2020. 05. 20.

Átalakul és zöldül Mainhattan közlekedése

Régi-új szolgáltató vesz elektromos buszt és néhány év múlva a pályafenntartás is környezetbarátabbá válik. Frankfurt am Main folyamatosan növekvő lakossága a városvezetés szerint egészségesebb környezetet érdemel.




Még februárban vált ismertté, hogy az eredetileg 2018-as kezdéssel tervezett, de eredménytelenség miatt újra kiírt vonalcsoportot a Transdev-csoporthoz tartozó Alpina márkanéven ismert Transdev Rhein-Main GmbH nyerte el. Viszont az új kiírás a korábbi A jelű vonalcsoportot megbontotta: az A csoportban maradtak a hagyományos méretű buszokkal kiszolgált vonalak és az új G csoportba tartoznak a midibusszal kiszolgáltak. A feltételrendszer szerint a vonalakon elvárás a minél alacsonyabb károsanyag-kibocsátás, ezért dízelbuszokból legalább Euro 6 normának megfelelőt kell közlekedtetni, ami a jelenlegi flotta jelentős részének cseréjével jár majd.

Igazi érdekességek is felbukkantak a mostani flottában: az erősen környezetidegen Van Hool newA330 midijéből 18-at üzemeltetett a cég, de az EEV-s motor miatt ezeknek is csak decemberig van lehetőségük
(fotó: Helmut Vogler / traffiQ)

Ha már a hagyományos üzemanyagokat használó buszok a legkorszerűbbek, akkor jöhetnek a kísérleti megoldások: 2020 decemberétől a 60-as, egy évvel később pedig az 52-es vonalon is kizárólag elektromos buszok közlekedhetnek majd. Ehhez a héten az Alpina 13 fémvázas Ebusco 2.2 beszerzése mellett tette le a garast, melyek a gyártó szerint a legfejlettebb LFP-akkumulátorokkal akár 350 kilométert is biztonsággal meg tudnak tenni.

Különcség, de holland elektromos busz érkezik a Majna-parti városba
(grafika: Ebusco)

Az A vonalcsoportot 9, a G vonalcsoportot 8 évre kapta meg a korábban nem a minőségi szolgáltatásairól ismert cég. Éves szinten csoportonként 2-2,5 millió kilométer teljesítését írta elő a városi megrendelőszervezet.

Másik fontos változás a városi buszközlekedésben szintén a decemberi menetrendváltáshoz igazítva, hogy megjelennek a többek között Berlinben és Münchenben már jól ismert Metrobus és Expressbus fogalmak. Az új Metrobus vonalak minden nap közlekednek majd, hétköznap legalább 10, hétvégén 15 percenként, éjjel pedig félórás ütemben.

Egyelőre még csak vágy, de decemberől tényleg lesz
(montázs: traffiQ)

A hálózatnak két helyen, Rödelheim és Westbahnhof állomásoknál lesz kapcsolata az S-Bahnnal és a regionális vasúttal, de Bormheim Mitte esetében az U-Bahn lesz a fő csapásirány a belváros felé. Láthatóan nem kívánnak konkurenciát építeni a kötöttpályás alaphálózatnak, inkább az évek óta növekvő utaszámnak kívánnak alternatív útvonalakat és kapcsolatokat biztosítani.

M, mint Metrobus: éjjel-nappal kiszámíthatóan

Expressbus névvel egyelőre 3 vonal rendelkezik majd és a regionális közlekedésben már sikerrel kipróbált recept szerint a vasúttal el nem látott területek profitálnak majd a gyorsjáratok létéből. A három frankfurti vonal a repülőtér kiszolgálását segíti majd, hiszen a Fraport év végén szeretné megnyitni a még évekig épülő 3-as terminál G szektorát a fapados légitársaságok előtt, ehhez pedig a mostani 77-es helyett az X77 lesz a megoldás. Díjszabásilag viszont biztosan legalább kettő tarifazóna megvásárlása lesz szükséges, mivel a repülőtér környéke egy speciális zónának számít. A buszok gyorsforgalmi utakon közelítik majd meg a várost, ezáltal a mostani útvonalakhoz képest akár 15 perccel rövidebb menetidőt is tudnak nyújtani.

Kiemelt terület a repülőtér, a kiszolgálása pedig ugrik egy szintet
(grafikák: traffiQ)

Természetesen nem csak a buszközlekedés fejlődik, hanem a a villamos- és Stadtbahn-vonalak fenntartását is korszerűsíti a városi tulajdonú VGF egy új fenntartószerelvény vásárlásával. A mostani, 1993-ban beszerzett darus munkagép kiváltására egy három részből álló szerelvényt rendeltek a specialista Windhofftól. A szerelvény két végén 1-1 SF50 típusú, 13 méter hosszú motorkocsi lesz, melyek felsővezetékről és anélkül is elektromos meghajtással tudnak majd közlekedni. Közéjük pedig egy 17 méter hosszú, 15,5 méteres rakfelületű sínszállító kocsit lehet majd kapcsolni, amit az egyik motorkocsira szerelt daruval lehet rakodni. Az egyelőre nem eldöntött rendszerű alternatív hajtás miatt 2022 második felére vállalta a szállítást a gyártó.

Fenntartójármű dízelmotor nélkül? Hamarosan valóság lesz.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.