2024. 03. 18.

Tovább nő a RegioJet

Újabb nagyértékű és hosszú időtartamú közszolgáltatási szerződést nyert el a RegioJet és ezzel újabb vonalak üzemeltetését veszítette el az állami České dráhy a térségben. Jelentősen jobb árak, új járművek jellemzik majd alig másfél év múlva a kerületi gerinchálózatot.




Eredményt hirdetett az Ústecký kraj a kerületi Elektrická páteř nevű tenderen, ahol évi 3,3 millió vonatkilométernyi szolgáltatás volt a tét 15 éves időtartammal. A 2019 decemberétől már három viszonylaton szolgáltató cseh magánvasút, a RegioJet adta a legjobb ajánlatot és üzemeltetheti a járatokat a 2026/2027-es és a 2040/2041-es menetrendváltás között. Az akkori indulás nem volt problémáktól mentes, hiszen a megajánlott új járműveket csak két évvel később tudták forgalomba állítani, de azóta nagyobb feltűnéstől mentesen szolgáltatnak.

Az új koncesszióba öt viszonylat tartozik:
  • U1: Děčín – Ústí nad Labem – Teplice – Most – Chomutov – Kadaň
  • U3: (Děčín -) Ústí nad Labem – Teplice – Litvínov
  • U32: Ústí nad Labem – Litoměřice – Mělník – Lysá nad Labem
  • U51: Ústí nad Labem – Teplice – Most – Chomutov – Klášterec nad Ohří (– Karlovy Vary)
  • U54: (Děčín -) Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem (- Hněvice)
Ezeken legalább 120, de hétköznapokon az U1, U3 és U51 esetén 60 perces követést írtak elő. Emellett valószínűleg a Karlovarský kraj által kötött, 2029-ben lejáró szerződésekkel összhangban nyugati irányban elképzelhetőek további sűrítések és átszállásmentes vonatok. Legfontosabb pályázati kritériumként az árat vették figyelembe, ebben a versenyszámban 58 koronás előnyt ért el a brnói központú cég, így a 180,35 Kč/km ár a teljes időtartamra vetítve összesen 11,07 milliárd koronát kíván a kerülettől, ami 3 milliárddal alacsonyabb a tervezettnél.

A RegioJet az U32-vel párhuzamosan már szolgáltat az R23-as vonalon
(grafika: Ústecký kraj)

Természetesen a szolgáltatás minőségét is árgus szemekel figyelik majd, ezért a büntetési tételeket jelentősen (akár a jelenelgi ötvenszeresére is!) emelték. Ez azt jelenti, hogy a ČD számára most érvényes, leginkább szimbolikus értékeket megnövelték. Például az éves maximum 1,4 millió korona helyett a szerződéses összeg 10%-át is elvonhatják, ami ebben az esetben 70 milliót eredményez. A Zdopravy.cz közzé is tette a 15 oldalas teljes listát, amiben olyan tételek szerepelnek, mint az üzemképtelen konektor vagy WiFi, esetleg a lezárt ajtó vonatonkénti 500 koronás vagy az elvárt arculattól eltérő jármű 10.000 koronás napi tétele.

Ejtsünk néhány szót a járművekről is, amiket megajánlottak a jelenleg itt közlekedő és nem túl régi 7 Škoda RegioPanter ellenében. Újfent a lengyel PESA mellett tették le a garast, akiknek rohamtempóban kellene megépíteniük a 23 motorvonatot. Ezek közül hét darab háromrészes, tizenhat pedig kétrészes lenne. A napi üzemhez szükséges mennyiségen felül ez három rövid egységnyi tartalékot jelent.

A jelenleg héttagú flotta mérete harmincra növekszik majd és akár három egység is egy vonatba sorozható lesz
(fotó: PESA)

A pályázatot még 2023. március 20-án hirdették meg, így alig egy évet vett igénybe a végleges nyertes kihirdetése, melyet a 2023. november 22-i bejelentés után beérkezett észrevételek alapján az ÚOHS is vizsgált, de nem állapított meg szabálytalanságot. A korábbi járműveknél több ülőhely mellé kerül asztal, illetve a légkondicionált utastérben első osztályú és csendes részek is rendelkezésre állnak majd. Marek Hrabáč, kerületi közlekedési tanácsnok örömét fejezte ki, hogy a piaci körülmények hatására az alacsony költség ellenére magas szolgáltatási színvonalat tudnak majd biztosítani az utasoknak. Radim Jančura, a RegioJet tulajdonosa hozzáfűzte, hogy ez már nem az első szerződésük és reményét fejezte ki a jövőbeli sikeres együttműködés iránt. Kifejezett céljuk a cseh vasúti piacon piacvezetővé válni és ezzel párhuzamosan a járműpark megújítása is napirenden van.

Fontos a nemzetközi piac is
Bár több faktor is nehezíti a nemzetközi porondon a RegioJet terjeszkedését, láthatóan nem szegi kedvüket a kudarc sem. Régebb óta terv Berlin elérése, de ehhez nem rendelkeznek megfelelő járművekkel és személyzettel. További problémát jelent a keleti irányok esetén, hogy a partnervasutak és az illetékes hivatalok nem igazán az elvárt piaci mentalitással állnak a feladathoz és inkább hátráltatják a tervek (2020-ban és 2021-ben írtunk róluk). Ennek ellenére alig néhány napja bejelentették, hogy Ukrajnát nem a jelenlegi határállomási átszállásos, hanem közvetlen vonattal érnék el. A március 27-én debütáló kapcsolat a Prága–Ostrava–Przemyśl [Přemyšl] útvonal helyett a „belföldibb” Prága–Košice [Kassa]–Чоп [Csap] útvonalon érnék el az ukrán vasutak szolgáltatásait az utasok, de tárgyalások folynak Мукачево [Munkács] eléréséről is. Kezdetben három fekvő és egy ülőkocsi közlekedik majd, ülőhelyen 459 Kč (18,9 €), fekvőhelyen 740 Kč (30,9 €) ellenében már váltható jegy.
Emellett Budapesten felújítási munkák miatt a Délibe közlekedő vonatokat a sokkal több kapcsolatot kínáló Keletibe terelték és ezzel párhuzamosan április 4-től újabb két vonatpárral kötik majd össze Budapestet Béccsel: 1065, 1066, 1067 és 1068 vonatszámokkal, a jegyárak 11,9 €-tól indulnak.
Budapest-Keleti 12. vágányán általában a Mecsek IC szokott fordulni, de az RJ 1031/RJ 1036 is jól mutat itt

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.