2022. 12. 06.

Felborul a bagi pók – főleg, ha a lábát kihúzzák

Alig hűlt ki Vitézy Dávid széke a megszűnt Technológiai és Ipari Minisztériumban, máris sikerült a közlekedésért felelős Építési és Közlekedési Minisztériumnak a beindulása előtt tönkretennie a gödöllői-aszódi térség új közlekedési rendszerét. De ki győzött? A helyi polgármesterek félek a népharagtól? Vagy éppen a vitézyzmust kell végképp eltörölni? Vagy csak szimplán a magát éveken és kormányokon átmentő buszos lobbista van a háttérben?


Alig egy héttel a bevezetés előtt közölte a MÁV-Volán csoport, hogy az eredetileg 2022. december 11-ével életbe lépő menetrendi változások közül a buszos fejlesztéseket mégis lemondják Gödöllő és Aszód térségében. Pontosabban a Lázár János vezette minisztérium csak a piszkos munkát végeztette el a MÁV-csoporttal a közlemény kiadásával.
Az eredetileg tervezettek szerint a Budapest–Hatvan vasútvonal új menetrendi szerkezetéhez igazodva közlekedtek volna a buszok a térségben, új rá- és elhordó kapcsolatot nyújtottak volna. Ehhez képest azonban marad az eredeti hálózat, azaz a Budapestre az M3-as autópályán bevonuló buszcsorda, a vasúttal párhuzamos gyöngyösi autópályás járatok 30-60 percenként, a reggeli csúcsban Budapest felé még ennél is sűrűbben.
A közlemény szerint „a megrendelő minisztérium a vállalatcsoport vezetőivel egyeztetett”, „a minisztérium a MÁV-Volán-csoporttal közösen folyamatosan felülvizsgálja, hogy a gazdaságfejlesztési célokhoz és a társadalmi igényekhez igazítsák a vonatok közlekedését.” Az üres frázisokból kisejlik: lakossági észrevételekre hivatkozva mondták le a buszhálózat átalakítását és ágyaznak meg a vasúti menetrend kapcsán egy későbbi ritkításnak, akár vonalbezárásnak is – lehet, hogy már az 1-es pótléktól kezdve.

A változásokat taglaló spagettitérképek. Kicsit bonyolultnak tűnik elsőre az új rendszer, de cserében nem is vezetik be azt.
(grafikák: Volánbusz)

Ez idáig még akár egészen vállalható is lenne, azonban egyértelmű a helyzet: így próbálja meg bebizonyítani majd az ÉKM és a keszthelyi polgármesterből kis közjáték után közlekedési államtitkárrá avanzsáló Nagy Bálint, hogy a Vitézy-érának vége van. Közismert: Lázár János és Vitézy Dávid korábban sem voltak túl jó kapcsolatban, ez pedig a közlekedési területen a kifejezetten Budapest- és Közép-Magyarország-ellenes Lázár János győzelmét mutatja.
De ne is a politikát elemezzük, ezt hagyjuk meg a politológusoknak. Ami viszont itt fontosabb: jelentős utasszám-emelkedésre számítanak a szaktárcánál a tömegközlekedésben, főleg a vasúti közlekedésben. De akkor hogyan? Ha egyszerűen nem lesz meg a ráhordó járat a vonatokra, nem igazodik egymáshoz a két ágazat menetrendje, akkor nem lesz vonzó az utasoknak, akik így maradhatnak a régi útvonalukon (a buszon a dugóban araszolva), a vonatok pedig „üresen” jönnek-mennek majd. Ezzel pedig be lehet bizonyítani: a Vitézy Dávid által belengetett fejlesztések rosszak, azokat meg kell szüntetni, vissza kell lépni.
Hiszen ha van autópályás busz, akkor minek a gyöngyösi közvetlen (ráadásul órás ütemű) Mátra InterRegio? Mi végre az újraindított vasúti személyszállítás Vác és Aszód között? Lehet visszacsinálni, nem volt ez így jó. Be van bizonyítva: nem működik. Persze, úgy nehéz is működni, ahogy ez életbe fog lépni. Hiszen ha a szék négy lábából tetszőleges kettőt elfűrészelünk, akkor a szék fel fog borulni. Következésképp a szék rossz, az asztalos rosszul dolgoztt. Pedig az új közlekedési államtitkár kezdhette volna mással is a munkásságát: Gyöngyösön mondjuk betérhetne minden, a Mátra felé igyekvő busz a vasútállomásra. Vajon erre miért nem kerül sor?
A lépés ráadásul azért is érhetetlen, mert így a jelenlegi erősen üzemanyag-hiányos időszakban sokkal több buszt kell majd járatni, ráadásul a Volánbusz nem is ársapkás árszinten tankolja a buszokat, hanem piaci áron vásárolja az üzemanyagot. Igaz, a MÁV is így veszi a villamosenergiát a vasúti villamos vontatáshoz. Így viszont legalább jó sokat lehet elkölteni az államkincstárból, elvégre dübörög a gazdaság, nem? Mindezen túl pedig még a buszokra kell vezető is: márpedig ebből hiány van, ráadásul a járművezető-hiány nem csak (közép-)magyarországi térségben van jelen, hanem országos, sőt, európai szintű probléma mindez. Egyelőre persze ez a probléma tünetileg kezelhető, csak a túlórázó járművezetők egy idő után elfáradnak és elfogynak. Hogy ez milyen hatással lesz a menetrendre? Csak találgatni tudunk...

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.