2023. 03. 14.

Feszülten spórolnak

Bő három évnyi előkészítés után energiahatékonyabb lett Berlin villamoshálózatának egy fontos darabja. A fejlesztés nem volt látványos, a háttérben zajló folymatok viszont jelentős könnyebbséget jelentenek a jövőben.





Köpenick még a berliniek számára is egy zárt világ, közlekedésbarát szemmel viszont kicsit falusias a környezet. Viszont a BVG számára ideális terepnek bizonyult az energiahatékonyságot és az ellátásbiztonságot érintő legfontosabb fejlesztés kipróbálásához. Köpenickből tavaly augusztus óta nem lehet villamossal kijutni, mivel a főhálózathoz kapcsolódó Treskowallee rekonstrukción esik át, hogy a jövőben a KT4-esek helyett érkezett egyre jobban öregedő GT6-ok mellett a Flexityk is tudjanak közlekedni. A munkálatokat előre láthatóan május elején fejezik be.

A Pasedagplatz alapesetben a legnyugatibb és a legészakibb pont, ahova eljutnak a köpenicki vonalak. 2020 januári képünkön a 2217-es GTZO várakozik a 27-es vonali visszaindulásra várva.

Az újabb villamosok a nagyobb utazási komforthoz több elektromos energiát használnak, ezért az elmúlt években módszeresen készítették elő a hálózatot a nagyobb terhelés fogadására. Túl sok dolgot viszont nem akartak megváltoztatni, így az áramátalakítók kaptak kiemelt figyelmet. Korábban a teljes berlini hálózat 600 V névleges feszültséggel üzemelt, ezt múlt hétvégén üzemszünetben átállítoták 750 V névleges feszültségre. Ehhez a város 60 áramátalakító- és 139 trafóállomását, valamint a 154 GT6-os villamost kellett előzetesen felkészíteni, hogy ne legyen feszült a hangulat. Az utolsó beálló villamos 1:30-kor érkezett meg a kocsiszínbe, innentől szűk 4 órája volt a szakértői csapatnak a nagy műveletre. Ez sikerült és a hálózatot bejárva ellenőrizték a munkát.

Az Allee der Kosmonauten és a Rhinstraße kereszteződésén csattog keresztül M17-es viszonylatként a 1530-as GTU, amely már 2013-ban az emelt feszültséghez alkalmas elektronikát kapott
(fotók: Adorján Péter)

A feszültséget negyedével megemelve biztosítható, hogy a hálózat nagyobb tartalékokkal rendelkezzen: azonos teljesítményhez alacsonyabb áramerősség szükséges, illetve azonos áramerősség mellett nagyobb teljesítmény biztosítható. Emellett így a hálózati veszteségek is alacsonyabbak lesznek. A munkálatokat a BVG saját munkavállalói végezték el, így minimális költséggel járt az átállás. A járművek közül mindössze a GT6-os sorozat elektronikája igényelt beavatkozást, de ezt a hosszú távú tervezés miatt már az új elektronikás darabok tudják kezelni, ahogy a Flexity-széria gyárilag így készült. Az átállás másik etapja a főhálózat esetében az április 1/2. éjszaka lesz és a várakozások szerint hasonlóan eredményesen.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.