2020. 09. 09.

Kettős üzemű mozdonyt vett a DB Cargo

A DB-konszern szeretne minél zöldebben üzemelni, ezért kettős üzemű mozdonyokat vásárolnak nagy tételben a teherszállító részlegnek.








A vasút zöldítését és az utóbbi években egyre nagyobb slamasztikába csúszott DB Cargo megújítását is szolgálja a legutóbbi mozdonybeszerzési program: akár 400 Vectron Dual Mode érkezhet az évtized végére az állami teherszállítóhoz.

Amennyire sikeres a 2010-ben bemutatott Vectron platform elektromos verziója az 1000 feletti eladott darabbal, annyira hatalmas bukás a dízeles verzió összesen 9 legyártott példánnyal. Sokkal jobb helyzetben nincs a tavaly bemutatott Vectron Dual Mode sem: eddig egyetlen megrendelést sem könyvelhetett el a Siemens. Utóbbin változtat majd a most leadott 100 darabos rendelés, amihez 300 darabos opció is tartozik, a teljes mennyiség lehívása egy milliárd euró feletti beruházást jelenthet.

A szerződést Ralf Günter Kloß, a DB Cargo termelési vezetője és Albrecht Neumann, a Siemens Mobility járműgyártási igazgatója írta alá

Természetesen nem teljesen out-of-the-box verziót rendeltek, hanem a képen is látható módon meghosszabbított darabokat. Mivel a legtöbb szállítási feladat villamosított vonalon történik, logikus választásnak tűnik a villanymozdony. Viszont a rendezőkben és az iparvágányokon is mozogni kellene – amire ugyan megoldás lehet a Last Mile dízelmotor – valahogy, ehhez viszont teljes értékű dízelmozdony kellene. A kettő összegyúrásával meg is kapjuk a kettős üzemű mozdonyt, bár ez pont a Vectron esetében erősen kiütközik a megvalósításon. A Dual Mode a dízeles szekrényét használja, amiben gyakorlatilag mindennek meg van a fix helye,így az elektromos részt bele kellett feszegetni valahova. Ezáltal mindössze egy áramszedőnek és 2 MW-nyi elektromos teljesítménynek jutott hely. Kicsit gyengének tűnik az oldalán szereplő 160 km/h-s végsebességhez képest – a MÁV-csoport leguniverzálisabb mozdonyai, a Szilik is ilyen teljesítményűek.

Kizárólag az ellenség megtévesztését szolgálja, hogy a fenti Vectron DE és a lenti Vectron Dual Mode rajza fordított állású mozdonyt mutat
(rajzok: Siemens AG)

A konkurens Stadler EuroDual viszont jobban használhatónak tűnik a 7 MW-nyi elektromos és 2,8 MW-nyi dízeles teljesítménnyel, bár az 160 km/h helyett csak 120/h-ra van tervezve. Teherkocsi amúgy sincs ennél nagyobb sebességre tervezve, így nem igazán látni a Siemens-féle sebességhajhászás értelmét.

A sajtóközleményben természetesen olvashattunk olyanokat, mint a kocsirakományú fuvarozás fejlesztése, az ügyfelek jobb kiszolgálása vagy a villamosított vonalakon közlekedve elérhető üzemanyag-megtakarítás. A várakozások szerint 8 millió liter gázolajat és 17 ezer tonnányi CO2-kibocsátást spórolnak majd meg évente ezek a mozdonyok. Már csak meg kell várni, hogy az első darabokat 2023-ban leszállítsák.

Vonali- és tolatószolgálatra is alkalmazzák majd, ezért kell az elejére a trepni
(fotók: Siemens AG)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.