2023. 05. 30.

Kolozsvári metró-polisz

Metrót építtet Románia második legnagyobb lakosságú városa és nem is akármilyet. A projekthez egy igazán nemzetközi konzorciumot választottak, akiknek évtizedes tapasztalataik vannak hasonló projektekben.


Sokak meglepetésére nem volt kacsa az a hónapok óta keringő információ, hogy Cluj-Napoca [Kolozsvár / Klausenburg] hagyományos értelemben vett metrót építtetne a város alá. Természetesen megkérdőjelezhető, hogy milyen szempontok alapján sikerült ezt a megoldást a leghatékonyabbnak találni, de a következő 8 évben garantáltan lesz munkalehetőség a környéken.

Hivatalosan 2023. május 25-én jelentette be a városi önkormányzat, hogy szerződtek egy török-francia-román konzorciummal az M1-nek nevezett metróvonal megépítésére. A résztvevők a Gülermak Agir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (mély- és vasútépítés), az Alstom Transport S.A. (járműgyártás, vezérlési rendszerek) és az Arcada Company SA (mérnöki tevékenységek). A szerződés aláírásán tiszteletét tette Nicolae Ionel Ciucă miniszterelnök és Sorin Mihai Grindeanu közlekedési és infrastruktúra-miniszter is, a kivitelezésre 96 hónap és nettó 9.059.483.352,07 román lej (~1.826.509.037,25 euró) áll rendelkezésre.

Emil Boc, a város polgármestere szerint a 2031-re tervezett átadáskor a számítások szerint napi 164 ezer utas használja majd a vonalat, ami napi 29 ezer autóval jelent majd kevesebbet a városban, ezzel fél millió fa elültetésének megfelelő CO2-kibocsátást tudnak realizálni. A 21 km hosszú vonalon 19 földalatti állomás és egy felszíni depó épül, ráadásul a városhatárt nyugaton el is fogja hagyni. A járműpark háromkocsis egységekből áll majd, melyek 51 méteres hosszukkal és 2,65 méteres szélességükkel 540 utast szállíthatnak. Ahogy az elvárható, GoA4 szintű, teljesen automata szerelvények adják majd az akár 90 másodperces követést és ezáltal óránként és irányonként 40 indulást, amivel 20.000 fős kapacitást kínálnak majd.

A leendő vonal térképi alapra berajzolva
(grafika: Metrou Cluj)

A nyugati végen három állomás Florești [Szászfenes / Sächsisch Fenesch] területét szolgálja majd ki, mely egy viszonylag kisebb népsűrűségű előváros. A következő két állomás az épülő regionális kórházat és a VIVO! nevű bevásárlóközpontot kapcsolja majd be a DN1 jelű főúttól délre vezető nyomvonallal. A 6-7-8 jelű állomások a Mănăștur [Kolozsmonostor / Abtsdorf] lakótelep ellátásáért készülnek, majd a vonal a DN1-es főút alatt ériniti a teljes belvárost és a nyugati végen (Piața Mărăști [Hóstáti tér / Hochstädter Platz]) két ágra oszlik. Az északi ágon a Someșul Mic [Kis-Szamos / Kleiner Somesch] keresztezése után a Zona Industrială Est [Keleti Ipari Övezet / Industriegebiet Ost] súlypontjában a Bulevardul Muncii [Szentgyörgyhegyi út] alatt lesz a végállomás. A déli ág Gheorgheni [Györgyfalvi-negyed] és Sopor [Szopori negyed] ellátása után a kocsiszínben végződik.

Érdekesség, hogy a város ugyan előírt egy köztes határidőt 9 állomás elkészítéséhez, de 2026. július 31-én még nem kell forgalomba is helyezni ezt a szakaszt.

A megvalósíthatósági tanulmányt 2020 áprilisa és 2021 októbere között az olasz SWS Engineering SpA készítette, majd ennek alapján 2022 januárjában Cluj-Napoca [Kolozsvár / Klausenburg] és Florești [Szászfenes / Sächsisch Fenesch] önkormányzatai közösen írták ki a megvalósításra szóló közbeszerzést. A finanszírozást részben EU-támogatással (főként RRF) képzelik el, emiatt 2022. december 29-én a pénzügyminisztériummal is aláírták a vonatkozó dokumentumokat.

2010 januárjában Magyarics Zoltán még a Berlinből haszáltan vásárolt KT4D-ket üldözte, melyekből mára egy sem maradt forgalomban

Helyettük érkeztek 2012-től a PESA Swing…

…2020-tól pedig az Astra Imperio villamosok.

Buszfronton is erősen megújult a flotta: 41 akkumulátoros Solaris Urbino 12 érkezett több ütemben…

…amit 15 szóló és 60 csuklós Mercedes-Benz Conecto is követett.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.