2020. 12. 03.

Kisminkelték a szőke nőt

Megújult a MÁV-csoport jegyvásárlási rendszere, mely az automatákon kívül a legutolsó kapocs volt a régi VMAEF-hez.


Az eredetileg ELektronikus Vasúti Információs Rendszer Adatbázis rövidítéseként szolgáló ELVIRA nevű menetrendkereső rendzser nem tökéletes, de az 1997-ben megalapozott rendszer 2008-ban és 2015-ben esett át nagyobb megújuláson. Ezúttal a 2007-ben e-Ticket néven indult online jegyváltási rendszer megújulása van folyamatban, amit egyelőre korlátozott mennyiségű felhasználóval tesztelnek. Az új felület már a néhány éve használt JÉ-rendszerre alapul.

Az elmúlt hónapokban több furcsaságot tapasztalhattak az online jegyvásárló rendszert használók: indokolatlannak tűnő letiltás, napi szinten összeomló fizetési rendszer és alig egy hete kikerült az alábbi figyelmeztetés is.

December első két hetében még működik a régi e-Ticket, utána viszont megszűnik

Nem sokkal 13 óra előtt jelentette be a MÁV-csoport egy Facebook-posztban, hogy korlátozott számú felhasználóval megkezdi a megújult jegyvásárlási rendszer béta tesztjét. A hivatalosan 500 fős tesztüzem a mobilalkalmazást használók körében már ismert, 2017 novemberében is így indult. A lassú ütemű digitalizáció azóta is tart és ezt a folyamatot a koronavírus-világjárvány csak felgyorsította: tavaly nyáron a MÁV-HÉV vonalaival, decemberben a belföldi bérletekkel léptek szintet, idén július óta a START-jegycsalád létrehozásával már nemzetközi jegyeket is vásárolhatunk az okostelefonunkon.

Az új rendszerbe regisztrálni a mobileszközön már használt profilunkkal vagy új regisztrációval tudjuk, ezáltal a korábban két különálló regisztráció a menetrendváltástól teljesen feleslegessé válik. December 13-án megszűnik majd a régi oldal és csak az új jegy.mav.hu címen elérhető oldal marad. Rövid tesztünkben kipróbáltuk, miben változott meg az online jegyváltás folyamata.

Belépés után a főoldalon egy egyszerű keresővel találkozunk, a dizájn igazán letisztult lett. Évek óta száműzte az államvasút a sárgát az arculatból, de a vonatokon továbbra is használják, ezért itt visszatért.

Van részletesebb keresőfelület is, ahol mindent beállíthatunk. A kedvezményeket az appból ismert módon az utasprofilhoz kell beállítani és mindig csak az érvényeset veszi figyelembe a rendszer.

A régi rendszerből örökölt tulajdonság, hogy a beállított időponttól a nap végéig kilistázza a vonatokat. Ezen szükséges lenne változtatni, ha már a keresőben fél órás lépésben megadhatjuk az időpontot.

A találati listában is találunk szűrési lehetőséget, ha valamit elfelejtettünk volna korábban beállítani. Az utazási lehetőségeknél egyelőre még csak az elsőnek használt vonat látszik, akárhány átszállás is legyen az utazás alatt – kicsit olyan érzésünk van, mintha a Keletiben 4 éve beüzemelt vágányvégi kijelzők kocsicsoportos funkcióját látnánk.

Ha kinyitunk egy utazási ajánlatot, akkor már látjuk az átszállásokat is és akár több árat is láthatunk

Az ajánlatok gombra kattintva láthatjuk, hogy miből tevődik össze a fizetendő jegyár. Az előző képen látható, hogy az IC esetében két ár van, ebből az egyik logikusan az 1. osztályú jegy, de ott mindenhol a 2. osztály ikonja szerepel.

A vásárlási folyamat innentől megegyezik az appban vagy a régi weboldalon megszokottal: meg kell adni az utazó nevét és születési dátumát a megszemélyesítéshez

Legnagyobb hibának egyelőre a néhol az olvashatóság határát a színhasználat és a betűméret miatt lefelé átlépő méretű feliratok jelentik, de a szövegek pozícionálása is lehetne jobb a találati táblázatban. Funkcionálisan teljesen jól használható, bár az állomásnév keresőmezője a Tab-billentyűt lenyomva nem a listára, hanem a következő mezőre ugrik. Ezek olyan apró problémák, amik a mobiltelefonos felület weboldalra átültetéséből adódhatnak, de könnyen javíthatóak.

A fizetési folyamatot már nem két részre bontva indíthatjuk, hanem a webshopokból ismert módon az adatok ellenőrzése után az oldal alján kattinthatunk a fizetésre. A fizetési rendszer maradt az OTP-féle Simple-felület.

Összességében egyszerűbb lett a jegyvásárlás, hiszen nem kell többféle rendszerben regisztrálni. Ezen felül az új rendszerben megváltott jegyet a telefonunkon bármikor megnézhetjük, hiszen azonos rendszerben ügyködünk. A november 27-én történt rendszerfrissítéssel elérhetővé vált a sokak által hiányolt lehetőség, hogy más nevére vegyenek jegyet az appból. Ezt eddig az tette lehetetlenné, hogy az e-mailben érkező visszaigazolás egy olyan jegyet tartalmazott, amin a 2D-s vonalkód le volt takarva, így azt nem lehetett jogszerűen felhasználni. Ez a korlátozás az egyúti vagy menettérti jegyek esetében megszűnt, így már elküldhető és felhasználható a jegy – bérletek esetében továbbra is kitakarva kapjuk a jegyet. Mielőtt digitális formátumú jegyet vásárolunk és azt szeretnénk munkáltatóval elszámoltatni, érdeklődjük meg, hogy az előírásoknak megfelelően tudják-e kezelni azt, nehogy csak magunknak spóroljunk a jegyáron. Fájó hiba, hogy körülbelül tavaszig el kell köszönjünk az automatából átvehető bérletektől, de ehhez az automaták integrációjára is szükség van. Addig marad a személyes pénztár meglátogatása a papíralapú bérletek miatt.

Bár a régi rendszerben is volt saját menüpontja a korábban vásárolt jegyeknek, azokat nem tudtuk egy kattintással újravásárolni vagy visszaváltani.

A korábban vásárolt jegyek a Profil menü legalján kaptak helyet és legfeljebb 12 hónapnyi távolságban érhetőek el

Szép csendben, mindenféle promótálás nélkül bevezették a főleg digitális formában értékesített START-jegycsalád újabb termékeit, illetve meghatározásra kerültek a 2020. december 13. után érvényes jegyárak is. Ausztria, Szlovákia és Csehország után immár Németország, Svájc, Lengyelország és Románia is bekerült a portfólióba. A linken található díjszabásból kiderülnek a pontos feltételek, de többnyire a korábbi SparDay és hasonló jellegű rendkívül kedvezményes jegyeket kiváltó termékek távolságfüggő árazásúak maradtak meglehetősen jutányos árszinten. Csak néhány példát sorolunk föl, de ebből is látható lesz az irány: terelni az utasokat a vasút felé.

  • Budapest-Bratislava [Pozsony]: korábban 12,00 € volt az egyúti jegy és 3,00 €-t számoltak föl a kötelező helyfoglalásra, ez most összesen 9,50 € lett. 1. osztályon a korábbi 34+3 helyett 14,30 € a kezdőár.
  • Brno vagy Přerov a korábbi 19/29 euró helyett 13/19 euró lett, Prága pedig 20/30 euró. Itt a RegioJet megjelenése okozta az árváltoztatási kényszert.
  • Svájci jegyből egyelőre csak Zürich létezik 44 vagy 8 euró befizetése után, a további célpontokat még várjuk.
  • Drezda 32/48 €, Berlin 37/56 € lett. Viszont az eddig fájdalmasan hiányzó Váci végpontú jegyek is megjelentek 26/39 és 31/47 euró ellenében.
  • Románia felé a normál nemzetközi jegyek árának kedvezménye van meghatározva. Egyelőre ezek az árak még nem teljesen átláthatóak, mivel 50 és 73 százalék közötti a kedvezmény mértéke és szinte minden MÁV–CFR átmenet más díjszámítási eredményre vezet.

Rövid tesztünk végén sok sikert kívánunk a MÁV-csoportnak az új felülethez, amit remélhetően egy héten belül éles üzembe állíthatnak, hogy a menetrendváltás utánra már mindenki az új rendszerből tudjon jegyet vásárolni.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.