2020. 10. 27.

Mosolyvonat helyett villamos az FLP-nél

A svájci Ticino kanton egyik méteres nyomtávú vasútja, a Ferrovia Lugano - Ponte Tresa egy rövid elővárosi vonal, amely egy nagy generációváltás és komoly fejlesztések előtt áll.






Svájc déli, olasz nyelvű kantonja a közlekedés iránt érdeklődőknek is tartogat érdekességeket, mégha egy méteres nyomtávú elővárosi vasút a világ leghosszabb vasúti alagútja mellett nem is hangzik annyira izgalmasnak. A szóban forgó vasútvonal a Luganóból az olasz határon fekvő Ponte Tresába vezet, amelyen a vonatok hétköznaponként 15 percenként, este és hétvégén félóránként járnak. A negyedórás ütemhez már az évezred elején is komoly infrastruktúra-fejlesztések zajlottak, több kétvágányú szakaszt építettek és a biztosítóberendezés is modernizálásra került.


A Lago di Lugano partján, csodálatos tájon kanyarog a vonal és rajta a kedvesen mosolygós Be 4/12 szerelvény

Az FLP 12,2 kilmoéter hosszú vonala Luganóban a nagyvasúti állomás közvetlen közeléből, de egy szinttel lejjebbről indul, ahonnan egy alagútban rögtön áthalad a Gotthardbahn vágányai alatt illetve egy másik alagútban a város egy része alatt. Innen a vonal megkerül egy kisebb tavat, a Lago di Muzzanót, majd leereszkedik az autópálya mellett a luganói reptér északi végéig. Azt megkerülve délnek fordul és Agno és Maglasio településeket érintve, a Lago di Lugano közvetlen közelében, nagyrészt a főút mentén halad Ponte Tresáig. Ez egy nemzetközi település, egyik oldala Svájcban, a másik pedig Olaszországban található, de a vasút még a svájci oldalon végetér.


A külső végállomásról, Ponte Tresából indulás után nem sokkal halad a rengeteg kis átjáró egyikénél Lugano felé a 25-ös pályaszámú vonat

A vonalon ma az SIG (Schweizerische Industrie-Gesellschaft) által gyártott, a BBC (Brown, Boveri & Cie) elektronikájával szerelt motorvonatok közlekednek, melyeket 1979-től állítottak üzembe, így a legöregebb példányok már elmúltak negyven évesek. Ezekből a 21-25 pályaszámúak az FLP-nél kezdték a pályafutásukat, melyeket 2002-ben a Stadler által gyártott alacsonypadlós középkocsikkal egészítettek ki, így lettek Be 4/8-ból Be 4/12-ők. További két szerelvény, a 41 és 42-es pályaszámú vonatok a közeli Centovalli vasúttól érkeztek, de azonos kivitelűek és korúak, azonban nem kaptak alacsonypadlós kocsit, így maradtak Be 4/8-ak. Ezzel a hét szerelvénnyel oldja meg a napi üzemet az FLP a mai napig. A járművek egyébiránt megegyeznek a Bern környéki RBS által tavaly leállított vonatokkal.


A reggeli első napfényben halad egy vonat Lugano felé Cappella-Agnuzzo állomás előtt röviddel

A vasútvonal jövője egészen más képet mutat azonban, hiszen a tervek szerint 2021-ben érkeznek az új szerelvények, amelyet a társaság a Stadlertől rendelt még 2018-ban. A trendeknek megfelelve a méteres nyomtávú vasútvonalra az FLP a Stadler egyik villamosalakú termékét, a Vossloh-tól örökölt TRAMLINK-et választotta, amelyekkel az összes régi szerelvényt le tervezik váltani. A természetesen végig alacsonypadlós, klimatizált és akár 300 utas befogadására is képes szerelvényekből összesen kilenc darab érkezik majd a luganói vasúthoz, de a szerződés alapján három opciós járművet később is lehívhatnak. A hétrészes, kétirányú, kétoldali ajtós villamosok maximális engedélyezett sebessége 80 km/óra és akár csatolt üzemben is közlekedetnek majd, ha nagyobb kapacitásra lenne igény.


A Stadler (korábban Vossloh) a TRAMLINK hagyományos kinézetét hozza az FLP-hez, kiegészítve egy automatikus csatlással, hogy csatolt vonatokat is tudjanak közlekedtetni

A vasútvonal megújulása azonban nem ér véget az új szerelvényekkel, komoly infrastruktúra-fejlesztések is kilátásban vannak. Tervben van ugyanis a vonal meghosszabbítása egészen Lugano belvárosáig, ami azonban nem egy egyszerű feladat, hiszen a mai FLP állomás és a tóparton található centrum közötti szintkülönbség több mint 60 méter. A tervek szerint egy hosszú íves alagútban ereszkedne le a vasútvonal és kapna új végállomást a mai Lugano Centro buszállomáson. Ezzel kapcsolatban azonban az építési munkálatok még nem kezdődtek meg, a vonalszakasz átadását 2027-re tervezik.


A Stadler vizualizációján már a Lugano központjában található, ma még csak buszállomásról indul az egyik szerelvény Ponte Tresa felé

Tervben van még továbbá egy új vonal építése is, amely Bioggiónál ágazna ki a mai vonalból és vezetne a völgyben az autópályával párhuzamosan Manno településig, lehetőség szerint a Lamone-Cadempino nagyvasúti állomásig. Ez a fejlesztés is csak a tervfázisnál tart, a tényleges építkezés és a vonal megnyitása még jópár évet várathat magára. Azonban ha egyszer mégis megépül, az FLP lehívhat az opciós szerelvényekből annak kiszolgálására.


Az Stadler videóján az első szerelvényt már a valenciai gyár udvarán próbázzák

Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.