2020. 10. 24.

Kétharmadon túl – felkészül a Belváros

Másfél évnyi megfeszített munka után 2020. október 22-én 17:00-kor újra megnyitották a budapesti M3-as metró déli szakaszát, hogy november 7-től a középső, belvárosi szakasz lezárása előtt a teljes vonalon közlekedjenek a vonatok. Képriportunk a pótlás utolsó néhány napjáról a hajtás után.


Mint olyan sok minden, az M3-as metró is folyamatos karbantartásra és korszerűsítésre szorulna, de az 1976 és 1990 között megépült szakaszok mindegyike az utasforgalmi terekben és a háttérben is teljesen elhasználódott. Ahogy az ilyen esetekben szokott lenni, hosszas politikai és finanszírozási cicaharc után 2017. november 4-én elkezdődött az északi szakasz (Lehel tér–Újpest-Központ*) rekonstrukciója, amely 2019. március 30-ig tartott. A nagy lezárást megelőzte több kisebb, jellemzően hétvégi lezárás, amikor az elhasználódott síneket cserélték az alagútban és ezzel párhuzamosan a buszok közlekedéséhez szükséges időszükségletet is felmérték a szakemberek.

Ezen tapasztalatok és az utasforgalmi adatok elmezése alapján a 2019. április 6. óta lezárt déli szakaszon is két viszonylatot helyeztek üzembe: M3 jelzéssel Kőbánya-Kispest M–Nagyvárad M tér és M3E jelzéssel Határ út M–Nagyvárad tér M, illetve hétvégente szintén M3 jelzéssel közlekedetek autóbuszok Kőbánya-Kispest M és Lehel tér M között. Az M3E sokszor okozott busszúságot az utasoknak, hiszen reggel a Nagyvárad tér felé a Fradi-felüljárón át közlekedve kihagyta a Népliget M átszállási kapcsolatait és csak visszafelé érintette ezt a fontos csomópontot. Kezdetben csak hétköznap délelőtt közlekedett a "gyorsított" járat, de az utasok nyomására egy idő után már délután is közlekedett. Mivel a dél-pesti régióban a településszerkezet miatt sokkal fontosabb volt az utasáramlatok megosztása és Kőbánya-Kispest autóbusz-állomásásnak túlterhelését is el kellett kerülni, ezért a 194M jelzésű új járatot is elindították, amit az utasok megszerettek és hétfőtől a Határ úti végállomásig rövidül. Másik ideiglenesnek indult vonal a 223M, ami Pesterzsébet és Soroksár utasainak nyújtott alternatívát a Boráros tér eléréséhez. A 200E a repülőtér és a metró között biztosít kapcsolatot, ezért logikus módon szintén meghosszabbodott a Nagyvárad térhez, ahogy az Alacskai úti lakótelep felé közlekedő 254M (korábban 254E) is csak a városból kifelé érintette a korábbi népligeti végállomását.

Különleges és összességében jól működő megoldásnak bizonyult, hogy a kispesti Vak Bottyán utcába csak az autóbuszok és a célforgalom hajthatott be – kezdetben azért kellett a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság segítsége is. Másfél év hosszú idő, ezalatt többször változtak a menetrendek is, de a két alap metrópótló (M3 és M3E) átlagosan 1 percenként indult a Nagyvárad térről, illetve 2-3 percenként Kőbánya-Kispestről és a Határ úttól. A két alap vonalon főként az Óbudai Divízióhoz tartozó, az ITK által még az előző szakasz feladataihoz beszerzett Mercedes-Benz Conecto&nbp;G típusú buszok közlekedtek. A metróhoz képest körülbelül 10 perccel hosszabb menetidővel kellett számolni, ami duplája a metróénak, de szinte biztosan találhattak az utasok a végállomásokon 1-2 autóbuszt, ami az indulási idejét várta.

A belvároson is átvágó hosszú M3-as buszok utolsó napja 2020. október 18-ra esett, erről a napról kora reggeli és kora esti képeket hoztunk.

Reggel vagy hajnal? Hétvégén 6:12-kor sokan szavaznának az utóbbira, de az óbudai PDB-702 rendszámú autóbusz és vezetője már bőven túl volt az első kilométereken.

A cinkotai FLR-734 egy perccel később, ebben az időszakban még 4-5 percenként közlekedtek a buszok

Szintén egy cinkotai busz, az FLR-704. A bezárt Planetárium előtti kettős megállóhely a metrópótlás miatt készült és átszállási pontként funkcionált a 200E-ről az M3, M3E és 194M járatokra, ha keveset akartunk sétálni az aluljáróhoz.

A Dél-Pesti Divízió (Kilián György Autóbuszgarázs) zászlóshajói az év elején beszerzett Conecto G típusú autóbuszok. Az RVY-718 éppen a 950-es és a 200E közötti pihenőidőt töltötte.

6:53, Kálvin tér. A Csontos Csaba tervezte Korona Szálloda előtt várakozik a szabad jelzésre az óbudai NNE-056, a háttérben pedig egy szintén óbudai Conecto G hajt fel a kiskörúti villamosvágányokra.

A 200E megállóhelye a korábbival szemben volt, ez a kezdetekkor sokaknak okozott problémát. Az RVY-720 jelenleg a BKV állományának rendszám szerint legújabb járműve.

Az óbudai PDB-701 két cinkotai Volvo (mindkettő a 2006-os szériából) társaságában várakozott a sorára. A felszállóhely mögött 5-6 csuklós is összejött a csúcsidőben, ekkor a 136E és a 182-184 járatcsalád járművei csak a felszabaduló lukba beállva tudták biztosítani a biztonságos utascserét.

A buszsávokban a helyzet fokozódik
A metrópótlás utolsó napjaiban a BKK, a FÖRI és a BRFK közös akciót szervezett a budapesti buszsávokat szabálytalanul használók ellen. Az október 19-22. között megtartott közös járőrözés eredményeiről már a második nap után lesújtó adatokat tudtak prezentálni: 88 bírságolás és 2 elszállítás volt a félidős eredmény. Borsi Dávid, a BKK szóvisője elmondta, hogy a városban mintegy 80 kilométernyi buszsáv van, ami a járatok közlekedését segíti, de az abban parkoló vagy rakodó járművek több perces késést okoznak az ott utazóknak. Minden kikerülendő autó 1-2 percet okoz, de ezt a buszon utazók számával felszorozva nagyon gyorsan órában kifejezhető időveszteséget kapunk eredményként. Budapest egyik legforgalmasabb ilyen szakasza a Rákóczi-tengely, ahol csúcsidőben percenként haladna egy autóbusz, de például a Szilágyi Erzsébet fasorban sem tisztelik a közlekedési jelzéseket az autóval közlekedők.
Fajcsák Lajos, a BKK Mobilitásmenedzsment igazgatója és Balogh Ádám rendőr alezrendes, a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője ismertették a Ludovika téren a tapasztalatokat
A BRFK videójában jellemző szabálytalanságokról készült felvételeket nézegethetünk

A véghajrában is jutott idő a vonalra, hiszen nem lehetne teljes egy ilyen összeállítás a hétköznapi M3 és M3E nélkül.

Kőbánya-Kispesten a Sibrik Miklós úti felüljáró alatt a metrópótlás kezdetére időzítve létesítettek egy tárolóterületet, hogy a megnövekedett igényeket kiszolgálja, de idővel ezt is kinőtte a rendszer. A kapacitáshiány ellensúlyozására a Regina közben a Ferihegyi repülőtérre vezető út és metróvonal közötti területen is újabb tárolóteret nyitottak idén nyáron.

A PDB-708 október 21-én a 10-es forgalmi számba lett beosztva, a kép 9:22-es elkattintásakor már a sokadik körében járt. Itt 8-12 perc, a Nagyvárad téren és a Határ úton 5-8 perc tartózkodási időt szabott meg a menetrend.

A Vak Bottyán utca belső vége volt az egyik legszűkebb pont, itt két busz nem fért el egymás mellett. Az utcában lakossági panasz hatására gyorsan 30 km/h-s korlátozás lépett életbe, ami miatt 1-2 perccel növekedett a menetidő is.

Aznap délután, néhány perccel 16 óra előtt a Határ úti végállomáson Óbuda garázs csuklós buszainak minden alacsonypadlós típusa képviseltette magát. A PDZ-832 biztos pont volt itt, szinte mindig ezt a buszt adták ki üzemi tartaléknak.

A 200E is egy biztos pont volt a Vak Bottyán utcában, a ferihegyi gyorsforgalmin történt balesetek idején ellenirányban is itt közlekedett.

Július 13-tól a Semmelweis Klinikák, Corvin-negyed állomások is lezárásra kerültek, ekkortól az M30-as állomáspótlóra áthelyezett óbudai buszok helyére dél-pestiek érkeztek. Jellemzően a newAG330 szériába tartozó, de különböző előéletű buszok kerültek ide.
Nem a kép, hanem az út ilyen ferde.

Ugorjunk egyet a vonalon a Népligetbe! A háttérben az M30-as éppen pihenő buszai, előtérben pedig egy M3-as viszonylatú busz. A délutáni csúcsban egy lámpafázisban 2-3 jármű fért át és összesen kettő megállón osztoztak.

M3E és M3
Gyakorlatilag folyamatosan párban jártak, de ezt az utasmennyiség sokszor indokolta is.

Egy 254M (leánykori nevén Alacska-busz) a Népligetben

Jobbra fordulva a metrópótlás titkos favorítja: 194M

A vonalon a VT-Arriva csepeli, a BKV kelenföldi és dél-pesti buszaival találkozhattunk

Csúcsidőben a Hazlinszky Frigyes sétányról a Borbás Vince sétányra forduló buszok szabályos sorfalat alkottak a lámpa előtt, befelé viszont lámpa nélkül fordulhattak az Üllői útról.

Kispesti lakosok másfél éve győzködik a kerületet és a BKK-t, hogy a Templom téren is álljon meg a 194M, de erre csak a 42-es villamos hétköznapi üzemzavarai esetén volt példa.

Írhatnánk azt is, hogy ez egy intermodális csomópont, de az még évek kérdése, hogy a felüljárón megálljon bármilyen vonat.

Az Ecseri útnál kezdetben a betonelemek hosszabban voltak lerakva, de a közlekedők okozta szabálytalan sávváltások miatt inkább elvettek belőle

Csalóka a kép, mert nem délelőtti

A metrópótlás miatt kiépített gyalogátkelőhelyet a várakozásoknak megfelelően megszerették az emberek, az autók tömkelege mögötti buszsávban viszont szinte zavartalanul közlekedhettek a buszok

Kissé furcsa helyre, a ferihegyi gyorsforgalmi felhajtójára került az M3E leszállóhelye és a 200E megállója.

2019 M3 2020

2019 M3E 2020

Az utolsó teljes napos pótlás után október 22-én délután megtörtént a vonal újraátadása és 17:00-tól már a föld alatt is utazhattunk. A metrópótló buszokat negyed órával később már hazaküldték, de az utasok a tájékoztatás hibái (nem és rosszul tájékoztatás) miatt még estig keresték.

A Nagyvárad téren mindig 3-5 busz állt a felszállóhelyen, a metró hajnali és esti 10 perces követésekor pedig átszállás után párosával indultak

Az Alacska-busz megállója az Albert Flórián úton kapott helyet, amit nyugodtan nevezhettünk Nagyvárad tér külsőnek is

Az M3 egy időre elköszönt, de az M30 itt marad az átmeneti időszakra

Sok bosszúságot okozott, de legtöbbször jól működött a visszafordulás az Üllői úton. A 22 emeletes SOTE NET tetejére minden évben lépcsőfutó versenyt rendez az Országos Katasztrófavédelmi Sportegyesület, ahol 3 perc alatt kell leküzdeni a 461 lépcsőfokot.

A Vágóhíd utcában volt kijelölve a 200E megállója, ahonnét még október 23-án 4:23-kor indult az utolsó reptéri busz.

Az első teljes üzemnapon a metró rendben közlekedett, a megújult állomásokról tervezünk egy részletes akkor és most jellegű cikket.

Kőbánya-Kispest kihúzóvágányain új járdák készültek, az ajtóknál tetőt is kaptak

Kőbánya-Kispest állomás nem változott érdemben

Határ úton a korábbinál világosabb kék lett a fal és az összes falon végigvonuló mintázatot is kapott

A Pöttyös utca szubjektív a legvilágosabb állomás lett, amit a napsárga falak is erősítenek

Az Ecseri út állomáson a bejárat mellett falba rejtett padokat találunk

Sokak meglepődtek, hogy a Népliget állomás is szürke lett
(fotók: Adorján Péter)

A képes összefoglalónkat egy minipodcast zárja, amiben Borsi Dáviddal, a BKK szóvivőjével beszélgettünk a buszsávos ellenőrzésekről és a metrópótlásról.



Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.