2020. 12. 25.

Országjáró körtúra a hóval borított Svájcban

Svájcba december elején beköszöntött a tél. Kellemes karácsonyi programnak hoztunk egy galériát, amelyben körbejárjuk az országot és a havas tájon készült fotókkal mutatunk be mindennapi vonatokat, veszélyeztetett régiségeket és a legfrissebb újdonságokat is. Tartsanak velünk!




Rhätische Bahn


Országjáró túránkat Graubünden kantonban, az RhB felségterületén kezdjük. A hegyivasút életében nem ritka a kemény és sok hóval megáldott tél, így alaposan fel is vannak készülve a legnehezebb körülményekre is. Idén ugyan a hó kicsit váratott magára, aztán december második hetében viszont napokig havazott megállás nélkül, amely komoly kihívások elé állította a vasútüzemet. Néhány, főleg lavinaveszély okozta elővigyázatossági üzemszünet után azonban hamar sikerült eltakarítani a pályákat és az igazi behavazott téli tájon azóta zavartalanul folyik a közlekedés.

Ez a fotó ugyan még a múlt télen, 2020 januárjában készült, de mivel ezt a Ge 6/6 II-es mozdonyt az RhB a nyár során végleg leállította, az idei telet sajnos a 701-es már nem láthatja aktív szolgálatban

Szintén egy régebbi, idén februárban készült fotó. A képen szereplő Ge 4/4 I-es gép még ugyan üzemben van, de a személyvonatokkal való szereplése már meglehetősen valószínűtlen, így valószínűleg ez az utolsó téli fotó róla menetrend szerinti ablakos vonattal

Na de folytassuk az idei szezonnal. A hó egy rövid szeptemberi epizód után még a legmagasabb területeken is sokat váratott magára, december első napjaiban még csak mutatóban volt egy kis porcukor. A képen csodás napsütéses időben halad a Bernina Express Samedan és Pontresina között

Aztán néhány nappal később megérkezett az igazi tél, napokig havazott folyamatosan még az alacsonyabban fekvő területeken is. Engadinban, ahogy a képen is látszik regeteg hó esett rövid időn belül. Itt épp egy Churból St. Moritzba tartó InterRegio vonat halad Samedan és Celerina között

Téli hangulatkép rengeteg hóval egy kis gyalogos átkelőnél Celerina mellett

Celerina, vagy rétoromán nevén Schlarigna állomására érkezik Landquart felől egy RegioExpress vonat. Rövidebb ideig az engadini vonal is le volt zárva lavinaveszély miatt, de ahogy elállt a hóesés ezt is sikerült elhárítani

Tipikus RhB-s vonat Ge 4/4 II-es mozdonnyal, személy- és teherkocsikkal halad S-chanf és Zuoz között egy hideg, havas reggelen


St. Gallen


Utunkat valamivel Északabbra, de még mindig Kelet-Svájcban, St. Gallen kantonban folytatjuk. A decemberi havazásból ide is jutott egy jó adag, habár a mélyebben fekvő helyeken ez hamar elkezdett olvadni. Ennek ellenére sikerült néhány téli fotót is elkövetni, többek között például a búcsúzó Zürich-München mozdonyos EC-kről.

A Voralpen Express vonalán mára megszokott látvány lett a Stadler Traverso, hiszen már több mint egy éve ezek a vonatok járnak St. Gallen és Luzern között. Az alaposan behavazott, szinte fekete-fehér tájban jó kontrasztot ad a rézszínű szerelvény amint épp áthalad a Degersheim közelében található viadukton

Gossauból gyorsít ki egy IC 5-ös vonat, amely a St. Gallentől Lausanne-ig tartó hosszú útjának nemrég vágott csak neki. A 2021-es menetrendtől St. Gallen és Zürich között az IC 5 és IC 1-es vonatok megállási rendet cseréltek, így előbbi halad jóval kevesebb megállással

Kelet-Svájcban az S-Bahnok és regionális vonatok mára szinte monopol helyzetben lévő szereplői a Stadler által gyártott GTW motorvonatok a Thurbo színeiben

A Zürich és München között közlekedő EuroCityk mozdonyos korszakának utolsó téli napjai voltak ezek. A december 13-tól érvényes új menetrenddel az ETR 610-es Pendolino motorvonatok vették át az uralmat

A sokáig nagyon problémás Bombardier Twindexx motorvonatok mára egyre megbízhatóbban közlekednek a svájci hálózaton. A következő hónapokban várható, hogy átveszik az uralmat az IC 1-es vonalon

Ma még azonban bőven találunk itt is Re460-as mozdonnyal vontatott (vagy tolt) IC2000-es emeletes szerelvényeket. Ezek a jövőben más InterCity és InterRegio vonalakra kerülnek át

Svájcban a postának is elengedhetetlen még a vasút, hiszen minden nap sok postavonat járja az országot. Az egyik ilyet sikerült lencsevégre kapni Uzwil határában egy Re 4/4 II-es mozdonnyal az élén

A fent már említett Zürich-München EC-k egyike hagyta épp Uzwilt maga mögött és halad tovább St. Gallen felé

Dupla ICN szerelvény hasít röviddel Gossau után, amelynek azonban vonatneme néhány éve már nem ICN, hanem sima IC, illetve jelen esetben konkrétan IC 5

Az előbb látott szendvics IC2000-es szerelvény jön vissza az IC 1-es vonalon St. Gallen felől, de még nagy út áll előtte mire végállomásához, Genfbe ér.


Jura


Néhány fotótéma érdekében túránkat a nagyrészt francia nyelvű Jura kantonban folytatjuk. A magasabban fekvő területekre itt is jutott egy kevés a decemberi hóból, ráadásul egy rövid időre még a nap is kisütött.

La Chaux-de-Fonds - Glovelier útirányú személyvonat röviddel a kiinduló állomása után halad a La Ferrière falu mellett található viadukton. A Chemins de fer du Jura ügyesen kombinálja az új Stadler motorkocsikat a régebbi személy- és vezérlőkocsijaival manapság

Egy alig ismert kuriózum a Le Locle és Les Brenets között húzódó alig több mint 4 kilométeres méteres nyomtávú vasútvonal. Itt a vasút 1950-es villamosításakor beszerzett motorkocsi rójja köreit azóta is, ezzel Svájc egyik ha nem a legöregebb napi forgalomban lévő vasúti járműve

Kihalófélben lévő állatfaj a mozdonyos személyvonat a BLS-nél is. Az egyik utolsó fellelési helyük a Re465-ös mozdonyokból és a korábbi Swiss Express EW III kocsikból kiállított ingavonatoknak a Bern és La Chaux-de-Fonds között közlekedő RegioExpress


Simmental


Bern kanton felé haladunk tovább, egészen pontosan a festői szépségű Simmentalba, ahol a BLS vasúttársaság az úr Spiez és Zweisimmen között, Zweisimmentől pedig a méteres nyomtávolságú hálózatot üzemeltető Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB). Ahogy a völgyben felfelé haladunk, egyre több havat is találunk. A délelőtti napsütést kihasználva itt is találtunk néhány látványos fotóhelyet, ám sajnos délutánra kicsit elkezdett befelhősödni.

A Bombardier által gyártott, a BLS keresztségében Lötschberger nevet kapott négyrészes motorvonatok mára megszokott járművei a berni vasúttársaság által kiszolgált vonalaknak. Így Simmentalban is Spiez és Zweisimmen között

Az EW III-as kocsik másik utolsó bevetési területe a kétóránként közlekedő Zweisimmen - Interlaken közvetlen vonatok. Ezek itt a GoldenPass márkanév alatt közlekednek, de már csak addig, amíg az MOB nyomtávváltós vonatai üzembe nem kerülnek

További ritkaság mára a BLS színeiben közlekedő Re 4/4 II-es sorozat, melynek egyetlen példánya közlekedik már csak menetrend szerint. Jellemzően a fent említett Interlaken - Zweisimmen vonalon található meg az EW III-as szerelvényével. Fotónkon épp a Weissenburgnál található viadukton halad Zweisimmen felé

Az új Flirtök érkezésével az RBDe 565-ös motorkocsik, ezek vezérlói és a kétrészes Jumbo kocsik száma is elkezd majd csökkeni, az összes lehívott szerelvény érkezésével valószínűleg teljesen eltűnnek majd. Ma még Simmentalban is találkozhatunk velük a délelőtti és délutáni erősítők szerepében

Ismét egy Re465-ös által vontatott szerelvény, valamivel feljebb Simmentalban, Weissenbach település mellett

Az MOB változatos járműállománya újra és újra meg tud lepni. Közel sem egy ilyen motorkocsira számítottam, amikor a Zweisimmen és Lenk között található Blankenburg állomáson vártam a vonatra. A képen egy, a mai Aare Seeland mobil (ASm) kötelékéből átvett, 1966-os évjáratú Be 4/4-es motorkocsi látható az MOB legújabb színterve szerint fényezve

Az MOB mindig nagy volt a járműreklámokban, itt épp Lenk felől érkezik egy Zweisimmen felé közlekedő telireklámos szerelvény, mely a Japánban található Nankai vasutat hirdeti, amellyel 2017 óta tartanak fent társvasúti kapcsolatot

Zweisimmen felé közlekedő vonat ereszkedik az utolsó kilométereken. Az MOB eddig meglehetősen színes kocsiállománya mára egységes képet mutat, mely azonban a sötétkék-bézs színeivel nem üt el kifejezetten a téli fekete-fehér tájtól


Gotthard


Az utolsó célpont a Gotthard hegyi vonal volt, ahol az idén december 13-án történt menetrendváltás óta a Schweizerische Südostbahn (SOB) a Voralpen Expressről már ismert Traverso motorvonatai közlekednek. A délről érkezett havazás Ticino kantonban kisebb fennakadásokat is okozott, azonban a következő héten érkezett felmelegedés okán a hó már erősen olvadóban volt. Ennek és a borús időjárásnak ellenére sikerült néhány fotót összehozni a rézszínű vonatokról.

Rég nem látott rendes távolsági vonatot Wassen települése. Most az SOB az SBB-vel koordinálva hozta el ismét a minőségi távolsági vonatozást a Gotthard hegyi vonalra, habár Wassenben továbbra sem állnak meg a vonatok

A legendás hegyivasút forgalma a bázisalagút megnyitásával drasztikusan lecsökkent. Most azonban visszatérnek az óránkénti vonatok a hegyre, kétóránként felváltva Zürich és Bázel felől egyelőre Bellinzonáig majd nemsokára Locarnóig is

A Lavorgo és Giornico között található Biaschina hidak és spirálalagutak remek hátteret nyújtanak, de az 1983-ban átadott Gotthard autópálya azonos nevű, 110 méteres magasságával Svájc egyik legmagasabb közúti hídjáról se feledkezzünk meg. Előtérben a dél felé tartó IR 46-os számú SOB Traverso

Utolsó képünkön nem sokkal délebbre, Giornico település templomai kiváló kulisszát adnak a Gotthard-vasúton közlekedő új SOB vonatoknak is


Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.