2022. 05. 12.

Ólajtós másfélemeletes

Terjeszkedik Németországban az Alstom és a korábbiaknál nagyobb megrendelést sikerült elnyerniük élettartamra szóló karbantartással együtt.





A korábbi brémai és két frankfurti megrendelés mellé egy igazán méretes megrendelést húzott be az Alstom: Baden-Württemberg tartomány járműtulajdonosa, az SFBW rendelt 130 négyrészes Coradia Stream HC motorvonatot, melyek 200 km/h üzemi sebességre kell épüljenek és a Stuttgart 21 miatt alagúti közlekedésre is alkalmasnak kell lenniük. Ez eddig a legnagyobb megrendelés a német piacon a típusra, de tovább növelhető a 100 darabos opciónak köszönhetően. Az alapmennyiség gyártására és 30 évnyi karbantartására 2,5 milliárd eurót fordít a második legnagyobb tartomány kormányzata, bár egyelőre még nincs meg az üzemeltető hozzájuk.

106 méteres hosszával nem kirívó a mérete

Bevetési területük a most Stuttgartban kezdődő/végződő Karlsruhe, Pforzheim, Heilbronn, Schwäbisch-Hall, Aalen, Friedrichshafen/Lindau, Tübingen és Horb/Rottweil irányú hagyományos és a Stuttgart–Ulm nagysebességű elővárosi vonalak lesznek, bár ez biztosan változik majd a jelentősen megváltozó vágányhálózat miatt és átmenő vonalakká válnak 2025 decemberétől.
Egységenként 380 ülőhelyet kínálnak majd az egységek és mindegyikhez tartozik majd egy hagyományos konnektor és olvasólámpa, asztal viszont nem mindenhol lesz a laptopoknak. Szinte már meg sem kell említeni, hogy díjmentes WLAN is elérhető lesz a fedélzeten, de az üvegek a mobiltelefon-hálózatok jeleit átengedő technológiával készülnek. Viszont lesznek közösségi jellegű üléselrendezések, ahol kisebb csoportok találhatják meg a kényelmet. A többfunkciós terekben nagyobb csomagok elhelyezése sem lesz nehéz, kerékpárból pedig akár 30 is berakodható.

A tavaly megváltoztatott dizájnak megfelelő formában kerül kialakításra a beltér

A felső szintre álmodták meg a dizájnerek a különleges tereket. A képen részben szeparált fülkéket és lounge névvel hivatkozott foteleket láthatunk, amit első osztályú jeggyel lehet majd használni.

A nagysebességű vonalakra alkalmasság miatt az ajtók egylapos, de 1400 mm szélességükkel két felszállósávosak lesznek, a beszállóterek pedig 76 centiméter magas peronok esetén biztosítanak szintbeni beszállást. A mozgásukban korlátozottaknak ettől eltérő peronmagasság esetén sem kell lemondaniuk az utazásról, mert beépített emelőszerkezet segíti majd a bejutásukat a dedikált helyüknél. A tartományi közlekedési minisztérium szerint a szokásosnál erősebb klímával rendelték meg a motorvonatokat, így az alagutakban sem jelent majd kellemetlenséget két egymás mellett elhaladó vonat okozta nyomásváltozás.

A beszállóterekben információs kijelzők lesznek, hogy biztosan megtaláljuk a megfelelő helyünket

Érdekes pont, hogy akár négy egységet is ösze lehet kapcsolni szinkronüzemben, így a nagyobb forgalmú időszakokban is flexibilis lehet a majdani üzemeltető. Jogosan merülhet föl, hogy milyen mozgások várhatóak a járműparkon belül: a 2019 óta forgalomba állított FLIRT 3 és Talent 2 motorvonatok az új darabok érkezése után más vonalakra kerülnek, ahol élettartamuk végén járó darabokat váltanak.

Biztosítóberendezés terén ETCS Level 2 kerül felszerelésre, de 2027-re már a jelző- és irányítórendszerekre vonatkozó TSI CCS 2022 előírásainak megfelelőre fejleszthető és akár Level 3 és GoA2 ATO is megvalósítható lesz, hiszen a Digitale Knoten Stuttgart elnevezésű projektnek ez egy távlati célja. Ezzel az energiahatékonyság is növelhető lesz, hiszen optimálisabb menetgörbéket alkalmazva lehet majd növelni a kapacitást.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.