2021. 10. 13.

Még több, még hosszabb: Göteborg bevásárol

Már önmagában nagyszerű hír, hogy egyre nagyobb igény van Göteborgban a kötöttpályás közlekedésre, a közlekedési vállalat pedig reagál a megnövekedett igényekre. A T3-asoknak magaspadlós villamosoknak viszont meg vannak számlálva a napjaik.





Még több villamos? Igen! 2019 decemberében érkezett az első (akkor még) Bombarider Flexity Classic Göteborgba. Azóta a további nyolc társa is járja a nyugat-svédországi város utcáit, melyből hét kétirányú, de már az első egyirányú megjött. Az M33-as sorozatba tartozó járművek azonban a jövőben hosszabb társakat is kapnak: 33 helyett 45 méteres Flexity-k beszerzéséről született döntés. Egészen konkrétan 40 kocsiról van szó. További 20 darabos opcióval bővíthető a megrendelés, ami azonban lehet a rövidebb is, attól függően, hogy néhány év múlva hogy alakulnak az igények.

Az M33-asok már utcán vannak: a képen látható 494-es pályaszámú, kétirányú (még) Bombardier Flexity Classic 2021. április 15-én érkezett a városba.

Az akár 319 fő befogadására alkalmas M34-es szériával teljeskörűen akadálymentessé válik a villamosközlekedés Göteborgban. Itt jegyeznénk meg, hogy az M33-as esetében az első ajtónál van egy lépcsőfok, de belül csak rámpák vannak. A még PCC alapokra épülő M28 és M29 sorozatot végleg felváltják a korszerűbb villamosok. A villamosok már Alstom logóval érkeznek majd, ám a hosszukon és így a férőhely-kapacitásukon kívül mindenben megegyeznek majd a rövid Flexity-kkel. A beszerzés értéke 1,4 milliárd svéd korona, mely a regionális közlekedésfejlesztési kasszából kerül kifizetésre. A hosszú villamosokat 2023 és 2026 között várja a Västtrafik, melyek az 5-ös és a 11-es vonalakon fognak közlekedni, ahol a peronok átépítését el is kezdték előkészíteni.

Felül a már most is jelen lévő M33-asok, alul pedig az M34-esek látványterve. 12 méterrel lesznek hosszabbak az újabb kocsik, de emiatt szinte az egész jármű szerkezete megváltozik.
(képek: Västtrafik)

Ha valakinek ismerős lenne az M34-es kialakítása, akkor nem téved, a Bombardier Alstom egészen egyszerűen a drezdai NGT D12DD és a vele közel azonos lipcsei NGT12-LEI tervrajzát húzta elő 10 év után az egyik bautzeni fiókból. A budapesti Siemens Combino NF12B forgalomba állásáig ezek voltak a világ leghosszabb villamosai.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.