2018. 06. 22.

Hétvégi gyors – 2018. június 16-22.

Világrekorder villamos a Škodától. Útvonaltervező gyermekekre hangolva Berlinből. Elon Musk repülőtéri gumivonatot építhet. Olcsósított Vectront rendel az EGP. Hírösszefoglalónk.


Villamos épülhet Regensburgban


Regensburg | Németország – Kedd este egyhangúlag döntött a város építési tanácsa: az 1964-ben megszűnt villamosüzem újjáéledhet a Duna-parti városban. A gmundeni villamos meghosszabbítási terveit is jegyző osztrák komobile GmbH javaslatát elfogadva egy két vonalból álló, három ágú hálózatot valósítanak majd meg a városban, ahol jelenleg a buszhálózat csúcsidőben kapacitáshatáron dolgozik. Az ötletet a Zöldpárt helyi szervezete még 1996-ban vetette föl, azóta sikerült megnyerniük a többi pártot is. A megépítés költségét jelenleg 250 millió euróra taksálják és a végleges döntést a június 28-i közgyűlés mondja majd ki.

A tervezett hálózat rajza (grafika: komobile GmbH)


Terjeszkedik a Škoda


Mannheim | Németország – Szerdán írta alá a szerződést 80+34 villamos szállításáról a kiíró RNV és a közbeszerzésen nyertes Škoda Transportation. A Rhein-Neckar-Tram 2020 (RNT2020) néven emlegetett jármű első makettjét szeptember elején tervezik bemutatni a nyilvánosságnak és 2021-ben már forgalomba is kell állnia az első példánynak. A járművásárlásra a növekvő utasigények miatt van szükség, így gyakrabban közlekedhetnek majd a villamosok Mannheim, Ludwigshafen és Heidelberg területén valamint a városok között. A nyertes típus a ForCity Smart család tagja lesz és három hosszban készülnek majd Oulu mellett: 31 háromrészes kb. 30 méteres, 37 négyrészes kb. 40 méteres és 12 hatrészes kb. 58 méteres, méteres nyomtávú, óránként 80 kilométeres sebességre alkalmas, kétirányú egységek alkotják a megrendelést. Az alapot a Helsinkiben és Tamperében sikeresen szereplő, az akkoriban még önálló Transtech által kifejlesztett Artic típus adja, amiből a Helsinki által múlt csütörtökön bejelentett újabb 10-zel 99-re emelkedett a rendelés-állomány.


Franciák türkizben


Frankfurt am Main | Németország – 113,5 millió euró ellenében 43 Alstom Citadis X05 (helyi megjelölése: T típus) érkezik 2020-tól a hesseni nagyvárosba és további 10-re van még opciója a VGF-nek. A 31,5 méter hosszú, hagyományos forgóvázas villamosok 197 utasnak biztosítanak majd helyet és a legújabb S típustól (Bombardier Flexity Classic) eltérően oldalanként egy negyedik ajtó is helyet kapott a kétirányú villamosokon. A beszerzés a folyamatosan növekvő utasszámok miatt reaktivált magaspadlós Pt sorozat és a DUEWAG által gyártott, problémás R típus kiváltása miatt vált szükségessé. A teljesen alacsonypadlós beltérben nagy méretű többfunkciós terek segítik majd a mozgásukban korlátozottak vagy kerékpárosok utazását, a légkondicionáló mellett lágy fényű, LED-alapú megvilágítás gondoskodik a komfortról. Az akkumulátoros önjáró üzem, néhány újabb középmodul vagy a vezeték nélküli internet-elérés akár utólag is beépíthető.

A hivatalosan subaru vista blue nevű szín jól áll a kissé hajóra hasonlító kocsinak (fotó: Alstom)


Útvonaltervező gyerekeknek


Berlin | Németország – A számos okostelefonos menetrendi alkalmazást és egyéb szoftvert kifejlesztő német HaCon mérnökiroda gondozásában elkészült a berlini VBB gyermekeknek szánt útvonaltervezője, melyet néhány napja VBB Jump néven lehet letölteni az alkalmazásboltókból. A VBB Jump mögött rejlő alapkoncepciót a 2016-os InnoTrans kapcsán mutattuk be, ahol demo formájában már kipróbálhattuk az alkalmazást. Az alapötlet zseniális, ugyanis sok útvonaltervező szoftver túl összetett lenne az ifjabb korosztály számára - bár elnézve korunk gyermekének digitalizációját, az is lehet, hogy az egyszerűsített felületen útvonaltervezést kínáló alkalmazás az idősebb, még nem mobiltelefonon felnőtt korosztálynál jobban célba talál. Mindenesetre a VBB Jump képes arra, hogy a gyermekek számára fontos pontokat (otthon, iskola, szülők munkahelye, nagyszülők lakóhelye, stb.) megjelenítse egy egyszerűsített térképen, és ezek között megtervezze az optimális útvonalat. A tesztelést 9 és 13 év közötti gyermekekkel végezték, és beépítették a demoban is bemutatott segélykérő funkciót is, mellyel a szülőket riaszthajta az eltévedt ifjonc.


Elon Musk repülőtéri hogyishívjákot építhet Chicagoban


Chicago, Illinois | Amerikai Egyesült Államok – Nehéz pontosan belőni, hogy mit is építhet Elon Musk alagútépítő cége, a The Boring Company: az angolszász szakirodalomban csak peoplemover futó közlekedési eszköz kiépítésére kapott megbízást a kétes megítélésű sztárvállalkozó Chicago városától. A Metro Report International híre szerint a cég Chicago belvárosa és a világ egyik legforgalmasabb légikikötőjének számító O'Hare International Airport közötti alagút építésére, és a benne közlekedő, 16 utast szállító akkumulátoros, gumikerekű, autonóm járművek szállítására és az új közlekedési eszköz üzemeltetésére kapott megrendelést. Az új eszköz a tervek szerint 20 perc alatt teszi majd meg a belváros pénzügyi negyed és a repülőtér közötti utat - ez metróval jelenleg 40-50 perc körül van, autóval pedig nagyjából 30 perctől a csillagos égig terjedhet a menetidő, az állandó és nagy kiterjedésű dugók miatt.
Az ügy pikantériája: ahogy a lap is megjegyzi, a metrót üzemeltető CTA ezzek egyidejűleg 492 millió dolláros felújítási programot kezd a kék színnel jelölt repülőtéri metróvonalon. A másik érdekes aspektus, hogy nem erről volt szó a The Boring Company indulásakor: Elon Musk eredetileg a Los Angeles környéki autópályák dugóit akarta a föld alá költöztetni alagutakkal. Felmerül az a kérdés is, hogy akkor már miért nem rögtön Hyperloop, de úgy tűnik, a műszaki és engedélyeztetési realitások miatt lassan Musk cégei is kezdenek visszaszállni a földre - leszámítva persze az űrbe kilőtt Teslát.


Olcsó Vectront vesz az EGP


München | Németország – Megvan az első vevő a Siemens „olcsított” Vectronjára, a Smartron nevet viselő járműre. Ezeket a mozdonyokat a Siemens elsősorban a német nyelvterületre, a német belpiacra szánja, nem terveznek velük több áramrendszerű üzemre és nem zsúfolnak be a géptérbe számtalan vonatbefolyásoló rendszert. Cserében relatíve olcsón juthat a megrendelő járműhöz, ami 140 km/h-s sebességgel közlekedhet, 5600 kW teljesítményű, így méltó versenytársa a Bombardier TRAXX-mozdonyainak. Az első vevő, a repülőiparból ismert kifejezéssel élve „launch customer” az EGP lett, amely vontatás-szolgáltatással foglalkozik. A Smartron-platformról részletesen terveink szerint az őszi InnoTrans kapcsán bővebben is írunk majd.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

1 megjegyzés:

  1. > a német belpiacra szánja, nem terveznek velük több áramrendszerű üzemre

    Az mondjuk az EU sara, hogy nem rendeli el a kötelező 25kV/~50Hz villamos vasúti jármű képességet. A kínai állam annó meg tudta lépni, hogy minden új mobiltelefon számára egy tollvonással kötelezővé tette az USB szerinti csatlakozós adat-átvitelt és akku-töltést, különben nem lehetett az ő 1,3mrd lakosú piacukon árulni. Ezzel kikényszerítették azt, hogy megszűnt az addig jellemző, ahány gyártó annyi típusa, annyiszor tízféle töltő és adat dugó helyzet - ráadásul így nem csak Kínában, hanem az egész világon a mini USB lett a szabvány.

    Ez a bátorság hiányzik az EU-ból, hogy szemébe mondja a németeknek és a franciáknak, hogy nem tűri az elavult, egyedi rendszereik előnyben részesítését. Az EU egységes belső piacán az áruk és szolgáltatások szabad mozgása csak úgy valósulhat meg, ha minden új gyártású villamos mozdonyon kikövetelik az UIC világszabvány 25kV/~50Hz mód meglétét, hogy az azok a piaci igény (vagy ne adj Isten a NATO/EU közös katonai védelmi szükséglet) szerint bérbe adhatók legyenek bárhová a kontinensen!

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.