2022. 02. 04.

Hétvégi gyors – 2022. január 29-február 4.

Nem lesz többé 25Tr Brnoban. Alstom TRAXX-ot vásárol a belga államvasút. Közvetlen vonattal Svédországból Ausztriába. Kínai helyett spanyol villamosok mennek Izraelbe. Teljes típuscsere az osloi villamoshálózaton.


Viszlát 25Tr!


Brno | Csehország – Tartalékállományba került Brno utolsó üzemelő Škoda 25Tr típusú trolibusza. Az Irisbus Citelis karosszériára épült 3613-as pályaszámú kocsi 2008-ban kezdte a pályafutását Brnoban és végig ott is közlekedett. A 9 darab 25 Tr mindegyike közlekedett 2021 decemberéig, akkor kezdték az állományt leállítani a frissen beszerzett Solaris karosszériás trolibuszok miatt. Az utolsó üzemnap 2022. február 6. (vasárnap) lesz, a leköszönő típus utolsó példányának menetrendje itt érhető el.

A 3613-as Škoda 25Tr 2009 nyarán került a DPMB állományába és 2021 decemberében vonták ki a forgalomból
(fotó: Mellár Marcell)


Két tucattal indítanak


Kassel/Brüsszel | Németország/Belgium – 24 és opcionálisan további 26 TRAXX MS3 szállításáról állapodott meg az SNCB/NMBS és az Alstom 2026-os szállítási kezdettel. A mozdonyokra telepítik a belga TBL1+, a holland ATB és a német PZB és LZB mellett az ETCS Level 2 járműfedélzeti berendezéseket is, amiket Charleroi-ban építenek majd. Az egyes országokban használt eltérő villamosítási rendszerek miatt van szükség a mindenféle áramot hasznosítani képes verzióra, de a szállítási határidő a 200 km/h üzemi sebesség miatti szükséges módosítások és tanúsítások miatt is lett ilyen hosszú. A beszerzés összértéke 120 millió euró.

A TRAXX nem ismeretlen az országban, 2007 és 2010 között készült, az Angel Trainstől teherszállításra bérelt 186-os (F140 MS2e), helyileg 28-as és 29-es sorozatú darabok még ma is aktívan megfordulnak egyes BeNeLux-vonatokkal.
Az új és immár saját darabok feltehetően a 17-es sorozatba tartoznak majd, ahogy az a gyári grafikán is látható.
(grafika: Alstom)


Viszlát NB, hello NS


Libchavy | Csehország – Befejeződik a SOR NB szériás autóbuszainak gyártása. A típust 2006-ban mutatta be és 2008-tól gyártotta sorozatban a SOR. Jellegzettessége közé tartozik, hogy a legtöbb legyártott szóló (12 méteres) autóbuszon 4, a csuklósokon pedig 5 ajtóval rendelkeznek. A legnagyobb mennyiségben Prágában található meg a típus, ahol több mint 1000 példánnyal rendelkezik csak a DPP. Az utolsó NB 18-asok Eperjesre és Kassára mennek és február közepén hagyják el a gyárat. A szóló NB 12-esk gyártása szintén 2022 februárjában, a hónap végén ér véget. A továbbiakban az SOR NS széria lesz csak kapható, „hagyományos” mennyiségű ajtóval.


Terjeszkedik a Dankal


Tel Aviv [תֵּל־אָבִיב-יָפוֹ, تَلّ أَبِيب - يَافَا] | Izrael [יִשְׂרָאֵל, إِسْرَائِيل] – Az idén novemberben átadásra kerülő piros vonal – amely fele részben földalatti lesz – után a héten eredményt hirdettek a lila és zöld vonalak építésére és a járművek beszerzésére kiírt pályázatokon. A vasárnap ismertetett döntés szerint a zöld vonalat a Dan-Electra-Alstom izraeli-francia konzorcium, a lila vonalat a Shapir–CAF izraeli-spanyol konzorcium nyerte, így a piros vonal esetében már sok problémát okozó, dömpingáras ajánlatot beadó CRCC és CRRC, illetve a helyi Shikun & Binui és Egged került kizárásra. A nyertesek 25 éves szerződést kötnek a megrendelő NTA-val, ebből 5 év áll rendelkezésre az építésre és 20 évig üzemeltetni kell majd a vonalakat. A zöld vonal 39 km hosszú lesz 62 megállóval, melyből 4 mélyépítésű. A lila vonal 27 km hosszú és 43 megállós lesz tisztán felszínen építve. Az Alstom esetében nem tudni, milyen villamost ajánlottak meg, de a CAF annyit elárult, hogy 5 modulos, 35 méter hosszú egységekből szállítanak majd 98+23 darabot.


Északról az Alpokba


Malmö | Svédország – A Snälltåget nevű svéd magánvasúti szolgáltató új nemzetközi összeköttetést indított 2022. január 28-ától: Malmö és Zell am See között közlekedteti nemzetközi éjszakai vonatát. A dél-svéd kikötővárosból 14:40-kor indul a vonat, a Öresund/Øresund felett átkelve megáll Høje Taastrup állomáson Koppenhága elővárosában, Odenseben és Koldingban, majd Németországon átvágva másnap délelőtt 10:27-kor érkezik az első osztrák megállóhelyre. A vonat Schwarzach-St. Veit, Bischofshofen és Salzburg érintésével jut el végül 12:16-os érkezéssel Zell am See állomására. Ellenkező irányban Zell am Seeből 18:36-kor indul a járat és másnap 15:55-re ér Malmöbe.
A kicsit hosszúnak tűnő út az első alkalommal népszerű volt: 285 utas váltott jegyet a vonatra, a közönség mintegy fele a dán megállókban szállt fel. A vonatot egyelőre a 2022-es síszezonban, március 18-áig indítja a Snälltåget, Malmöből péntek, Zell am Seeből szombat esti indulással.
Egyébként a Snälltåget üzemelteti a Berlin–Hamburg–Koppenhága (Høje Taastrup)–Malmö éjszakai vonatot is, ami közvetlen kocsit továbbít Stockholmba. A Snälltågetnek ez a két vonata jelenleg az egyetlen mozdonyos, személyszállító vonat, amely az Öresund/Øresund alatti alagútban és a szoros felett épített hídon közlekedik, a Koppenhága és Malmö közötti „helyi” vonatok ugyanis motorvonatok.


Hét lett, maradhat?


Berlin | Németország – Sikeresen pályázott a támogatásokra a VBB és a NEB, így a korábban számított 6 helyett 7 hidrogén-üzemanyagcellás motorvonat érkezhet a Heidekrautbahn 2024 decemberi újraindítására a magánvasúthoz. Az menetrendi kínálat 5 és 23 óra között 60 perces ütemet jelent majd, de a vonal Gesundbrunnenig hosszabbítása után 30 perces ütemet kívánnak megvalósítani. A frissen kiírt pályázat szerint 140 ülőhelyet és 12 kerékpárhelyet kell biztosítania az akadálymentes járműveknek, ehhez a szövetségi közlekedési minisztérium 25 millió eurót biztosít támogatásként. Hétvégente csatoltan kívánják járatni őket, hiszen akkor nagyobb a forgalom.


Utcán az első osloi CAF


Oslo | Norvégia – Nem volt egyszerű folyamat, de 2022 január 31-én megkezdhették utasforgalmi próbaüzemüket a norvég főváros CAF Urbos 3-100 típusú villamosai. A 87 darabos megrendelés első példányainak még 2019-ben kellet volna megérkeznie, miután a városi kötöttpályás közösségi közlekedési szolgáltató, a Sporveien AS 2018-ban aláírta a szerződést a spanyol CAF-fal. Már a járművek érkezése is késett egy kicsit, ám a kötelező próbaköröket a koronavírus-járvány mellett a különféle hibák felbukkanása tovább késleltette. Persze nincs új a nap alatt, semmi olyan hiba nem jött elő amit akár Budapesten ne láttunk volna: a klímaberendezés kondenvizének az utastérbe ömlésétől, a fékrendszer bizonytalan működésén át a legváltozatosabb elektronikai zűrzavarokig. A bő 34 méter hosszú, öt modulos járművekre oldalanként 6 ajtó jutott. A kocsiszekrény a városban a magas 2,65 méteres szélességével a legszélesebb lesz, a jelenleg forgalomban lévő típusok mint kesenyebbek (SL79: 2,5 m; SL95: 2,6 m). Kapacitását tekintve is ez lesz a legnagyobb jármű: kocsinként akár 220 fő elszállítására is alkalmas. A 87 darabos megrendelést egy további 60 darabos opció eglszítheti ki a jövőben, amennyiben Oslo városának villamoshálózata a tervneknek megfelelően terjeszkedik majd.

A jelenleg futó legidősebb típus, az SL79-esek felett eljárt az idő: a legfiatalabb példány is elmúlt már 30 éves, a legidősebbek pedig 2022-ben kereken a negyvenedik, az utasforgalomban töltött életévüket ünnepelhetik. A képen látható 115-ös pályaszámú villamos az egykor Stømmenben található, mára megszűnt gépgyárban került végszerelésre, ám az alapok a Düwagtól származnak
(fotó: Mellár Marcell)  

Az AnsaldoBreda bár több skandináv vállalatnak is szállított járművet az ezredforduló környékén, de sehol nem lett az üzemeltetők kedvence. Az SL95-ösök azon kívül hogy rendkívül zajosak és nehezek (mintegy kétszer nagyobb a tengelyterhelése) voltak, 2001 februárjában kiderült, hogy a hideget sem szeretik, így az azt követő néhány télen -10°C alatt nem tudták forgalomba állítani őket. A nagy tömegből nem következett a vázszerkezet merevsége, váztörés miatt a 32-ből 30 kocsi leállításra került 2004-ben. A 30 évre tervezett villamosok nem fogják kitölteni teljesen az idejüket: amint forgalomba állnak a CAF villamosok, az elsők között fognak eltűnni a típus tagjai Oslo utcáiról.
(fotó: Mellár Marcell)

Az utasok nélküli próbaüzem során a osloi hálózat legújabb szakaszán, a Dronning Eufemias gate közepén vezetett pályán is kipróbálták az új villamos
(fotó: Sporveien)

A szélesebb kocsiszekrény több ülést enged a beltérben
(fotó: Ina Helen Østby/Sporveien)

A csuklórész kialakítása ismerős lehet a budapesti járművekről
(fotó: Ina Helen Østby/Sporveien)


Próbafutás kész, jöhetnek a többiek


Ostrava | Csehország – Véget értek Ostravában város legújabb villamostípusának, a Škoda 39T-nek a próbafutásai. Időközben a finanoszírozás átszervezésével sikerült még az opciós mennyiségből további 5 darabot lehívni. A teljes flotta (immár 35 darab) 2022 őszére lehet Ostravában. A típus beszerzése meglehetősen megosztó volt, mert bár főbb műszaki adatait tekintve nagyjából ugyanazokat tudja mint a korábban beszerzett Stadler nOVA Tango típusú villamosok, mégis darabonként 18 milló cseh koronával drágábbak, darabonként. A teljesen alacsonypadlós, teljes hosszában klimatizált, 80 km/h sebességre képes villamosok 26,6 méter hosszúak és 172 férőhellyel rendelkezek.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.