2024. 01. 27.

Hétvégi gyors – 2024. január 21-27.

Nem csak Prágában okoznak gondot a hidak. Tovább darabolják a Thales-t. Új kerékpáros szolgáltató az NS-nél. Keresztbe tett a természet a DB-nek.


Hamarosan a mozikban reptéren


Prága | Csehország – Újabb fázisába lépett a prágai trolibuszok legújabb bevezetése és már az akkumulátoros önjárást is tesztelték a héten. A Václav Havel repülőtér és Veleslavín vasútállomás közötti tesztek során a vonal akkumulátorokra gyakorolt hatását vizsgálták – pozitív eredménnyel. A várakozások szerint márciustól a 119-est váltó 59-es vonalon utasforgalomban is gyűjti majd az eddig megérkezett három „megatroli” a kilométereket, hogy a 15.000-es határt elérve megkaphassa a végleges engedélyeket. Az összesen 20 példánynak helyet is kellett keríteni Řepy garázsban, illetve az energiaellátást is kiépítették.

A vonal belső végállomásán egy felsővezetékes forduló is épült
(fotó: Dominika Brabcová / DPP)


Európai keringő


London/Brüsszel | Egyesült Királyság/Belgium – Tavaly októberben ugyan megkapta az engedélyeket a londoni központú Hitachi Rail a francia Thales GTS átvételére, de az 1,66 milliárd eurós szerződéshez az Európai Bizottság és a brit CMA piacvédelmi céllal feltételt állapított meg. Ennek értelmében legalább a német és a francia, illetve a brit piacon el kell adni a cég kapcsolódó részeit, hogy a versenyhelyzet továbbra is fenmaradjon. Ehhez január végén találták meg a megfelelő partnert: az olasz Mer Mec profitál a vonali biztosítóberendezési portfólió kiszervezésével. A Hitachi továbbra is megtarthatja a brit piacon a járműgyártási és -karbantartási tevékenységét, illetve a francia piacon a CBTC-technológiát. A változás összesen 550 munkavállaló esetében jelent logócserét.


Hidaknál fékezz!


Brüsszel–Amszterdam | Belgium–Hollandia – Európa egyik fontos nagysebességű kapcsolatának már 2022 őszén bevitt egy ütést, amikor kiderült, hogy Leiden közelében egy hídszerkezeten is veszélyes repedéseket találtak és a kiépítési 300 helyett csak 80 km/h lett az engedélyezett sebesség, emiatt néhány perces eltérésekkel közlekedhettek a vonatok. Az igazi gyomros viszont 2024. január 25-én érkezett: további 9 hídszerkezetet ítélt hasonló hibák miatt üzemveszélyesnek a pályahálózatot működtető ProRail és rendelt el 120 km/h értékű megengedett sebességet a korábbi 160 km/h helyett. A számítások szerint 10-15 perces késést okozhatott volna a sebességcsökkentés, de a gyakorlatban ez nem jelentkezett ennyire súlyosan és újra engedélyezték az összes vonat közlekedését. Az első alkalommal még 2025-re tervezték helyreállítani a sebességet, de most már inkább nem ígér semmit az infrastruktúra-kezelő.

Az Eurostar egy napig nem járt Amszterdam felé, de az oldaluk szerint a következő hónapban is lesznek arra lemondott vonataik. 2023 októberi képünkön egy még Thalys feliratot viselő PBKA-egység halad be a 0-ás vonal Brüsszel központja alatt átvezető alagútjába.
(fotó: Adorján Péter)


Túl a határidőn


Riedbahn | Németország – Bár hivatalosan befejeződött a Riedbahn felújításának előkészítése, mégsem járhatnak a vonatok Gernsheimtól délre. Feltehetően a zajvédőfalak alapozása miatt Bürstadtnál megsüllyedt a vasúti töltés és a szakemberek nem tartják biztonságosnak a helyzetet. A GDL aktuális sztrájkja miatt eleve csak 3 órás ütemben közlekednek az RE70-es vonalon, de a távolsági járatoknak is kerülniük kell Darmstadt felé. A DB InfraGO hétfőig még biztosan számol a fél óránként induló buszokkal, de pontos határidőt nem neveztek meg.
Rauhebergtunnel | Németország – A karácsonyi időszak óta folyamatosan problémát okozó extrém időjárás miatt a Kassel és Göttingen közötti nagysebességű pálya felújítása is elhúzódik, mert a munkaterületre folyamatosan szivárog be a talajvíz. Bár a 16-ból már 13 szakasz injektálásos szigetelésével elkészültek, a további munkákat akadályozza a természet. A február végéig tervezett helyett jelenleg május végére várható az átadás.


Használt kocsival fejleszt a bolgár vasút


Szófia | Bulgária – Alig három hónapnyi tárgyalás után megegyezett a bolgár közlekedési minisztérium és a DB AG 50-70 használt IC-kocsi vásárlásáról. A 200 km/h sebességre alkalmas, klimatizált, termes kocsik a БДЖ/BDŽ mostani állományának ötödét váltahatják ki. Георги Гвоздейков [Georgi Gvozdeykov] miniszter szavai szerint 30 éve nem látott változáson megy keresztül ezzel az állami vasút és hamarosan már Bulgáriában lehetnek a kocsik. A pontos típusokat és darabszámokat még egyeztetik a felek, melyeket a DB a folyamatosan növekvő ICE-flotta miatt tud leállítani.

Az eredményes tárgyalásokat hirdető csoportkép
(Közlekedési és Kommunikációs Minisztérium)


Nyitottabb kerékpározás


Utrecht | Hollandia – Január 22-től már az NS okostelefonos alkalmazásában is foglalhatóak a TIER (korábban Nextbike) kerékpárjai, amennyiben az utazásunkat utólagos fizetéssel rendező NS Flex előfizetésünk van. Emellett a legújabb szoftverrel is rendelkezni kell a használathoz, ami 1,00 € feloldási és 0,26 € percdíj mellett lehetséges. Az állomásalapú OV Fiets továbbra is használható a megszokott kondíciókkal.

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.