2025. 09. 20.

Hétvégi gyors – 2025. szeptember 8-20.

Arculatot váltott a Westbahn. Tönkre ment a DB egyik pótlós partnere. Utasokat is szállít a hidrogénes FLIRT. Decembertől forgalomban a Talgo-szerelvények. Utólagos szoftveres vonatvédelem Belgiumban. Versenyautók járták Budapest sínjeit. Újabb város kapott TINÁ-t. Megérkezett az első IC5. Ötletelnek a BKK-nál a trolikkal.


Megállapodtak


Budapest | Magyarország – Megnyugtatónak látszó fejlemények történtek a budapesti CAF villamosokkal kapcsolatban: a BKK és az EU-s támogatások odaítélésében illetékes NFK IKOP_PLUSZ-1.1.0-23-2025-00012 azonosítószámon engedélyezte az 51 utoljára megrendelt és ezzel az összes opciót kimerítő beszerzés finanszírozását. A 2025 közepén megkezdett kiszállítások eredményeként már 19 rövid villamost forgalomba állítottak.

Június közepén már a 2265-ös is forgalomban volt, augusztusban pedig a 2279 lett a legmagasabb pályaszám
(fotó: Adorján Péter)


Felpolírozták


Bécs | Ausztria – 2025. szeptember 10-én megváltozott az osztrák magánvasút arculata, amely a hivatalos közlemény szerint energikusabb kisugárzású és ezáltal kiemelkedik a versenytársak közül. A cég nevének írásmódja a korábbi WESTbahn helyett az egyszerűbb Westbahn lett, a kék és sárgászöld színeket megtartották, de letisztultabbá vált a logó. Az eredetileg Bécs és Salzburg között ingázó, 2011. decemberében versenybe szálló szolgáltató mára egészen Stuttgartig nyújtotta ki a szolgáltatási területét és hamarosan a nagysebességű szegmensbe is belép. Az új járműsorozat forgalomba állítása óta használt Da steig ich ein [Ide szállok be] szlogen is megújult, ezentúl az Immer ein guter Zug [Mindig egy jó vonat / Mindig egy jó húzás] szerepel a reklámokban.

Bár a bejelentés másnapján már új feliratozású egységek jártak Németország felé, szeptember 15-én még voltak régi matricás darabok
(fotók: Adorján Péter)


Sínre tették


Budapest | Magyarország – Szeptember 15-éig közlekedett Budapesten az a villamos, ami a soron követő hétvégén megrendezésre kerülő Red Bull Showrun elnevezésű belvárosi bemutatót hivatott reklámozni. A Vörös Bikák szinte teljes motorsport-arzenálja fog felvonulni szeptember 20-21-én. Ezen apropóból a még üzemelő, Muki becenevű tehervillamosok közül kettő, a 7040-es és 7045-ös felmatricázásra került. Az idén 99 éves járművek közé a 8330-as teherkocsit sorozták be, amire két Forma-1-es autót tettek. Egy Red Bull-t és a Vörös Bikák fiókcsapatának, a Visa Cash App Racing Bulls (korábbi nevén Scuderia Toro Rosso, majd Alpha Tauri) autóját. A különleges menet a kampányidőszak alatt Ferencváros kocsiszínből indult és szinte az egész fővárost bjárva oda is tért vissza. A következő vonalakon lehetett vele találkozni: 1, 2, 4, 17, 47. Szeptember 14-én vasárnap az 56-os vonalra látogatott volna, ám az eső miatt ezt le kellett mondani.

Harmati Marcell felvételén az utolsó körére indul a menet hétfőn este, Ferencváros kocsiszínnél a Könyves Kálmán körúton halad át


Átállnak


Unna | Németország – Az Osnabrück, Bielefeld, Paderborn, Hamm és Münster határolta területre szerzett be 61 akkumulátoros motorvonatot az illetékes megrendelő NWL, bár szolgáltató egyelőre még nincs a 2026-ban, 2028-ban és 2029-ben induló 15 éves koncessziókra. A Siemens Mireo Plus B típusú járműveket viszont csak 2029. decemberétől állítják majd forgalomba az NNW vonalain, melyek a következők:
  • RB 76: Verl – Gütersloh – Harsewinkel (2026-2041)
  • RB 68: Münster – Sendenhorst (2026-2041)
  • RB 82: Bielefeld – Detmold – Altenbeken (2028-2043)
  • RB 63: Münster – Coesfeld (2028-2043)
  • RB 67: Bielefeld – Warendorf – Münster (2028-2043)
  • RB 71: Bielefeld – Rahden/Bad Salzuflen (2028-2043)
  • RB 73: Bielefeld – Lemgo-Lüttfeld (2028-2043)
  • RB 74: Bielefeld – Paderborn (2029-2044)
  • RB 75: Bielefeld – Halle (Westfalen) – Osnabrück (2029-2044)
  • RB 77: Herford – Hameln – Elze [– Hildesheim] (2029-2044)
Az évi 7,1 millió vonatkilométernyi szolgáltatásra vonatkozó szerződéseket előreláthatólag 2026. tavaszán írhatják alá. A járműveket természetesen nem közvetlenül tulajdonolja a megrendelő, hanem brit a Rock Rail lízingcégen keresztül bocsátják rendelkezésre.

Egyelőre nem egyértelmű a járművek hossza és az arculat sem
(grafika: Siemens)


Megvették


Pozsony | Szlovákia – Ahogyan az várható volt, a januárban meghirdetett pályázat és a májusban aláírt szerződés keretében opciós mennyiséget hívott le a ZSSK. Ezúttal is két egységnyi Stadler KISS szállításáról döntöttek, melyeket a 2026/2027-es menetrend folyamán állítanak majd forgalomba a Pozsony–Zsolna viszonylaton. Az idei szerződés keretében ezzel együtt már 100 millió eurós magasságba emelkedett a gyártandó motorvonatok értéke. Peter Helexa, a ZSSK elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy ezzel a befektetéssel is az átlagéletkor csökkentése és az utazási körülmények javítása a céljuk.


Megérkezett


Hága | Hollandia – Egymás után szállítja a svájci gyártó a legújabb villamosait a megrendelőknek, ezúttal a holland királyi székhely üzeme, a HTM vehette át hivatalosan a még 2022-ben megrendeltek közül az első darabot. A 7000-es sorozatba sorolt TINÁ-k legszélesebb pontján 2650 mm, a peronok magasságában 2580 mm mérhető, a hossza 36,5 m. A manapság kifejezetten gyorsnak számító szállításra a lengyel üzemben történt gyártás biztosított lehetőséget.

A típus védjegyének számít a „mozdonyajtó”

A szélessége miatt mindkét oldalon dupla üléssorokat kapott
(fotók: Stadler)

Vegyed le a hangerőt!
Darmstadtban már 2023 ősze óta rendszeresen egyre több TINA szállítja az utasokat, de a végleges üzemengedélyt még mindig nem kapták meg. Ennek okozója a jármű maga, mivel közlekedése közben a pályák melletti épületekben jól érezhető rezgéseket és zajt okoz. Ennek kivizsgálására a város 2025 elején méréssorozatot indított és azok sajnos igazolták a feltevést, emiatt a gyártó meg nem nevezett konstrukciós változtatásokat jelentett be a problémák megoldására. Hasonló jelenséget tapasztaltak Bázelben és környékén is, illetve egyes hírek szerint a HAVAG-nak szállított sorozat sem mentes ettől a tulajdonságtól.
A megrendelők kívánalmai miatt ponton eltérnek a különböző TINÁ-k, de egyelőre egyik sem nyerte el a lakosság feltétlen elismerését
(fotó: Adorján Péter)


Beállt


Magdeburg | Németország – Szász-Anhalt tartomány fővárosában az InnoTrans 2024 ideje alatt mutatták be hivatalosan a legújabb villamosukat, melyből még 2021-ben rendeltek 35 darabot. 2025. szeptember 11-én pedig forgalomba is állíthatták az első példányt, amely a 1402-es pályaszámú darab lett. A dizájnról megoszlanak a vélemények, de a gyári alkatrészellátásnak köszönhetően az elkövetkező 24 évben biztosan meghatározzák majd a város közlekedését a 38 méter hosszú és 2,4 méter széles, akadálymentes négyrészes járművek. Jelenleg még csak két szerelvény tartózkodik a város vaspályáin, de a tervek szerint – a szállítási ütemezés betartása esetén – még 2025-ben kivonhatják az utolsó Tatra KT4D-t és B6A2M-et, illetve utóbbiakkal az első NGT8D-k is leállhatnak. A 190 milliós beszerzési értékből 60-at tartományi támogatásból teremtettek elő. Az MVB további 28 járműre és a karbantartási szerződés 32 évre hosszabbítására is rendelkezik opciókkal.

Az utasokat szállító mellett a másik szerelvény képzési céllal közlekedik a városban
(fotó: MVB)


Engedélyezték


Koppenhága | Dánia – Megszerezte az első ERA-engedélyeit a dán állami vasút által vásárolt Talgo 230-as szerelvény, jelentette be a megrendelő. A engedélyek böngészhető verziója alapján mind Németország, mind Dánia területén közlekedhetnek a szerelvények, melyek 9 és 15 kocsi közötti hosszú szerelvényekké állíthatóak össze. Bár egyelőre nem releváns, a távvezérléshez az ÖBB-WTB került kiválasztásra. Utasforgalomban egyelőre teszt jelleggel kiválasztott belföldi vonatokon lehet majd találkozni a nyolc vezérlőkocsi nélküli szerelvénnyel, december közepétől pedig egészen Hamburgig merészkednek majd velük Koppenhága felől. A következő nyolc szerelvényt egy évvel később állíthatják forgalomba.


Átvették


Berlin/Madrid | Németország/Spanyolország – A német Talgo 230-as is újabb lépcsőt teljesített a forgalomba álláshoz. Egy hónappal az első engedélyek megszerzése után hivatalosan is átvette az első szerelvényt a DB – közölte a Talgo. A hivatalos bemutatóra továbbra is október 17-ig kell várni, de a háttérben folynak a próbák és a papírmunka, hogy mielőbb teljes funkcionalitásában használható legyen a 2025-ben forgalomba állítani szándékozott négy szerelvény, illetve az osztrák és holland mellett Basel SBB-re szükséges engedélyeket is szeretnék mielőbb megszerezni.


Becsődölt


Lippstadt | Németország – Derült égből villámcsapásként ért jó néhány utast, illetve megbízót a vesztfáliai Lippstadtban honos Bernie Reisen GmbH ellen 2025. szeptember 10-én indult csődeljárás. A térségben főleg a DB-leány BVO-nak alvállalkozó cég mintegy 20 autóbusznyi kapacitást szolgáltatott, ezzel jelentős zavarokat okozva a regionális közlekedésben. A megrendelő nph ügyvezetője, Marcus Klugmann hangsúlyozta, hogy több busztársasággal vették fel a kapcsolatot a helyzet megoldására, illetve a BVO átvenné a járművezetőket a korábbi alvállalkozójától. Rövid távon a DB-féle buszüzemek átcsoportosítások révén tudták kezelni a járatkimaradásokat. Az esetnek nem csak helyben, hanem országosan is van kihatása, mivel kisebb-nagyobb volumenű vonatpótlásokon is rendszeresen felbukkantak a cég buszai.

Tagadhatatlan drezdai múlttal rendelkezik a még 2025. március 2-án megörökített autóbusz, amely állandó szereplője volt Berlin környékén a vonatpótlásoknak
(fotó: Adorján Péter)


Búcsúznak


Zürich | Svájc – Legkésőbb decemberig eltűnik Zürich hálózatáról a híres Tram 2000 típus, amelyből már a forgalmi darabszám sem éri el a tizet, ezért a Tram-Museum Zürich szeptember 21-én ezeknek a járműveknek szenteli a napot. A tervek szerint 5-8 motorkocsit és egy pótkocsit állítanak ki, melyekkel különjáratokat is szerveznek Triemli, Irchel kocsiszín és Oerlikon felé.

A Tram 2000 nevet igazság szerint a Be 4/6 motorkocsi kapta, a Be 2/4 jellegű motorizált pótkocsi Pony néven ismeretes
(fotó: Adorján Péter)


Forgalomban


San Bernardino, Kalifornia | Amerikai Egyesült Államok – Újabb fontos célt ért el az SBCTA környezetbarát vasúti projektje, aminek keretében hosszú idő után már utasokat is szállít az 2022-es InnoTrans keretében bemutatott FLIRT H2. A nyúlfarknyi vonalon pendliző motorkocsikról még az üzemeltető közleménye is csak a 2025. szeptember 13-i üzemfelvétel tényét osztotta meg bármiféle adat nélkül.


Leszállították


Koppenhága | Dánia – Az utóbbi években a pontosságáról kevésbé híres Alstom 2025. szeptember 18-án reggelre kiszállította a DSB által megrendelt IC5 motorvonatok első darabját. Flemming Jensen, a DSB vezérigazgatója fontos mérföldkőnek nevezte az első Coradia Stream megérkezését és nem csak a járművek életútjából, hanem a vasútvillamosítási terveket nézve. Ehhez az átálláshoz még 2025. nyarán megrendelték az opciós mennyiséget, amivel összesen 150 járműegységet kapnak 20 milliárd dán korona (~2,68 milliárd euró) ellenében. Várhatóan 2027-től már utasokat is szállíthatnak velük, ehhez természetesen az engedélyek megszerzése elengedhetetlen.

Az újépítésű karbantartási telephelyre állították be a leendő ES-széria első tagját
(fotó: Jens Hasse / DSB)


Tervezgetnek


Budapest | Magyarország – Még szeptember elején jelentette be a BKK, hogy visszaépíttetnék a felsővezetéket a Kálvária tér és a Népliget közé, ahol jelenleg a 83-as trolibuszok önjáró üzemben közlekednek. Ehhez kapcsolódóan megváltozna a vonalvezetés is és korszerűsítenék a vonalon található áramátalakítókat is, illetve az áthelyezett üzemállapotváltás miatt akár ma kiszolgálatlan területeket is feltárhatna a viszonylat. Alig két héttel később azt is jelezték, hogy a tesztüzemben Kőbányára közlekedő 73-assal (és korábban 75-össel) szerzett – feltehetően nem túl pozitív – tapasztalatok alapján a Kőbányai út mentén építenének ki felsővezetéket a Zalka Máté Liget térig, aminek folyományaként a 9-es busz vonalát adnák át a 72-es trolibusznak és ezáltal állítólag akár 25 dízelmotoros autóbuszt is kiváltanának. Azt egyelőre viszont nem látjuk reálisnak, hogy a BKV által a jelenlegi járművekre megszabott legfeljebb 4 kilométernyi önjárással hogyan lehetne teljesíteni a 17,7 km hosszú Szentkirályi utca – Óbuda, Bogdáni út – Kálvin tér útvonalat – hacsak nem az Ikarus-Yutong által ígért 25 km realitásában bíznak.
Mindeközben az európai trendeket sutba dobva hosszabbítanák meg dízelbuszokkal a Kálvin térre a 223E jelzésű vonalat és fordítanák vissza az eredeti útvonala és menetrendje szerint szinte soha nem közlekeő 15-ös buszt ugyanitt. Pozitív oldalon áll, hogy a túlzsúfolt Boráros térről kivennének egy sűrű viszonylatot és ennek üzemidejét kiterjesztenék egész napra. Ellenben Belső-Ferencváros szűk és nehezen járható utcáiba terelnének be csuklós buszokat, növelve a zavarérzékenységet, illetve részviszonylatokon átszállásra kényszerítenének utasokat. A társadalmi egyeztetést 2025. szeptember 27-ig lehet kitölteni.


Jövőbe mutat


Brüszel/Plzeň | Belgium/Csehország – A Škoda Grouphoz tartozó The Signalling Company RailOS® keretrendszerben futó iEVC® nevű tisztán szofveres vonatbefolyásoló berendezése megszerezte az üzemengedélyét Belgiumban. A rendszert a Lineas teherszállító vasúttársaság egyik 77-es sorozatú tolatómozdonyára szerelték fel és a nemzeti TBL1+ esetén működik ennek segítségével a mozdony. A következő fejlesztési lépcsőkben a német PZB leképezése lehet a következő lépcső, mielőtt az ETCS-t beleprogramozzák. A TSC még 2019-ben kezdett neki a teljesen szoftver alapú megoldás fejlesztésének, amivel a járművekben helyet kívántak spórolni, valamint a megoldásuk energiatakarékosabb a hagyományos megoldásoknál.

Összeállította: Adorján Péter, Harmati Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.