2021. 05. 22.

Hétvégi gyors – 2021. május 15-22.

Kombinált vonat-busz napijegyek a Balaton körül. Fejlődnek a villanybuszok, akár egy egész napot is utcán lehetnek. Visszaállt az alapmenetrend Csehországban. Új funkciót fejlesztett a FAIRTIQ. Új típus áll forgalomba Erfurtban. Hamarosan búcsúzhatunk az Elefántoktól Prága körül.


Nagy dobás: kombinált vonat-busz napijegy a Balatonnál


Budapest | Magyarország – Nagyot gurított május 15-én az immár „közös gyékényen áruló” MÁV-START és a Volánbusz: a tavaly méltán népszerűvé vált balatoni vasúti napijegy mellé itt a vonatos-buszos kombinált megoldás, a 24 és 72 órás változatban kapható Balaton Duó. Az új jeggyel már Fonyód-Lengyeltóti között is vonatozhatunk a Balaton körüli vonalakon kívül, a Volánbusz járatain pedig a tó környékén 123 település között érvényes a jegy a helyközi forgalomban. (Térkép az érvényességi területről itt!) Az árazás is csábító lehet a tó körül nyaralóknak: a 24 órás Balaton24 Duo 1990 forint, a 72 órás változat 4990 forint. (26 éven aluliaknak 1390, illetve 2990 forint ugyanez.) Az egy és a három napos jegyek a MÁV-START személypénztáraiban, valamint a MÁV applikációban vásárolhatók meg.
A Balaton Duó önmagán túlmutató jelentősége, hogy az eddigi legkomolyabb gurítás a MÁV-Volán tarifális összehangolás rögös útján. Úgy tűnik, a tavalyi év utolsó napjaiban megjelent kormányrendelet hatásaként hosszú évek (vagy inkább évtizedek) után van politikai akarat és szolgáltatói hajlandóság a közös tarifák kialakítására, mellyel az utasok biztosan nyernek. Várjuk a folytatást, a témával pedig hamarosan bővebben is foglalkozunk!



Stadler villamos Erfurtban is


Erfurt | Németország – Négy hétnyi tesztelés után megkapta az engedélyeit Erfurt legújabb villamosa, a 801-es pályaszámú Stadler Tramlink. Néhány éve selejtezték az utolsó KT4D-t, azóta csak a Siemens alacsonypadlós típusai (MGT6D, Combino) voltak szolgálatban, de ennek a hegemóniának immár vége. A Valenciában gyártott 14 darabos sorozat olyan fejlett megoldásokat is felvonultat, mint az utastérben elhelyezett CO2-érzékelő értékei alapján dolgozó klíma és a motorok veszteséghőjét fűtésre használó hőcserélő. A 42 méter hosszú villamosokba 102 ülőhely került és összesen 248-an utazhatnak vele egyszerre. A beszerzést 47 százalékban EFRE- és tartományi támogatásból fedezték, a további 10 darabos opcióhoz pedig egyelőre keresik a forrásokat. Júniustól a BUGA helyszíneit összekötő vonalon találkozhatunk a villamossal, a fennmaradó darabok novemberig érkeznek kétheti ütemezéssel.

Erfurt is a kapacitásnövelés mellett döntött
(fotó: Stadtwerke Erfurt / EVAG)


Mikor merül le?


München | Németország – Kedden került sor a TÜV SÜD által hitelesített MAN eBus Efficiency Run nevű eseményre, ahol egy MAN Lion’s City 12 E játszotta a főszerepet. Az elektromos busz 24 órán keresztül volt forgalomban a müncheni 176-os és X80-as vonalakon, ahol a 480 kWh kapacitású akkumulátorral és az utasforgalmi mérések alapján közel 16 tonnás tömegre kisúlyozva 550,8 kilométert tett meg. A nap végére 363,3 kWh áram fogyott, amiből 311 a busz meghajtására ment el, a többi a mellékfogyasztók (klíma, szervó, stb.) fogyasztása, ez átlagosan 66 kWh/100 km. Biztonsági megfontolások miatt legfeljebb 380 kWh használható el az akkumulátorból, ami a teljes kapacitás 80 százaléka.


Bebizonyították, hogy akár egy egész napot is forgalomban maradhat egy új villanybusz
(fotók: MAN Truck & Bus)


Visszasűrített R8-as


Brno–Bohumín | Csehország – Ismét óránként közlekednek a RegioJet vonatai Brno és Bohumín között. A 2020. első felében megváltozott utazási igények miatt az elmúlt időszakban ritkábban közlekedtek a vonatok, ám az utazási korlátozások oldódásával az utasforgalom elérte a „békebeli” érték 70%-át, így a minisztérium az ideiglenes helyett a tervezett menetrend szerinti közlekedést rendelte el. A szerelvények összeállításáról és a nyújtott szolgáltatásról már írtunk korábban itt.


Okosodik a FAIRTIQ


Frankfurt am Main/Bern | Németország/Svájc – Újabb funkcióval bővült a FAIRTIQ képességeinek tárháza: az RMV területén használható RMVsmart applikációban megvalósították az utazás befejezésének majdnem teljesen automatikus érzékelését. Az új funkciót kézzel kell bekapsolni és amennyiben befejezettnek érzékeli az utazást, értesítést küld a telefonra, ahol egy visszaszámlálás indul el. Amennyiben letelt az időzítés, befejezettnek veszi a program az utazást és elüldi feldolgozásra az adatokat. Korábban mind az utazás kezdetét, mind a végét a felhasználónak kellett jeleznie egy kapcsoló átálításával, de ez mostantól kényelmesebbé válhat. A svájci fejlesztők igyekeznek mindenkit megnyugtatni, hogy a továbbiakban is csak azokat az adatokat tárolják, ami a díjszámításhoz szükséges és a kötelező időtartamon túl mindent anonimizálnak.


Terjednek a villanybuszok


Frankfurt am Main | Németország – Újabb vonalat elektromosított a megrendelőként eljáró traffiQ és a szolgáltató In-der-City-Bus (ICB): a 37-es vonalon jelennek meg a spanyol Irizar ie18 típusú csuklós buszai. Az előzetes tesztek alapján az 560 kWh kapacitású akkumulátor 250 km megtételét teszi lehetővé, a töltésük a garázsban, CCS2-es kábellel történik. A háromajtós buszokon 46 ülőhelyet és két többcélú teret alakítottak ki, utóbbi helyre mechanikus rámpán keresztül lehet bejutni. 2018 óta a 75-ös vonalon kizárólag Solaris Urbino 12 electric buszok közlekednek, amik csak 170 kimlomáternyi hatótávot tudnak biztosan, tavaly az M60-as vonalra került 13 elektromos busz, két hét múlva a 33-ason is megjelenik kettő és év végén az 52-esen is lesz 12 villanybusz. Viszont a hosszabb, akár 450 kilométeres fordákra a hónap elején megrendeltek 13 hidrogénes Solaris Urbino 12 típusú buszt is 2022-es szállítással.

A spanyol gyártó termékei nincsenek túlreprezentálva az Ibériai-félszigeten kívül
(fotó: traffiQ)


Szolgáltatóváltás és új járművek a prágai elővárosban


Prága | Csehország – Nem kíván élni az opcionális hosszabbítás lehetőségével a közép-csehországi kerület (Středočeský kraj) az állami vasúttársasággal megkötött szerződése kapcsán. A 2019-ben 10 évre köttetett megállapodás 2034-ig lenne hosszabbítható, ám a cseh fővárost körülvevő kerületnek más elképzelései vannak. A Kolínba (S1), Kladnoba (S5), Berounba (S7) és Benešovba (S9) közlekedő vonatok esetében nagyobb kapacitású, 400 férőhelyes emeletes motorvonatokat vár el a jövőbeli szolgáltatótól a megrendelő, míg a Kralupy nad Vltavou felé (S4) elegendő lesz a 240 ülhelyes kapacitás. A meglévő CityElefantoknál nagyobb kapacitású, már gyárilag a ma elvárt kényelmi funkciókkal (konnektor, USB-csatlakozó, LCD-kijelzős utastájékoztás) valamint ETCS-sel felszerelt motorvonatokat a dél-morvaországi kerülettel (Jihomoravský kraj) ellentétben nem a kerület vásárolja meg, hogy utána kiadja a vasúttársaságoknak üzemeltetésre, hanem azok beszerzése is a nyertes vasúttársaság feladata lenne. De mi lesz a kiváltott CityElefantokkal? Az idősebb példányok addigra közel 30 évesek lesznek, így azok nyugdíjazására kerülhet sor, míg a fiatalabb motorvonatok a kisebb forgalmú fővonali személyvonatokon folytathatják karrierjüket szerte Csehországban.


Digitális ikerrel a megbízhatóságért


Berlin | Németország – A DB AG és a Stadler Rail közös projektben kívánja növelni a járművek megbízhatóságát azzal, hogy egy valós SÜWEX-motorvonatról folyamatos adatgyűjtés keretében egy digitális másolatot építenek, majd ezt az adatbázist gépi intelligencia segítségével elemzik. Cél az, hogy preventív módon tudják üzemeltetni a flottát, így még a meghibásodás előtt műhelybe küldhetik az egységeket. A legfontosabb adatokat a klímából, az ajtókból és a futóművekből nyerik majd ki az év végéig felépítendő digitális modellhez.

Szinte hihetetlen, hogy már 7. éve dolgoznak Nyugat-Németországban ezek a motorvonatok. Képünk 2016-ban készült Mannheim főpályaudvarán.
(fotó: Adorján Péter)

Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.