2021. 11. 20.

Hétvégi gyors – 2021. november 13-20.

Hagyományos és akkumulátoros buszok Skandináviába. B+R nagyban. Megújuló motorok. Óriásmozdony Ibériának.


Teljes teljesítménnyel előre!


Viechtach | Németország – Karbantartási és felújítási szerződést kötött a Netinera (ismertebb márkanevei: Alex, Trilex, Vlexx) a motorokat gyártó Rolls-Royce-szal. 2032-ig akár 180 Power Pack újulhat meg gyári körülmények között, így újabb éveken keresztül közlekedhetnek üzembiztosan a Siemens Desiro motorkocsik. A Reman-eljárás keretében a járműből kiépített motor vagy Power Pack a gyárba kerül vissza, ahol alkatrészeire szedik, megtisztítják, felújítják és újra összeépítik, így egy újjal megegyező – nem feltétlenül a beszállított – egység kerül vissza a járművekbe. A meghajtó egységek cseréje 18.000 üzemóránként vagy 720.000 kilométerenként szükséges, ehhez akár a kiépítéskor is tudnak új egységet szállítani. A Netinera nem először kötött ilyen szerződést, egy korábbi megállapodás 235 Alstom LINT-hez való Power Pack és 13 Siemens EuroRunnerhez való motor hasonló felújításáról rendelkezik.

Szokás szidni itthon a Desiro-flotta rendelkezésre állását, de a motor nem sok törődést kapott az eltelt évek alatt
(fotó: Rolls-Royce)


Nagybevásárlás a svéd Transdevnél


Stockholm | Svédország – Kétszáz autóbuszt vásárol a Transdev svédországi leányvállalata. Az új járművek Stockholm északi elővárosaiban valamint a svéd fővárosból induló elővárosi vonalakon állnak forgalomba. Előbbi területre 12 és 15 méteres Volvo 8900RLE buszok érkeznek (összesen 161 darab), míg utóbbi célra emeletes buszokat, konkrétan 39 darab Volvo 9700DD-t vásárol a Transdev. A buszok leszállítása több lépcsőben történik, Norrtälje kapja az első adagot 2022 augusztusában, míg a 96 ülőhelyes emeletes buszok ugyanazon év novemberében érkeznek.


Kerékpárgarázs nagy méretben


Tilburg | Hollandia – Átadták Tilburg állomás új kerékpártárolóját, amibe 3400 kerékpárt lehet elhelyezni és további 200 bérelhető is rendelkezésre áll. A kerékpár-parkolóház automatizált be- és kiléptető rendszerrel rendelkezik, az első 24 órára díjmentes a megőrzés. De nem csak tárolni, hanem javíttatni is lehet a drótszamarainkat, hiszen műhely is van az új épületben és elhelyeztethetünk velük egy RFID-kódot, hogy a későbbiekben a bicikli önmagát tudja be- és kijelentkeztetni. Természetesen folyamatosan nyitva és őrzés alatt áll a kétszintes parkolóház, így bármikor érkezve hozzáférhetünk a szolgáltatáshoz.



Ebusco, negyedszer zsinórban


Koppenhága | Dánia – Újabb 22 lokálisan emissziómentes Ebusco 2.2 típusú buszt szerez be 2022 év végi szállítással a Nobina, immár negyedik szerződésként. A Movia (Koppenhága és környéke megrendelőszervezete) buszonként évi 110 ezer kilométeres futásteljesítményt vár el, ezzel 22 ezer tonna CO2-kibocsátást spórolnak meg. Az akkumulátor mérete a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően 500 kWh lett, így akár 500 km hatótávot is elérhetnek a garázsban, kábellel tölthető buszok. Ezzel a rendeléssel együtt már 79 buszt rendelt a legnagyobb skandináv járatüzemeltető.


Óriásmozdony széles nyomtávra


Lisszabon | Portugália – Az ibériai piacon ismert logisztikai cég, a Medway szerződést kötött a Stadlerrel 16 darab EURO6000 típusú mozdony szállítására. A látványterv szerint a dízel-villany hibrid mozdony alapjaira épülne, így ez is képes lesz 500 kN indító vonóerőt leadni 6 tengelyen.



Új generációs SOR érkezik Prágába


Prága | Csehország – A cseh SOR a városi használatra szánt NB szériájának leváltását már néhány éve megkezdte, az NS szériás buszokból már van is néhány forgalomból, sőt már troli is van belőle. Ám Prágában még csak a szóló, NS12 típusból van forgalomban, abból is a kisebb szolgáltatóknál. A DPP még nem szerzett be az új generációból, olyannyira, hogy 2020. őszén még az NB12-esek érkeztek a vállalathoz. Miután a hatóságtól megkapta az összes engedélyt az első csuklós is, hamarosan próbüzemben forgalomba is áll Prágában. 


Már a SOR NB18-asok is megosztóak voltak a külső megjelenésüket illetően, az új generiáció sem különb ebben a tekintetben
(fotók: Martin Burda, cs-dopravak.cz)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.