péter)

A vasúttársaság számára azonban az egyedülálló rendszer üzemeltetése komoly erőfeszítéseket és anyagi áldozatokat kívánt, emiatt döntöttek úgy, hogy a máshol is alkalmazott nagy LED-es kijelzős megoldást telepítik a forgalmas csomóponton is. A mostani Hétvégi Gyors indulásakor már az új tábla várja az utasokat a szolnoki személypénztárak ablakai felett, a leszerelt eszköz pedig a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe kerül. Reméljük, hogy a múzeum új telephelyén, az egykori Északi Járműjavító területén épülő új létesítményben helyet kap majd a tábla.
A tábla cseréjével egyidőben az állomás hangos utastájékoztató rendszere is megújult: a korábbi, Rábai Balázs hangján szóló rendszert a sok helyen már alkalmazott, TTS-alapú rendszer szól már Szolnokon, Mátyus Kati rádióbemondó hangján.


Kapható lesz menetrendkönyv a cseh vasútra


Brno, Prága | Csehország – A Zdopravy.cz közlekedési szakportál közreműködésével kapható lesz papír alapú cseh vasúti menetrendkönyv. A kiadást a korábbi közlemények alapján, melyek az ilyen kiadványok kizárólag online (ČD) vagy belső használatra (SŽDC) történő publikálásáról szóltak, nem meglepő, hogy a két vállalatnak nincs köze az új, kék színű könyvekhez. Az utolsó České Dráhy által kiadott menetrendkönyvhöz képest bővebb tartalom várja a leendő tulajdonosokat, ugyanis nem csak az állami vasúttársaság vonatai, hanem Csehország összes vasútvonalának menetrendje megtalálható benne. A menetrendkönyveket egyelőre csak bizonyos PontMarket boltokban lehet megvásárolni, 149 cseh koronáért.




Reklámkocsit kapott a Gyermekvasút


Budapest | Magyarország – Harmadik éve újítja fel a budapesti Gyermekvasút kocsijait a székesfehérvári MÁV Vagon Kft., ősszel pedig egy téli kocsit vettek kezelésbe a járműjavítóban. Eddig az ablak és fűtés nélküli nyári kocsik felújításával készültek el, ez pedig az első zárt és fűtött kocsi lett. Az 1950-ben a GANZ-MÁVAG győri gyárában készült egyedi kocsik kifejezetten az Úttörővasút igényei szerint épültek, ez a darab pedig a rajta utazó gyerekek érdeklődését hivatott felkelteni a különleges vasútüzem iránt. A világon elismerten leghosszabb, a forgalmi és kereskedelmi feladatokat tekintve gyerekek által üzemeltetett vasútvonalán várhatóan december végétől utazhatunk majd a LED-világítással és lehúzható ablakokkal korszerűsített kocsival. Októberig 265 ezer jegyet adtak el, ami a korábbi évekhez képest 3 százalékos növekedést jelent.

Két hete még Székesfehérváron végezték az utolsó simításokat a kocsin...
(fotó: Adorján Péter)

...ezen a szerdán már Hűvösvölgyben helyezték vágányra a 70 éves kocsit.
(fotó: MÁV)


Stadler, mi más?


Bern | Svájc – Nem okozott kifejezetten nagy meglepetést a svájci főváros közlekedési társaságának, a Bernmobilnak a döntése, miszerint ők is a hazai Stadlertől vásárolnak villamosokat. A berni cég összesen 27 Tramlink típusú szerelvényre kötött szerződést a gyártóval 130 millió frankos összértékben. Az új kocsik nem csak a régebbi villamosok kiváltására kellenek majd, hanem a hálózatbővítések miatti egyre nagyobb igények kielégítésére is. Az első kocsik 2023/2024 során érkeznek majd a városba, amikor elkezdik majd kiváltani a kiöregedett Vevey típusú kocsikat és az RBS "Blauer Bähnli" villamosait, amelyek a belvárosból a szomszédos Worb településig járnak, egy hosszabb szakaszon tramtrain jelleggel. A mai trendeknek megfelelően az egyirányú egyoldalú ajtós, hétrészes, multicsuklós villamosok természetesen teljes hosszukban alacsonypadlósak és 7 felszállóajtóval rendelkeznek majd, a beltérben pedig sok állóhelyet, könnyen takarítható fa üléseket és nagy utastájékoztató kijelzőket találunk majd.

A Bernmobil színeiben pompázik a Tramlink látványterve
(grafika: Stadler AG)



Vissza a startkőre


Düsseldorf | Németország – A Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) és a Keolis Deutschland illetékesei bírósági eljárás nélkül is képesek voltak elásni a csatabárdot a korábbi szerződésbontás után. Amint arról beszámoltunk, a két fél között azért mérgesedett el a viszony, mert a VRR nem látta biztosítottnak az idén decemberi üzemkezdetet és a DB Regio NRW-t jelölte ki két évre az S1 (Solingen–Dortmund) és S4 (Unna–DO-Lütgendortmund) vonalak üzemeltetésére. Az újra kiírt pályázaton 2021 és 2031 között lehet majd elnyerni az üzemeltetés jogát.


Kiszervezett üzemeltetőváltás


Stuttgart | Németország – Ahogy az már évek óta megszokottnak számít, egy újabb üzemeltetőváltás okoz majd színvonalcsökkenést Németországban. Most a brit hátterű Go Ahead járt rosszul a Stuttgart és Nürnberg közötti koncesszió kapcsán, mivel a megrendelt FLIRT 3-ak majd csak márciustól lesznek bevethetőek. Viszont addig is kell valamivel szolgáltatni, így a bázeli Centralbahn, a potsdami Wedler-Franz-Logistik és az ilyen célokra specializálódott bajor TRI Train Rental fogja kisegíteni az új üzemeltetőt és az utasokat legalább 3 hónapig.


Új S-Bahn dizájnt választottak az utasok Bázelben


Bázel | Svájc – Svájcban az SBB által üzemeltetett S-Bahn-hálózatoknak általában van egy, a vonatokon is megjelenő egyedi dizájnja. A svájci-francia-német hármashatáron fekvő Bázel városának nagyrészt Stadler Flirtökből álló flottájának ismertető jegye a zöld alapon fehér R volt, amely még a korábbi, Regio-S-Bahn Basel elnevezésre utalt. Eljött hát az ideje, egy új logót választani a három országot összekötő hálózatnak, amely döntést az SBB az internet népére bízta. Két lehetőség közül lehetett választani idén november 18. és 30. között.

Az SBB látványtervén a két dizájnvariáns, melyek közül végül a felső került ki győztesként

A szavazás egyértelmű győzteseként a fent látható szív alakú dizájn került ki, mely a három ország színeit egyesíti. A szavazók között az SBB egy, az internacionális tarifazónára érvényes éves bérletet sorsolt ki. Az új dizájnnal akár már heteken belül találkozhatunk is majd Bázel környékén, ahogy elkezdik felmatricázni a szerelvényeket.


Búcsúzik a Mandarinli


Bern | Svájc – Első igazi S-Bahn-vonatai voltak a Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) Be 4/8, később 4/12-vé átépített, a narancssárga színe és gömbölyded formája miatt kedvesen csak Mandarinlinek nevezett szerelvényei. Az első ilyen vonat 1974-ben érkezett a Bern és Worb közötti méteres nyomtávú vasútvonalra, amelyek akkor itt rendkívül modernnek számítottak. Sok, széles, önműködő ajtóval, nagy állóhelyekkel rendelkezett, ami erősen elütött az akkori vasúti járművek kialakításától. A jó gyorsulás és könnyű szerkezete miatt Svájc első igazi S-Bahnjainak is nevezik. A 2000-es évek elején egy alacsonypadlós középrésszel toldották meg a vonatok nagy részét, így kiszolgálva az egyre növekvő utasigényeket. A ma 45 éves vonatok annak ellenére is elérték az életkoruk végét, hogy sokan mindmáig igencsak kedvelik a koros járműveket.

Deisswil megállóhelyen tölti rövid tartózkodási idejét az RBS 57-es pályaszámú Mandarinlije 2018 októberében
(fotó: Berky Dénes)

Az RBS nem ment messzire az új generációért, a svájci házi gyártó Stadlertől rendelt 14 új négyrészes, alacsonypadlós szerelvényt, amelyekkel a teljes Mandarinli flottát le tudják váltani. A tavalyi Innotrans-on bemutatott vonatok idén év elején már meg is kezdték a próbafutásaikat, nyár óta pedig egyre több szerelvény van utasforgalomban is. A menetrendváltással az előre tervezett határidővel el is érkezett a Mandarinlik végleges kivonása, december 17-étől már csak két szerelvény marad tartalékba egy ideig, a napi rendes kiadást már a Worbla névre keresztelt új vonatok teljesítik. Ezzel egy meghatározó korszak zárul le az Bern környéki S-Bahn történetében.


Vincent Ducrot az SBB élén


Bern | Svájc – Miután szeptemberben Andreas Meyer 12 meghatározó év után bejelentette nyugdíjba vonulását, az SBB-nek új vezérigazgató után kellett néznie. A választás Vincent Ducrot-ra esett, akinek egyáltalán nem idegen a Svájci Szövetségi Vasút, hiszen 1993-tól 2011-ig dolgozott már az SBB-nél, tíz évig volt a távolsági szegmens igazgatója. Az elmúlt nyolc évet a Transport publics fribourgeois (TPF) élén töltötte, ahol szintén komoly eredményeket ért el a járműpark és az infrastruktúra modernizálásával. A vezetőváltás jövő április elsejével történik majd meg, addig van még néhány hónap a folyó ügyek átadására. Az SBB igazgatói tanácsa nem győzte hangsúlyozni háláját Andreas Meyer munkásságáért és örömmel néz elébe az új korszaknak Ducrot vezetésével.


Felcsökkent a WESTbahn


Bécs | Ausztria – Ahogy arról már beszámoltunk, komoly átalakításokon megy éppen keresztül Ausztria open access magánvasúti üzemeltetője, a WESTbahn GmbH. A meglévő vonatai DB-nek való eladásával az újonnan rendelt szerelvények megérkezéséig vissza kell térniük az eredeti órás ütemes menetrendhez. A két éve bevezetett Bécs Praterstern és Salzburg között közlekedő vonatok ismét kikerülnek a menetrendből. Ennek ellenére a WESTbahn bizakodó és a 2020-as menetrendjüket is "attraktív" jelzővel igyekeznek eladni. A Bécs Westbahnhof és Salzburg közötti órás menetrend megmarad, továbbá csúcsidőben lesznek végigmenős és linzi fordulós sűrítők is, amivel Bécs és Salzburg között továbbra is napi 18 vonatot tudnak közlekedtetni. A cég tájékoztatása szerint az ülőhelykapacitás 70 százaléka így is megmarad az ideihez képest. Hogy a magánvasút-társaságnak megéri-e majd az üzlet, vagy túl sok utast veszítenek ezzel, azt az új vonatok megérkezésével lehet majd csak biztosan megmondani.


Megújulással előre


Schwerin | Németország – 2001 és 2003 között újította meg a vollamosflottáját Schwerin, ekkor 30 darab 30 méteres, 8 tengelyes Flexity Classic érkezett a korábbi ČKD Tatra T3D-k és B3D-k helyére. Érdekesség, hogy a mindössze 40 kilométeres hálózat 2008 óta teljesen akadálymentes. Az idő nem múlt el nyomtalanul és a korszerűsítés optimális ideje elérkezett és ezt az elektronikus részek eredeti gyártója, a Kiepe Electric végezheti el. A beavatkozás része lesz a vezérlés és az áramátalakító komponensek cseréje, de a korábbi szellőztetőberendezés helyére egy teljesértékű hűtő-fűtő klímaberendezés kerül.

A látványképen a fényszórók és a fényezés is megváltozott
(fotó: © Nahverkehr Schwerin GmbH)

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.