2023. 10. 21.

Hétvégi gyors – 2023. október 15–21.

Nem akarnak leesni a pályáról Pozsonyban. Gazdát cserélt a metróvonal Münchenben. Nyugdíjasokat céloz a WESTbahn. Berlin felé kacsintgat a RegioJet.


Vegyed le a hangerőt!


Hamburg | Németország – Búcsút inthet a HHA a DT5-ös metrók utasokat leginkább zavaró tulajdonságának. Az Alstom és a Bombardier által közösen fejlesztett és gyártott járművek korábban a megállás előtt minden esetben használták a kerékfékeket, aminek a többség nem örült. A szoftveres módosítás véglegesítése és a műszaki felügyelet engedélye birtokában hamarosan az összes jármű halkabb lehet.



Nyugdíjasok felé nyit a WESTbahn


Bécs | Ausztria – WESTseniorenpreis néven állandósítja a szeptemberben ideiglenes jelleggel bevezetett kedvezményét a WESTbahn. Az ajánlat keretében a 65. életévükett betöltött személyek 50%-os kedvezménnyel vásárolhatják meg jegyeiket a társaság vonataira és Thomas Posch ügyvezető szavai szerint nem kell hozzá semmit kiváltani. Egyedül a VOR területén nem tudják alkalmazni ezt a teerméket, mert ott kötelezően a közlekedési szövetség által előírt tarifát használják.


Vissza is tud jönni


Drezda | Németország – Megszerezték az engedélyeket, így az első kétirányú duci villamosok is forgalomba állhattak Elba Firenzéjének vágányain. Az egyirányúak után közel egy évvel sikerült a művelet, az első két darabbal a 2-es vonalon lehet találkozni. Fő különbség, hogy oldalanként egy párral kevesebb ajtó van rajtuk, de az összkapacitás csak minimális mértékben kisebb.



Itt a piros, hol a piros?


Bern | Svájc – Novembertől már utazni is lehet Bern legújabb villamosaival, melyeket a Stadler épített. A Tramlink sorozatba tartozó villamosokból december közepéig 8-nak kell forgalomba állni, hogy kiválthatóak legyenek a Vevey és Muri típusok a hálózatról. Egyelőre a 7-es vonalon járatják az újakat, de hamarosan végleges helyükre kerülhetnek. Decembertől a hét egyirányú a 9-es vonalra kerül, a Vevey Be 4/8 széria helyett, ahol hamarosan kezdődhet a Kleinwabernig történő hosszabbítás is. A kétirányúakat 2024 közepétől a jelenleg az RBS által üzemeltetett 6-os vonalra kerülnek, így ott teljesen átveszi a hatalmat a Bernmobil és selejtezhetőek lesznek a SWP/SIG/ABB/Stadler Be 4/10 «Tram 2000» típus képviselői.

A 42,5 méteres villamosok október 28-án mutatkoznak be hivatalosan egy nyílt nap keretében
(fotó: Bernmobil)


Adják-veszik a metrót


München | Németország – 20 éve adták át a Móricz Zsigmond körtér Georg-Brauchle-Ring metróállomást, amely azóta is egy kifejezetten színes pontja a müncheni hálózatnak.


Lazán kapcsolódik, hogy az U6-os vonal város területét elhagyó szakaszát 2023. október 15-i hatállyal megvásárolta a Landkreis München, így az infrastruktúra a kerület kezébe került. A fontos kapcsolat ezen változása az utasok számára nem lesz érzéklhető, mindössze Garching városát tehermentesítik némileg. A 30 millió eurós szerződés keretében a felelősségek és jogok kerülnek át a kerülethez, a növényápolás és a hóeltakarítás továbbra is a város feladata lesz, de már a kerület költségére. A regionálisnak számító közlekedés költségeit a Bajor Szabadállam mellett immáron részben München Kerület viseli, avagy minden ide tartozó település.


Nyugati nyitás


Prága | Csehország – A korábbi sikeres piacszerzések után nagyobb falat után néz a RegioJet és Berlin felé indít vonatokat Prágából. Egyértelműen az államvasúti kooperációban működő Ex3 Berliner vonatokra lövő koncepció szerit 07:05, 11:05 és 17:05 lenne a prágai indulás, a megállási rendbe pedig Holešovice, Ústí nad Labem, Děčín és Drezda kerülne bele. Visszafelé 11:27, 16:27 és 21:27 az indulási idő, de konkrét üzemfelvételről még nem közöltek pontosabbat, mint a 2024-es év.
Emellett a keleti irányokat sem hanyagolják el, egy újabb pozsonyi vonatpárt állítottak forgalomba októberben, így már 6:21-kor oda és 17:15-kor vissza is van lehetőség. A legérdekesebb jelenleg az engedélyeztetés alatt álló Przemyśl [Перемишль, Přemysl, Premissel]–Hannover éjszakai vonat terve, de ehhez a lengyel hivatalok pecsétje lenne szükséges.


Váltás, de mégsem


Bayerisches Oberland | Németország – Oberland 2027+ névvel hirdetett pályázatot a BEG München–Lenggries/Tegernsee/Bayrischzell vonalcsoportra. A jelenleg a BOB által frissen beszerzett járművekkel utazhatunk, ezek a 2026 decemberétől kezdődő 8 éves időtartamban is dolgozni fognak, hiszen csak legalább 2032-ig használva lehetnek gazdaságosak. Emellett a DB Netz is felkérésre került, hogy mielőbb kezdje el megtervezni a villamosítást, amivel a '30-as évek közepéig a mainál hatékonyabb szolgáltatást lehetne nyújtani. A menetrend nem változik, mivel a jelenlegi lehetőségeket teljes mértékben kihasználják. A végleges döntés jövő nyárra várható.

Bárki is jöjjön, minden marad a régiben
(grafika: BEG)


Tűzoltás Pozsonyban


Pozsony | Szlovákia – Pozsonyban az utóbbi évtizedben hatalmas változások történtek, szinte minden villamosvonal megújult. Kivételt képez viszont a Vajnory [Pozsonyszőllős] felé vezető vonal, ahol három évtizede gyakorlatilag semmilyen érdemi költést nem végzett a város. Mivel a pálya állapota végletesen leromlott, a DPB kénytelen volt nekiállni a Kuchajda és Zlaté piesky közötti szakasz rendberakásának. Ahogy az várható, nem mindnenhol dolgoznak, csak tűzoltás jelleggel: mindössze Magnetová, Vajnorská és Zlaté piesky megállói újulnak meg, de már akadálymentes formában. A munkákat az teszi lehetővé, hogy a Petržalka [Pozsonyligetfalu] felé vezető új vonalra kapott EU-támogatásból maradt egy kisebb összeg annak csúszása miatt. A 25 millió eurós projekt során decemberig Nové Mesto vasútállomás és Zlaté piesky között pótlóbuszok közlekednek, a teljes befejezésre 2024 nyaráig kell várni.

Az 1988-ban állományba vett 7799+7800 pályaszámú ČKD Tatra T3-páros talán még megélheti az új pályát
(fotó: Adorján Péter)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.