2020. 03. 19.

Helyzetjelentés a prágai trolibusz (nem) közlekedéséről

2017. októberében indult el hosszú idő után az első prágai trolibusz. Azóta több típus is megfordult a vonalon, legutóbb az ostravai „házi” gyártású Ekova Electron 12T. Egy ideig utoljára.






Az üzem egy Brnoból érkezett SOR TNB12-es típusú trolibusszal kezdődött, amely eredetileg a 3703-as, majd Prágában a 9505-ös pályaszámot viselte. Az járműbe az elektronikát a Rail Electronics CZ szállította. Az önjáró képessége a járműnek nem volt túl acélos, a felsővezeték nélküli szakaszokon kissé ügyetlenül közlekedett. A jármű 2018 nyarán vissza is tért Brnoba, jelenleg 750 V-os üzemre átalakítva Banská Bystrica [Besztercebánya] troliüzemét szolgálja 3203-as pályaszámon.

A brnoi, majd besztercebányai kocsi még Prágában, 2017 őszén. A Letňany végállomáson a kocsik önjáró üzemben fordultak

Még 2018. áprilisában érkezett egy külsőre nagyon hasonló, ám teljesen fehér trolibusz, amely egyetlen hónapos Hradec Kralové-i üzem után állt forgalomba. Ez már Škoda 30Tr típusjelzéssel, az itthon is ismert Škoda BlueDrive hajtással állt forgalomba és közlekedett is szinte a kisebb műszaki meghibásodások kivételével.

A SOR-kasztnis Škoda 30Tr érkezik Letňany végállomáson a felszállóhelyre 2018. november 15-én délután. A lámpák oszlopának festése a még működő letňany-i reptér közelségére utal

Időközben voltak további vendégszereplők, például a Plzeň-ből érkező 583-as Škoda 27Tr (aka. Solaris Trollino 18 IV), ami a 2019-es PID által szervezett buszos nap egyik szereplője is volt és egy hónapig rótta a köröket a Palmovka és Letňany között létrehozott 58-as viszonylaton 9000-es pályaszámmal.

Írásunk kisképén éppen töltődik a Palmovka végállomáson a plzeň-i SST, itt pedig a PID busznapján, 2019. április 13-én érkezik a Prosek metróállomásnál lévő megállóba, természetesen önjáró üzemben

A legutolsó hosszabb időre a cseh fővárosba kerülő trolibusz az Ekova Electron 12T volt, 9506-os azonosítóval 2019. szeptembere óta járt ott, miután bemutatkozott a CZECHBUS kiállításon. A DPP és az Ekova közötti megállapodás eredetileg 2020. március 5-éig szólt, ám a járművel kapcsolatos általános elégedettség miatt (mind műszaki, mind az utasok oldaláról) egészen 2020. március 19-éig közlekedett.

Az Ekova Electron 12T a letňany-i végállomáson. Távozásával egyelőre vége a prágai troliüzemnek
(fotók: Halász Péter)

A jármű Plzeň-be távozik, ott lesz tesztüzemben. A prágai trolibusz-közlekedés azonban nem áll le sőt: a reptérre közlekedő 119-es és a Palmovka metróállomástól induló 140-es (amelynek egy részén már van felsővezeték, amit eddig az 58-ason közlekedő járművek használtak) trolibuszvonallá fejlesztése egészen közel áll a megvalósításhoz, így az további lépéseket izgatottan várjuk.

Az 58-as vonal megállóhelyi menetrendjeinek egyike a PID honlapjáról. Nem jön a troli!
(forrás: Pražská integrovaná doprava)

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.