2023. 02. 07.

Rövidebbek és ritkábbak

Hétfő óta sokszor rövidebb szerelvényekkel vagy nagyobb követési időközzel találkozhatnak a stuttgarti S-Bahn utasai, mivel a Stuttgart 21 keretében átépülő vasúti hálózat korszerűsödik is és ehhez kellenek az ETCS fedélzeti berendezések. Ennek nem várt hatása a hirtelen jött járműhiány, ami az emelkedő utasszámok ellen hat.




Nem tervezett probléma lépett föl Stuttgartban egy egyszerűnek tűnő járműfejlesztés következtében: nem közlekedhetnek a 430-as járműsorozat különböző rendelésű tagjai sem együtt. Ezt az váltotta ki, hogy a 2013-ban forgalomba állított első 83 és a 2019-ben megrendelt 58 egység más elektronikai komponenseket kapott. Emellett az első 8 egységet már átszállították Hennigsdorfba a 2025 decemberétől bevezetni tervezett ATO-t is tudó ETCS fedélzeti berendezések beszerelésére.

Emellett a Panoramabahn nevű szakaszon történt használat következtésben másik 8 egység áll a futóművek javítására várva, ami a tervezettnél hosszabb időt vesz igénybe az ellátási láncok zavarai miatt. Azt már mondani sem kell, hogy a régebbi 423-as sorozattal sem csatolhatóak elektronikusan, így viszont a hálózaton használt három vonathossz napon belüli variálása miatt teljesen újra kellett írni a fordaterveket.

Balra egy 423-as, jobbra egy 430-as egység. Mindkettő még a klasszikus arculatot viseli.

Eredményként a korábban megszokott vonalanként 15 perces követést már nem tudják biztosítani, ezért átmenetileg megszűnt az S62-es vonal és az S3-as is csak 30 percenként közlekedik. Az S3 a legrövidebb alapvonal, így erre diszponálták át az S62 egységeit, amivel elérhető lett vasárnap kivételével a Langzug minden fordában. Emellett itt okozzák a legkisebb utassérelmet, hiszen a vonallal párhuzamosan közlekednek szintén 30 percenként a MEX19, RE90 és MEX90 jelzésű regionális vonatok.

Az újabb egységek a 2020-ban bevezetett arculat szerint érkeznek a gyárból
(fotók: Deutsche Bahn)

A tavaly ősz óta kiszállított 43 egységnyi 430-as egység viszont gyakorlatilag a legminimálisabb próbaüzem után lettek utasforgalomba állítva, így sok probléma van velük. Ennek a megoldását a gyártó Alstom a járművezetők számára ismert éjjel-nappal hívható segélytelefon üzemeltetésével segíti. Végleges megoldást majd a vezérlőszoftverek frissítése jelenti majd, aminek az engedélyeztetésén nagy erőkkel dolgoznak.

A végső cél pedig a két rendelésből származó korszerű motorvonatok közötti „nyelvi nehézségek” leküzdése, hogy javíthassanak az üzemi rugalmasságon. A jelenlegi tervek szerint május 1-ig mindenképpen maradnak a megszorítások.


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.