2025. 09. 22.

Hajtásváltás Bécsben

A legélhetőbb város címét többször is elnyerő vagy „csak” dobogós helyre befutó osztrák főváros buszközlekedése is átalakuláson megy keresztül. Az elmúlt évek során több kisebb hálózati korrekciót megélt hálózaton egyre-másra jelennek meg a legújabb technológiákat felvonultató járművek, amelyeknek fontos szerepük van az utasok kiszolgálásában.




Újabb technológiát honosított meg a Wiener Linien a bécsi belvárost feltáró 2A és 3A jelzésű vonalain cikkünk megjelenésének napján a hidrogénes kisbuszok forgalomba állításával. Eleddig a 2012. novemberében forgalomba állított elektromos kisbuszok közlekedtek a vonalakon, mostantól pedig a meglehetősen hasonló alapokra építkező utódtípus veszi át az uralmat a történelmi belvárosban.

A menetrendek által támasztott forgalmi igények nem változtak, de az új konstrukciójú járművekből tíz is elegendő, míg korábban tizenkét darabra volt szükség. Ezt első sorban a hatótávnövelőként működő 30 kW teljesítménnyel rendelkező üzemanyagcella teszi lehetővé, amely igény esetén tölti a 175 kWh kapacitású vontatási akkumulátorokat, amiből táplálkozik a 230 kW teljesítményű központi motor. Ennek a megoldásnak köszönhetően akár 250 km hatótávot is elérhet a kisbusz.

Gudrun Senk, a Wiener Linien műszaki igazgatója; Markus Figl, az 1. kerület elöljárója; Monika Unterholzner, a Wiener Stadtwerke vezérigazgató-helyettese és Ulli Sima, a város közlekedési tanácsosa mutatták be a sajtónak az új buszok első darabját a Stephansdom déli oldalán.
(fotó: Simon Wöhrer / Wiener Linien)

Gudrun Senk, a Wiener Linien műszaki igazgatója elmondta, hogy az Alè típusnál mindenképpen kellett egy végállomás, ahol tervezetten tölthették az akkumulátorokat, melyek az évek során a sok ciklus miatt is elöregedtek. Emellett az ottakringi Spetterbrücke garázsban is ki kellett építeni a tárolóhelyükre a töltési lehetőséget. Ezekre viszont már nincs szükség, mivel a betölthető 15 kg hidrogénnel egy egész munkanapot végig tudnak dolgozni a buszok, szinte folyamatos üzemben. Töltőállomás egyelőre csak a Wiener Netze erdbergi telephelyén van, de hamarosan épül egy saját a leopoldaui garázsban, ahol a decembertől a 39A vonalon forgalomba álló, a portugál CaetanoBus által gyártott 10 szólóbuszt töltik majd. Emellett három évig egy magasnyomású hidrogénbuszt is üzemeltethet a Wiener Linien.

2024 tavaszán tesztelték a CaetanoBus H2.City Gold típusát, amelyben a Toyota üzemanyagcellája dolgozik
(fotó: Alexandra Gritsevskaja / Wiener Linien)

Az új modell bevezetése már korábban megkezdődött, a forgalmi és karbantartó személyzet képzésének része volt az utasforgalmi tesztüzem is, így a belvárosban nyitott szemmel járva már augusztus vége óta felbukkantak a két vonalon az új buszok. Az egyelőre kérdés, hogy milyen gyorsan tűnnek el a tisztán elektromos darabok, illetve adott esetben hol kapnak esélyt további használatra.

A 8303 és 8305 azonosítójú buszok alig másfél hete még szorgosan szállították az utasokat. Képeink a Schottenring U végállomáson készültek.

A Spetterbrücke garázs kapuján betekintve többek között a 8304 és 8312 azonosítójú elektromos és a 8354 azonosítójú hidrogénes kisbuszt láthattuk 2025. szeptember 12-én délelőtt

De a Wiener Linien a sokszor hangoztatott technológiai nyitottság keretében akkumulátoros autóbuszokat is üzemeltet. A folyamatos szállításoknak köszönhetően a 2022. végén megrendelt 60 Mercedes-Benz eCitaro kicsit késve, de 2025. augusztusára forgalomba állt. Jelenleg már kilenc vonalon (17A, 61A, 61B, 64A, 64B, 70A, 71A, 71B és 73B) közlekednek kizárólag ilyen autóbuszok, a következő pedig az 57A lesz.

A Kaiserebersdorf feltárását végző vonalcsoporton manapság már kizárólag eCitaróval lehet utazni, melyek a Zentralfriedhof 3. Tor végállomáson kaptak töltési lehetőséget

De nem csak alternatív meghajtású buszokat szerzett be a fővárosi szolgáltató, hanem a CVD/SFBG által még megengedett mértékben dízelmotoros autóbuszok is érkeztek 2025-ben: augusztus végéig 11 Citaro, 11 Citaro G és 5 CapaCity állt forgalomba. Felismerésükhöz jó indikátor a GSR II által megkövetelt érzékelők megléte és a megújult hátsó lámpatest. Ezzel párhuzamosan kivonták az első darabokat, melyeket még 2013-ban állítottak forgalomba.

A 11A, 26A és 48A vonalakon továbbra is kizárólag a helyi terminológiában NG265 XL jelöléssel azonosított autóbuszok közlekednek

A legújabb darabokat hátulról a legkönnyebb felismerni a háromdimenziós lámpatestekről
(fotók: Adorján Péter)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.