Hosszú évek tárgyalásai után végre megegyezés körvonalazódik a bécsi S80-as
problémás szakaszának felújításáról. Az ÖBB most kiadott információi szerint már idén
szeptemberben megindulhatnak a munkálatok Wien Meidling és Wien Hütteldorf
állomások között.
Lezárult az évek óta húzódó tárgyalások utolsó menete is, az ÖBB tájékoztatása szerint minden akadály elhárult és még idén szeptemberben megindulhat a Meidling-Hütteldorf vonal teljes rekonstrukciója. A bécsi S80-as vonal ezen szakaszának problematikája és kapacitáshiánya már legalább egy évtizede akut téma a vasúti körökben, sokféle terv készült és bukott már meg, nagyrészt a környéken lakók és a kerületek közbeszólása miatt. Természetesen próbálnak itt is kompromisszumos, mindenkinek előnyt hozó megoldást találni, de ez egy ilyen sűrűn lakott környéken nem egyszerű. A végső tervek, amit az ÖBB már évek óta próbál áttolni az összes engedélyeztetési folyamaton, most végre elfogadásra kerültek és úgy tűnik, nemsokára kezdődhet az építkezés.
Az ÖBB áttekintő térképe minden fontos érintett pontot jelöl
A vonalszakasz fő problémáját a sok szintbeni átjáró jelenti, amelyek a vasútnak infrastruktúraköltséget, a helyi közlekedőknek pedig sok időveszteséget jelentenek, pláne amikor a Lainzer Tunnel le van zárva és minden távolsági és tehervonat erre közlekedik. A megoldás a vonal egy szakaszának emelt szintű vezetése, ez a döntés már régen megszületett, csak a kertes övezetben vezetett vasúti betonhídnak érthető módon nem mindenki örült. A megemelésen kívül nagy újdonság lesz, hogy két új megálló is épül, az egyik a Hietzinger Hauptstraße – a mostani legnagyobb forgalmú szintbeni átjáró – helyén, kapcsolatot adva a 10-es villamoshoz, a másik a Stranzenberbrücke pedig a szintén teljeskörűen megújúló Speising megálló és Meidling állomás között teremt új tömegközlekedési lehetőségeket, akár a 62-es villamos felé is.
Wien Speising megállóhely és környezete is teljesen megújul, új parkosított közösségi teret is kap a környék
Ezen túlmenően a Wienfluss felett átvezető vasúti híd is teljesen megújul, kétvágányos felépítményt kap, amivel lehetőség nyílik az S80-as jelenlegi félórás ütemét 15 percesre sűríteni. Ezzel egy újabb útvonalon javítva a tömegközlekedési eljutásokat, a mind az öt jelenlegi metróvonalhoz csaktlakozó S-Bahnon. Az felújításnak más előnyei is lesznek, több alacsonyabb hidat építenek át, hogy lehetőséget adjon akár 4,2 m magas közúti járművek elhaladásához is, illetve az emelt szakaszon Hietzingben az eddigi hosszas várakozások helyett akadálymentesen lehet majd közlekedni a vasút két oldala között.
A magas vezetésű szakaszon találjuk majd a Wien Hietzinger Hauptstraße megállóhelyet, ami a mostani vasúti átjáró helyén épül majd, közvetlenül a 10-es villamos mellett
A környezetvédelmi előírásokon is hosszasan ment a tanakodás, hogy az építkezés során elkerülhetetlenül zöldfelületek és fák esnek áldozatul a fejlődésnek, azonban az ÖBB vállalta, hogy közvetlenül a vasút mellett és egészen 1 km-re terjedő sávban privát területen is új fákat ültetnek.
Itt évtizedekkel ezelőtt a villamos a vasutat keresztezve egyenesen is továbbment Ober St. Veit felé, erre most talán ismét lehetőség nyílik majd
(képek: ÖBB)
(képek: ÖBB)
Természetesen egy ekkora projekthez a város közepén idő kell, a munkálatok teljes elkészültéig legalább 5 évvel kell számolni. Akit érdekelnek a további részletek, a pontos tervek az ÖBB weboldalán publikusan is elérhetőek, azonban a mostani megegyezést követően aktualizált ütemterv csak június végén lesz majd elérhető.
Berky Dénes