2021. 02. 02.

Paks után Prága: elektromos buszok a láthatáron

Még tavaly októberben vásárolta föl a Škoda csoport a török Temsa buszgyártót, így házon belülre került az elektromos buszok gyártásának lehetősége. Az első megrendelés már be is futott az új típusra.







A cseh főváros buszállománya az elmúlt évtizedben meglehetősen változatos képet mutatott, de a beszerzés mindvégig folyamatos volt. Tíz év alatt a DPP állományából eltűntek a magaspadlós buszok, megjelentek a 9 és 10,5 méteres midibuszok és időnként még trolibusz is megfordult Prága utcáin. A következő lépés az elektromos buszok beszerzése lesz, amelyből első körben 14 darabot vásárolnak. A Škoda E’City több platformra is épülő buszcsalád, Zlínben Heuliez karosszériába kerültek cseh gépészeti elemek, most azonban a török TEMSA alapjaira épülnek majd elektromos buszok Plzeň-ben.

A Škoda nevezéktanában 34BB névvel illetett típuscsalád az Agora leszármazottaira használatos
(fotó: David Šteiner / seznam-autobusu.cz)

Az elektromos buszoknak túl nagy hagyománya nincs Prágában, a trolibuszok rég eltűntek az utcákról, az 58-as vonal is szünetel már hosszú hónapok óta – jelenleg éppen az egyetlen trolibusz műszaki hibája miatt – a nagyívű tervek ellenére. Elektromos busz ugyan mutatóban van, a 109-es vonalon szokott megjelenni a félpantográf áramszedős SOR EBN11. Ez most változni fog: első lépésként még 2021 decemberében érkezik 14 darab Škoda E’City. A 12 méteres buszok összesen 69 utas szállítására lesznek alkalmasak (ebből 28+2 ülőhely) és akár 100 kilométert is meg tudnak tenni egyetlen töltéssel. Ha már töltés: egyelőre úgy néz ki, hogy csak CCS 2-es csatlakozón keresztül, tehát nem áramszedőn lesznek tölthetőek. Ez azonban nem feltétlenül jelent telephelyi töltést, a Vršovice garázson kívül a Strašnická és a Želivského metróállomásnál található végállomáson is épül lehetőség elektronok vételezésére. Az akkumulátorral kapcsolatban a Škoda 6-7 évre tervez, a jármű egészével ennek duplájával számolnak. Más tekintetben a szokásos felszereléseket kapja a busz: utasszámláló az ajtók felett, kamerák az utastérben valamint a jármű előtti és a jármű mögötti terület szemmel tartására. A tükrök egyelőre maradnak hagyományosak a látványtervek alapján.

Az új E'City típus számozása egyelőre még nem derült ki

A járművek forgalomba állítása 2022. év elején várható, a DPP a 154-es és a 213-as vonalakon számít az elektromos buszokra. Utóbbi azért is érdekes, mert ha maradnak a Karosák is a vonalon, akkor egyszerre lesz nek a közlekedési cég legrégebbi és legkorszerűbb buszai is a 213-as viszonylaton.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.