2020-10-12

Megugró számok – forgalomban az opciós CAF villamosok

Szerencse, hogy Budafok kocsiszín az átépítés következtében fedett tárolóvágányokat is kapott, így relatív száraz körülmények között lehetett megtekinteni az azóta forgalomba is adott 4 hosszú CAF hivatalos átadását. Képriport a hajtás után.




Hosszú várakozás és virtuális szóváltás után ma dél után nem sokkal már az utasok is találkozhattak azzal a 4 új hossz CAF villamossal, amiket 9 óra után nem sokkal adott át a főváros vezetése, a közlekedési szolgáltatások megrendelője és a járművek üzemeltetője. Az új villamosok az utolsó részletig megegyeznek a korábban üzembe állítottakkal és tovább növelik a jelenleg még nem túzottan magas akadálymentességi mutatót.

A mai nap számai emelkedő számsorrendben: 2113, 2114, 2115, 2116

A fedett tároló mögött a régi kocsiszín egyik megmaradt csarnoka, ahol a muzeális járműveket tárolják: a nyitott ajtóban a 2624-es pályaszámú, 1906-ban a BVVV számára épített, később Amszterdamot is megjárt Füzesi-acélvázas motorkocsi.


Az eseményre készített különleges felirat

A villamosok a nagy fellépés előtt még az utolsó esőcseppektől is megszabadultak, hogy minden tökéletes lehessen

A sajtóeseményen felszólalt Karácsony Gergely, budapesti főpolgármester; Dorosz Dávid, klímavédelmi és fejlesztési főpolgármester-helyettes; Fendrik László, a BKK megbízott vezérigazgatója és Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. Mindegyikük kiemelte, hogy ez a négy jármű egy korábban megkezdett folyamat egyik eleme, ami egyszerre szolgálja az akadálymentesítési követelmények megvalósulását, illetve hatására az elöregedett, drágán fenntartható járművek kerülhetnek ki a napi üzemből. Elkötelezettek amellett, hogy az évekkel ezelőtt megkötött szerződésben foglalt opciókkal élve minél több korszerű és kényelmes jármű szolgálja az utasok millióit.

Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere lépett először a mikrofonhoz

Következő felszólaló Dorosz Dávid, a főváros klímavédelemért és fejlesztésekért felelős főpolgármester-helyettese volt. Mondatai szerint a korszerű, lokálisan emissziómentes közlekedési módok fejlesztésének támogatása elsődleges prioritású, hiszen egy város élhetősége erősen összefügg a közlekedési szolgáltatások minőségével.

Fendrik László, a BKK megbízott vezérigazgatója beszámolt róla, hogy a csúszás egyik fő oka a hatósági engedélyekben eredetileg szereplőtől kis mértékben eltérően programozott elektronika volt, de a szerződés értelmében tulajdonosként fellépve ezt is megoldották és a villamosok mostanra minden vonatkozó előírásnak megfelelnek. A biztonság elsődleges szempont, ezért az üzemeltető BKV-val is szoros az együttműködés, hiszen az ehhez szükséges szakértelem náluk van.

Csoportkép

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója elmondta, hogy a nagykörúti villamosokkal együtt sem éri el a 20 %-ot, az akadálymentes járművek aránya. Ezen mindenképpen javítani szeretnének, hiszen hatalmas minőségemelkedést jelent már néhány jármű is.

Persze a fejlesztéshez források kellenek, amiket teljesen önállóan még Budapest sem képes előteremteni, ezért a főváros és az állam közötti együttműködést szolgáló, 2 éve létrehozott Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa következő ülésén napirendre kívánják tűzni a még fennmaradó 50 villamos és ugyanennyi trolibusz beszerzését előremozdítását. Jelenleg Budapesten van a 2117-es pályaszámú hosszú és a 2236-2241 közötti pályaszámú rövid villamosok, amindegyik túl van már a kötelező kilométereken és a hivatalos papírokat várják, amivel üzembe állhatnak. A hosszú esetén ez a várakozások szerint legfeljebb heteket jelent, a rövidek esetében viszont biztosan hosszabb időtartam lesz: amíg az üllői úti 50-es és az 56-61-es villamosok hűvösvölgyi szakasza nem kerül felújításra, a Budai Fonódó Villamoshálózat más vonalain veti majd be a BKV.

Ismerős részletek mindenhol

A járművezetők munkahelye sem változott

A beszédek és az új villamosok gyors megtekintése után a CAF-ok műszaki bázisaként is szolgáló kocsiszín szakemberei kalauzolták körbe az érdeklődőket.

A karbantartócsarnokban két vágányon folyik a CAF-ok és a még ide állomásított néhány Tatra T5C5 üzemeltetése. Egy vágányon egy hosszú vagy két rövid CAF fér el.

Városi körülmények között nem ritka, hogy elkopnak a kerekek, de mindig elegendő mennyiségű van készleten

A kerékcseréhez itt is szükséges az emelő, de ezek akár az 56 méteres villamost is képesek egyben felemelni, hogy kigördÍthetőek legyenek a forgóvázak

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.