Törölt vonatok keserítik az utasok mindennapjait Németország közepén. Elhunyt a magyar vasút egyik fontos alakítója. Árat emelt és motorvonatot vett a szlovák vasút. Emlékérmet kap a Schwebebahn. Elektromosra váltotta az állománya egy részét Darmstadt. Most már tényleg lesz motorvonata Bulgáriának?
Áremelés Szlovákiában
Bratislava [Pozsony] | Szlovákia – Drágulnak a vonatjegyek Szlovákiában. A ZSSK vonataira ugyanis május 1-jétől drágábban válthatunk jegyet, mint korábban és az áremelés elsősorban a rövid távolságon utazókat érinti: a Napunk híre szerint a néhány kilométeres távon utazók számára akár 100%-os is lehet az áremelkedés, hiszen az 5 kilométeres jegy az eddigi 0,50-ről 1 euróra drágul és a jövőben nem lesz 1 eurónál olcsóbb jegy, ez az összeg amolyan minimáltarifa marad. A TEŽ és az OŽ hálózatára 4 euróért lehet majd jegyet venni, viszont a korábbiaktól eltérően a tátrai vonatokon távolságtól független jegyár lesz ez. Változás az is, hogy a 10 eurónál drágább 2. osztályú jegyekhez már nem jár ingyenes helyjegy és megszűnik a regionális tarifa is. Az eddig bizonyos esetekben díjfizetés nélkül használható járatok köre azonban nem változott. Részletek a ZSSK honlapján olvashatók.
Vallónia–Flandria: 2-3
Liège/Luik/Lüttich | Belgium – Hosszú várakozás és többszöri halasztás után április 28-án üzemkezdettel felvette az utasforgalmat Belgium legkeletebbi tartományának székhelyén a legújabb és legkorszerűbb villamosüzem. A 11,7 km hosszú Y-alakú hálózaton 23 megállót alakítottak ki, a 20 példányban gyártott, akár 372 utast is befogadó CAF Urbos villamosok közül a délutáni csúcsidőben akár 18-at is forgalomba adnak, az Atlas hídtól délre eső szakaszon akár 3 perces követést is nyújtva. Az üzemidő 5 és 1 óra közöttre került, a TEC közleménye szerint a vonalon 20 km/h kereskedelmi sebességet tudnak felmutatni és az elvárások szerint 2030-ra a mainál naponta 350 ezerrel több utazást kívánnak realizálni a hálózaton. A város és környékének buszhálózata az utóbbi évben többször és jelentősen változott, a villamos átadása után viszont teljesen megújult, egy összefoglaló táblázatot is kiadtak az utasoknak róla. Május 10-én egy vonal menti fesztivál keretében színes programokkal várják a városba látogatókat.
2025. január 31-én még az 1-es buszvonal jelentette a város legfontosabb kapcsolatát, amely az útvonalának felét jelző belvárosi Place de la République Française érintéséhez a szűk belvárosi utcákon küzdötte át magát a Meuse/Maas partjától. A képen látható Van Hool newAG300 2011 óta szolgálja a várost.
Az új korszakot viszont már teljes valójában mutatta meg a Marengo megállónál visszafogó villamos, amely a járművezetők képzésében és a kivitelezők által már átadott szakaszok próbájában vett részt.
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Elhunyt dr. Márkus Imre
Budapest | Magyarország – Életének 71. évében elhunyt dr. Márkus Imre, a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. korábbi vezérigazgatója. Pályáját a MÁV szombathelyi járműjavítójában kezdte, később jogász diplomát szerzett és a minisztériumi, illetve vállalati pályafutásának alighanem a csúcsa volt az, amikor a MÁV-csoport vontatásszolgáltatásért felelős leánycégét irányíthatta. A MÁV-TRAKCIÓ vezetőjeként a nevéhez kötődik annak a 25 TRAXX-mozdonynak a beszerzése, amelyek a mai napig is koptatják a vaspályákat, de vezetése idején terjed el többek között a ma már nélkülözhetetlennek számító adatokat szolgáltató MFB berendezések rendszere is. A MÁV-TRAKCIÓ megszűnése és a MÁV-START-ba integrálása utána Magyar Vasúttörténeti Park vezetője lett, majd 2019-es nyugállományba vonulása után a Közlekedési Múzeumnál tevékenykedett.
Nincs már visszaút
Darmstadt | Németország – A legutóbb átvett öt Mercedes-Benz eCitaro átvételével Dél-Hessen fontos ipari és igazgatási központjában a városi tualjdonú közlekedési cég teljes mértékben lecserélte a szóló buszait alternatív hajtásúra. A buszokba hat akkucsomag került, melyek összesen 588 kWh kapacitással rendelkeznek, ami körülbelül 400 km hatótávot jelent, feltölteni pedig az első tengely felett mindkét oldalon elhelyezett csatlakozókon keresztül lehet őket a telephelyen. Biztonság tekintetében nem lehet panasza a járművezetőnek és 70 utasának, a kötelezően előírtak mellett fáradtság-érzékelő és a tetőn elhelyezett akkuk miatt adaptív futómű is került beléjük. Az üveglapokkal teljesen elválasztott vezetőtér mellett négy kamera figyeli az utasteret és a képeket tárolják is, a klimatizálást szén-dioxidos hőszivattyúval oldják meg. A beszerzéshez 7,9 millió eurós szövetségi támogatást kaptak az RRF-keret terhére.
Az átadásra újfent a Böllenfalltor kocsiszínben került sor, de a buszokkal a hálózat bármelyik pontján lehet találkozni
(fotó: HEAG mobilo)
(fotó: HEAG mobilo)
Adnak is, de nem is
Budapest | Magyarország – Magyarország kisebb, 25 ezer fősnél kisebb lakosságú városait célozza a HUMDA legújabb pályázata, amelynek a feltételeit sajnos csak részben hozták nyilvánosságra. Emellett a kormányzat által biztosított 1,233 milliárd forint (~3 millió euró) nem sok hatást fog elérni. A nyilvános leírás alapján elektromos meghajtású (praktikusan akkumulátoros vagy hidrogén üzemanyagcellás) autóbuszokra 80-100%, a később nyilvánossá teendő (ezáltal komoly pénzekért hitelesítendő elszámolórendszert is magában foglaló) töltőinfrastruktúrára viszont mindössze 40% mértékű lehet. Mivel a feltételrendszer nem nyilvános és mindössze egy hónapon keresztül lehet pályázni, nem lennénk meglepve a háttérben már előre elosztott pénzeket illetően. Amennyiben csak autóbuszokat támogatnának a keretösszegből, az európai piacon aktuális 450-600 ezer eurós ár mellett ez mindössze 5-6 járműre elég.
Megjött az új fogas
Bussnang/Martigny | Svájc – Még 2022 nyarán rendelte meg a TMR az új járműgenerációt, a vasúton kiszállított első kész darabot pedig 2025. április 24-én át is adták a majdani üzemeltetőnek. Az adhéziós és fogaskerekű módban, illetve akár több egységet összekapcsolva is közlekedtethető motorvonatokból hetet gyártanak. Fogalomba állásukra 2026 közepét jelölték meg.
Manapság már csodaszámba megy, ha nem nagyvasúti járművet sínen szállítanak a rendeltetési helyére
(fotó: Olivier Maire / TMR)
(fotó: Olivier Maire / TMR)
Bevált csapaton ne változtass!
Bratislava [Pozsony] | Slovensko [Szlovákia] – Gyorsan lezavarta a ZSSK a januárban bejelentett, újabb emeletes motorvonatainak beszerzését. Az eredmény a várakozásoknak megfelelően egyértelmű volt: Stadler KISS érkezik Nyugat-Szlovákiába. A gyártást a lengyel üzem, a mérnöki feladatokat a prágai iroda kapta, így jelentős mértékben regionális terméknek tekinthető. Forgalomba helyezésüket 2026 végén és 2027-ben várhatjuk, a hatrészes egység belterében 611 ülőhelyet (ebből 30 első osztályon) tartalmazott az ajánlat, amelyhez további két egységre szóló opciót is rögzítettek.
Peter Helexa, a ZSSK elnök-vezérigazgatója és Ansgar Brockmeyer, a Stadler Group marketing és értékesítési ügyvezető alelnöke és vezérigazgató-helyettese látták el kézjegyükkel a 100 millió eurós megállapodást
(fotó: ZSSK)
(fotó: ZSSK)
Függő 20-as
Berlin/Wuppertal | Németország – Megnyitásának közelgő 125 éves évfordulójához kapcsolódóan jelentette be a Szövetségi Pénzügyminisztérium, hogy 20 € névértékű emlékérmét bocsát ki 2026. januárjában a wuppertali függövasút tiszteletére. A 18 g tömegű ezüst érmét forgalmi és gyűjtői verzióban is elérhetővé teszik a Münze Deutschland kínálatában. Az előlapon a Hauptbahnhof állomásból kihaladó GTW15-ös és a stilizált ívhíd alatt az 1950-ben a függövasútból a Wupperbe urgó Tuffi nevű elefánt adja a mintát. A hátlapon a névérték mellett a kötelező elemek (12 csillag, országnév, szövetségi sas, évszám) kapnak helyet, az érme élébe pedig a végtelenített „Vohwinkel bis Oberbarmen bis” feliratot vésik.
Egyelőre még csak rajzon létezik, de hamarosan kapható is lesz
(grafika: BVA)
(grafika: BVA)
Bulgária nagyra vágyik
Szófia | Bulgária – Bár egy éve még a Stadler nyerte meg a lehetőséget motorvonatok szállítására, az ügylettől végül elállt. Ekkor a Škoda Group ölébe hullott a lehetőség, de végül ők sem éltek vele, ezért az Alstom lett a végleges partner. Velük már a szerződést is aláírták a minap, illetve a helyi RVP Invest lett a konzorciumi partner. A 35 egyszintes, hatrészes és 320 ülőhelyes Coradia Stream távolsági forgalomban közlekedik majd, 4-5 órás menettartamú viszonylatokon. A szerződés része a 15 éves karbantartás is, így összesen 600 millió eurós szerződést kötöttek a felek. Ehhez jön még az újonnan építendő műszaki bázis, melyet a helyi partner épít meg 120 millióért. A motorvonatok teljesen akadálymentesek lesznek, közlekedtetésükre 160 km/h végsebesség mellett bármelyik európai országban lehetséges lenne, mivel minden feszültségszintet ismerik majd és ETCS Level 2 is kerül a géptérbe.
Szanálás alatt a DB
Berlin/Mainz | Németország – Hivatalosan is lezárult a DB Schenker eladása, 2025. április 30-i hatállyal a dán DSV tulajdonába került. A 14,3 milliárd euróra értékelt cég kiszervezéséből származó bevételt Dr. Richard Lutz, a Deutsche Bahn igazgatóságának elnöke szerint a cégcsoport alapfeladatainak ellátásába fektetik. A világszinten foglalkoztatott 160 ezer dolgozónak még csak ezután kezdődnek a nehéz napok, hiszen a DSV nem feltétlenül fog mindenkit megtartani. Az Arriva után a Schenker eladása is a konszern pénzügyi helyzetének stabilizálását és a monopóliumellenes jogszabályok betartását szolgálja.
Csapás csapás hátán
Mainz/Wiesbaden | Németország – Rajna-vidék–Pfalz és Hessen tartományok székhelyeit egyszerre, de különböző okból radírozták le jelentősebb időszakra a vasúti térképekről. A Rajna északi partján fekvő Wiesbaden Frankfurt am Main felől lett gyakorlatilag elérhetetlen, mivel Mainz-Bischofsheim és Rüsselsheim Opelwerk között az ESTW kiépítése miatt „pincétől padlásig” megújul a vonal, ezért csak az északi parton közlekedő S1-es és RB10-es közlekedik. Mainz ugyanezen irányú regionális kapcsolatai (RE1, RE2, RE3, RE4, RE14) esetén a pótlóbuszok szintén az S1-re hordanak rá. A két város között a megszokott menetrendje szerint közlekedik az RB75, amely a Majna-torkolat után Groß-Gerau érintésével Darmstadt felé veszi az irányt, ahonnan esetleg be lehet jutni Frankfurtba. Távolsági vonatok egyáltalán nem érintik a régiót, a közvetlen eljutást biztosító vonatok Frankfurtban kerültek elvágásra. Ez az állapot május 3. és 23. között áll majd fent egész nap, de a május 4-i 1. FSV Mainz 05–Eintracht Frankfurt Bundesliga-meccs miatt megrendelt a különvonatokat áterőszakolja a DB InfraGO.
Emllett újfent járattörlésre kényszerült a DB Regio is: május 5-től októberig gyakorlatilag megszűnik az RE14 Mainz és Mannheim között, mivel Ludwigshafenben nincs megfelelő mennyiségű forgalmi szolgálattevő. Ez a beavatkozás nem csak a Ludwigsbahn utasainak kellemetlen, hanem a BASF műszakváltását kiszolgáló járatok egy része is kiesik.
Emllett újfent járattörlésre kényszerült a DB Regio is: május 5-től októberig gyakorlatilag megszűnik az RE14 Mainz és Mannheim között, mivel Ludwigshafenben nincs megfelelő mennyiségű forgalmi szolgálattevő. Ez a beavatkozás nem csak a Ludwigsbahn utasainak kellemetlen, hanem a BASF műszakváltását kiszolgáló járatok egy része is kiesik.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter