2022. 04. 08.

Hétvégi gyors – 2022. április 3-8.

Talent helyett Coradia a határ egyik oldalán, míg a másik oldalán a Stadlertől jönnek az emeletesek. Elektromos járművek érkeznek Frankfurtba és érkeztek Zürichbe. Budapestre újabb Mercedes-buszok érkeznek. Hírösszefoglalónk.


Adio Talent 3! Ciao Coradia Stream!


Bozen/Bolzano, Südtirol/Alto Adige | Olaszország – A regionális kormányzat támogatásával emelti a tétet az STA: 7 helyett 8 motorvonatot vásárolnak az év végéig villamosításra kerülő Vinschger Bahn (Meran/Merano–Mals/Malles Venosta) kiszolgálására. Ezen a vonalon most 11 Stadler GTW 2/6 közlekedik, melyeket kiválthatnak majd az új járművek. Az STA eredetileg Talent 3-at rendelt, de az a típus most már biztosan soha nem kerül kereskedelmi forgalomba, így az Alstommal megállapodás született az új járművekről. Bár szállítási határidőről nem esik szó, a 128 méter hosszú járművekbe oldalanként 10 ajtón beszállva közelíthető meg a 381 ülőhely, de nyáron a kerékpárok miatt megnövelhető lesz a többcélú tér. Az olasz törzshálózaton 3 kV=, Innsbruck felé 15 kV 16,7 Hz~ és Mals felé 25 kV 50 Hz~ feszültségeken tud majd üzemelni akár ETCS felügyelete alatt is, a beépített teljesítmény 3 MW és 160 km/h a végsebesség.

Az STA korábban csak Stadlertől származó járműveket üzemeltetett, de azok is olaszosan díszítettek voltak
(grafika: Alstom)


Bérletet, reklámáron


Nürnberg | Németország – Hibás áron lehetett hozzájutni a DB automatáiból néhány napig a szemeszterbérlethez, mert a háttérrendszerben hibás adatokat állítottak be. A VGN területére érvényes terméket a hivatalos 207 helyett 2,07 € ellenében lehetett megvásárolni kedden estig és látszólag minden más elemében helyes volt a termék. A közlekedési szövetség igyekezett leszögezni, hogy tarifaváltozás mindig előzetes figyelemfelhívás után következik be, illetve azt csak Közép-Frankföld kormányzatának tudomásával és egyetértésével végezhetnek. Bár nem tudták visszakövetni a hibát, az valószínűleg az április 1-jén telepített szoftverrel függhet össze, ennek ellenére formálisan nem érvényesek a jegyek. De felkínáltak négy lehetőséget az érintetteknek:
  • Április 13-ig visszaválthatóak a jegyek Nürnberg Hbf, Ansbach, Bamberg, Erlangen, Forchheim, Fürth Hbf, Neuendettelsau, Neumarkt (Oberpfalz) állomások ügyfélszolgálatain
  • Április 24-ig használható a megvásárolt jegy
  • Aki a helyes áron vásárol egy bérletet, május végéig a hibás leadásával visszakaphatja a pénzét
  • Ha valakinél pótdíjazásra került sor, annak elengedik a pótdíját
A hiba csak a DB-s automatáknál állt fenn, a személyes pénztárak és az egyéb szolgáltatók vagy online rendszerek mindvégig helyes áron értékesítettek. A VGN bízik abban, hogy ezt a malőrt lehetőségként élik meg a diákok és a korábbinál többen használják majd a szolgáltatásokat.


Menyétek, menjetek!


Bécs | Ausztria – Alig telt el egy hónap a sokat szenvedett szerződés végleges aláírását követően, máris megrendelte az első KISS-eket az ÖBB. A korábbi 186 darabos keretszerződés terhére 41 darabot fix rendeléssé konvertált az osztrák államvasút, melyeket a VOR területére helyeznek majd. A 2026 elején forgalomba álló 20 hatrészes és 21 négyrészes egységeken 610, illetve 380 ülőhelyet találnak majd az utasok, de az ígéret szerint bőséggel lesznek többcélú és dedikáltan kerekesszékes helyek is. Utóbbiaknál újdonság lesz a komfortnövelő, állítható magasságú támla. Azt már szinte meg sem kell említeni, hogy teljes klimatizáció, valós idejű információkat mutató utastéri monitorok garmadája, konnektorok minden üléssorban és biztonsági kamerarendszer is beépítésre kerül.

Nagyra nő a CityJet
(grafika: Stadler Rail AG)


Laposított kapacitásnövelés


Frankfurt am Main, Hessen | Németország – A Kinzigtalbahn kiszolgálása is a DB Regio feladata lesz 2025 és 2040 decembere között, ehhez pedig új járműveket várt el a megrendelő RMV. Az RE50 (Frankfurt–Fulda–Bebra) és RB51 (Frankfurt–Wächtersbach) vonalakra a Main-Weser-koncesszió járműveihez hasonlóan négyrészes Coradia Stream HC motorvonatok érkeznek, egészen konkrétan 29 darab. Maik Dreser, a DB Regio helyi vezetője szerint az új járművek jobb gyorsulása miatt Fuldáig 8 perccel rövidebb menetidő érhető el, Prof. Knut Ringat, az RMV ügyvezetője pedig azt emelte ki, hogy a korábbi 720 helyett akár 1080 ülőhelyet is felmutathatnak majd a csúcsidei járatokon. A 600 mm magasságú küszöbszinttel egyszerűbb lesz a beszállás, illetve egységenként 30 kerékpárt is el lehet helyezni biztonságosan. A motorvonatokat Salzgitterben kívánja legyártani a francia cég.

Görlitzi emeleteseket váltanak az új motorvonatok itt is, ahogy Bréma és a Main-Weser-koncesszió esetén is
(grafika: Alstom)


Elektromos buszok érkeztek


Zürich | Svájc – Megérkeztek az első akkumulátoros buszok, amelyeket hamarosan forgalomba is állítanak. Korábban már megérkezett 4 csuklós MAN 18C, a héten pedig a megrendelt 8 közül az első HESS ligTram10 plug. Előbbieket a 161-es és 165-ös, utóbbiakat a 35-ös, 38-as, 39-es, 73-as és esetenként a 40-es vonalon közlekedtettetik majd. A kicsikben 333, a nagyban 630 kWh kapacitású akkumulátorok kerültek beépítésre. Még idén ősszel érkezik további 15 elektromos MAN 12C, a töltésről pedig a Siemens által folyamatosan bővített rendszer gondoskodik majd.

Meglepően jól néz ki a város színeiben a csuklós oroszlán

Ki lepődött meg, hogy hazai terméket vásárolnak a speciálisabb szegmensbe?


Még több T!


Frankfurt am Main, Hessen | Németország – Többször írtunk már Mainhattan legújabb villamosairól (itt, itt, itt és itt), az első egy hónapja már Bautzenben teljesíti a kötelező teszteket. Csütörtökön újabb 13 példányt rendeltek, így már összesen 58 darab közlekedhet a Majna-menti síneken. A korábbi 23 rövid és 22 hosszú mellé érkezik még 1 rövid és 12 hosszú a mostani rendelésből. A gyárilag Citadis SX05 nevű villamosok hivatalos bemutatása májusban esedékes és a múzeumból visszahozott Pt típust váltják majd vele, később pedig az itthon is vitákat kiváltó R-ek első szériája kerülhet a tárolóvágányokra.



Síneken a mobilnet


Németország – A Deutsche Bahn és a Vodafone közösen kívánja növelni a vasúti utazás élményét, ezért 2025-ig minden ICE-vonalon kiépítik az akár 225 Mbit/s sebességű hálózatot. Ehhez a 7.8000 kilométeres ICE-hálózaton és a 13.800 kilométeres fővonali hálózaton 160 új bázisállomást és 1000 korszerűsítését végzik el 2025 nyaráig. A nem nagysebességű fővonalakon „csak” 125 Mbit/s lesz majd a sebesség, de már ez is magasabb színvonalú vállalás, mint az állami szabályozás által elvárt.


Teherkocsit gyártanának


Erfurt, Türingia | Németország – A piaci rést meglátva beszáll a teherkocsik gyártásába a CargoBeamer, aki a legnagyobb logisztikai szolgáltató a nem daruzható félpótkocsik szállításában. A saját fejlesztésű kocsikat Erfurtban, egy 3000 m² területő régi mozdonygyárban készítik majd jövőre, a tervek szerint évi 500 egységnyi kapacitással. Kezdetben 15, később akár 50 embernek is adhat munkát a speciális kocsik gyártása, melyeket a saját intermodális termináljaikon akár automatizáltan is lehet majd rakodni.


100+35


Budapest | Magyarország – 50 szóló és 50 csuklós, dízelmotoros Mercedes-Benz Conecto érkezik bérleményként a fővárosba, a már jól ismert ITK-csoporton keresztül 8+2 évre. Ezen felül év végén esedékes további 35 – de saját tulajdonú – ugyanilyen típusú busz szállítása egy korábbi keretszerződés terhére. Pénzügyileg szinte biztosan jobban megéri bérelni az állami hátszelű cégtől, de a műszaki oldalon a garancia kifutása után nagyon gyorsan jelentkeztek a problémák a korábbi szerződések darabjainál.



Túl a Kárpátokon


Ukrajnában a helyzet percről percre változik. Oldalunknak nem célja a hadi hírek közvetítése, azt megteszi számos fősodratú hírportál, de a kialakult helyzet érinti a tömegközlekedést is. Emiatt néhány fontosabb, érdekesebb hírt mindenképpen fontosnak tartottunk összegyűjteni az ukrán-orosz konfliktus kapcsán.

Kijiv [Київ] | Ukrajna [Україна] – Kényszerből születhetnek a legjobb együttműködések, ennek egy fényes példája az Ukrán vasút és az Ukrán Posta együttműködése. Alig néhány nap alatt megvalósította a két állami cég a levélküldemények szállításának vasúti lehetőségét, mellyel a közúti kapacitásokat tudják növelni és sokszor egyedüli megoldás a vasúti közlekedés a háború sújtotta országban. A közutakon felállított ellenőrzőpontok ugyan növelik a biztonságot, de lassítják a logisztikát, ezért döntöttek az együttműködés mellett. Bár kevésbé lehet mostanában lényeges, de kiemelték, hogy az üvegház hatású gázok kibocsátásában is csökkenést várnak a posta logisztikájának átalakításával.


A múlt hétvégén leközlekedtetett első Lviv–Kijiv viszonylatú vonat óta élő egyezség annyira megmozgatta a cégvezetéseket, hogy április 9-én a Lviv-i főpostán tartanak majd sajtótájékoztatót, ahol a teljes folyamatot bemutatják. A tervek szerint postai küldemények mellett humanitárius segélyszállítmányokat is kívánnak vasúton szállítani, összesen hat útvonalon.

Szintén érdekesség, hogy az UZ saját felmérése szerint az utasok jelenleg 80%-ban jó vagy kiváló minősítést adtak a cégnek. A felmérésben azok vehettek részt, akik a chatbot segítségével váltottak jegyet és az utazás után kaptak egy linket.

Ausztria, Németország – Az ukrán menekültek számára kínál munkalehetőséget egyre több közlekedési és logisztikai vállalat, többek között az államvasutak és a helyi vagy regionális közlekedési szolgáltatók. Fontos segítség lehet a mostani helyzetben, ha nem a teljes kilátástalanság, hanem egy befogadó munkakörnyezet segít az embernek.

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.