2025. 05. 13.

Hamarosan átveszi a hatalmat TINA

Németország egyik leghosszabb vonalát is magában foglaló hálózaton kezdődik nyár végén egy új korszak: a meglévő állomány jelentős részének cseréje kezdődik meg a Stadler TINA villamosok forgalomba állításával. A típus közönségbemutatója miatt nyílt napot tartott a HAVAG, melyet képsorozatunkkal kívánunk megmutatni.




Nyílt nap keretében tapasztalhatta meg – egyelőre csak álló helyzetben – a nagyközönség Halle (Saale) legújabb villamostípusát, a Stadler által gyártott TINA-szériába tartozó példányokat. A közel öt évvel ezelőtt elindított közbeszerzés eredményhirdetése óta is eltelt újabb bő két év, mire az elsőt 2024. decemberének elején kerítésen belül tudhatták. Az üzembe állítás közismerten nem gyors folyamat egy új típusnál, pedig nem teljesen egyedi fejlesztésről van szó. Eddig a jellemzően éjszakai próbafutások és különböző beállítások és mérések folytak, de utasszállítási engedélye még nincs a következő generációnak.

A pontban 10 órakor feltáruló kapuból elsőre nem lehetett látni a rendezvény főszereplőit, hiszen a hatalmas területű, a mellette futó Freiimfelder Straße nevét kölcsönző telephelyen nem csak villamosok, hanem buszok tárol ását és karbantartását is végzik. Emellett a családi programokat, valamint az ételt és italt kínáló szolgáltatókat helyezték a bejárat közelébe, ahol a központi színpad is helyet kapott.

Zizi, bambi, körhinta – a bejáratnál tapasztalt gyerekzsivaj hátrább kerülve csendesedett

A szakmaibb jellegű helyek is meglehetősen nagy területen oszlottak meg és érzésre minimális felügyeletet biztosított a HAVAG, mégsem volt kavarodás a csarnokokban. A legfontosabb esemény a 10:30-kor kezdődő járműátadás és a kötelező beszédek meghallgatása volt, ahol nem az adatok, hanem az egyes megszólalók személyes kötődései mentén szőtt mondatok kerültek előtérbe. Megtudhattuk például az építész végzettségű René Rebenstorf városfejlesztési tanácsostól, hogyan alakult ki a végleges színösszeállítás. Dr. Alexander Vogt főpolgármester elmondta, hogy megtiszteltetés egy új típus átadásán részt venni, hiszen erre átlagosan három évtizedenként egyszer van lehetőség.

A kiemelt szereplők (többek között Egbert Geier, a Halle (Saale) gazdasági és személyzeti tanácsosa; Vinzenz Schwarz, a HAVAG elnöke és Dr. Alexander Vogt, Halle (Saale) főpolgármestere) egy-egy párnával gazdagabban térhettek haza. A telephelyi varrodában készült díszpárnákat a villamosok üléseinek szövetéből szabták.

A beszédeket követő csoportkép a tűzijáték mögött készülhetett

A nagyobbik villamosos csarnok elé kerültek kiállításra a járművek, melyek egész nap várták a kíváncsi látogatókat. Villamosok mellett a cég buszai is kaptak egy saját részt, ahogy az autó- és kerékpár-megosztó szolgáltatások is képviseltették magukat.

A rövidebbik TINA MGT-M néven került be a cég nevezéktanába. 30,4 méternyi járműre jut 64 ülőhely és 103 állóhely.

A hosszabbik TINA az MGT-XL elnevezést viseli és 45,4 méterén 96 ülőhely mellett 173 állóhelyet is tud kínálni.

Bár eredetileg a buszoknál is alkalmazott ezüst alappal kívánták őket, a láthatóság miatt inkább a város fehér és piros színeit alkalmazták. A fekete kontúrral hangsúlyozott sötétített ablakok kapcsán pedig René Rebenstorf elmondta, hogy összességében a bő három évtizede közlekedő ICE-k színvilágát is beleláthatjuk.

Belül mindenki számára a legfontosabbak az ülőhelyek, ezek végig 2+2 osztásúak a 2,3 méteres szélesség ellenére. A fa mintázatú részek szintén műanyagból vannak, de struktúrájuk miatt ez elsőre nem szembetűnő.

Jogos kritika volt a Darmstadtnak szállított darabok kapcsán, hogy az akadálymentes átjárhatóság nem volt biztosított, ezt a HAVAG nem engedte meg. Viszont az egyszínű fekete padlón több a ferde felület, mint a sík és sajnos nem kaptak a meredekebb élek sem kontrasztot.

Többcélú térből kettő is van a hosszabbikon, a méretezése és elhelyezkedése miatt kiválóan használható

2022-ben még minden módon igyekeztek meggátolni a berlini vásárvárosban a lemezek mögé betekintést, de ezt itt már nem tekintették kritikusnak. Az ívbe álló forgóvázak keresztmerevítőjére szerelt gumielemek segítségével nyitják a takarólemezeket, viszont az 1.500 mm széles ajtók nyithatósága miatt ezt a korábbinál több szegmenssel oldották meg.

Néhány vágánnyal hátrébb a helyi közlekedési múzeum gyűjteményének egy része került kiállításra, néhányukkal a 18 órakor kezdődő múzeumok éjszakáján is lehetett utazni

Magában a csarnokban is többféle érdekességet találhattunk, amennyiben bebarangoltuk a 19 vágánnyi szélességet.

Főleg a kisebb gyerekek kedvence a járműmosó megtekintése belülről, ehhez egy MGTK-2 szolgáltatta a lehetőséget

Szorosan mellette a kerékesztergán egy kiszerelt forgóváz segítségével mutatták be a munka mibenlétét

Az aknás-tetőpódiumos csarnokban minden szinten meg lehetett nézni a kiállított MGTK-párost

A készülékszekrények nem voltak felnyitva, mivel mindössze egyetlen dolgozót lehetett látni ezen a részen

Alulról viszonylag ritkán lehet veszélytelenül látni a villamosokat

Nagy kapacitású szerelvényként az MGTK-k sokat futnak, itt egy fővizsgán áteső példányt láthatunk

A csarnok egyik eldugottabb sarkában az áramszedő működését lehetett megnézni

Másik sarokban pedig frissen kiszerelt forgóvázak várták a felújítást

Egy kisebb raktárban lehetett megtekinteni az utastájékoztató rendszereket és kérdezni a szakemberektől

Igazi különlegesség a kétirányú T4D-es, a 900-as pályaszámú a 2019-es jubileum egyik főszereplője volt. Lejárt fővizsgával viszont nem közlekedhet.

Gumikerekes vonalon a bejárat melletti kisebb csarnokban lehetett nézelődni…

…amely előtt a felbakolt csuklós Citaro váltott ki csodálatot a betérőkből.

Megszokottnak számít a gyerekek számára elfoglaltásgot biztosító rész, ahol papírból lehetett buszt és villamost hajtogatni vagy filctollal színezni. Viszont ritkán adódik alkalom airbrush segítségével festeni. Nagyobbak számára az építőkockák világába is betekintést nyújtott egy osztrák partnerrel közösen.

Újdonságként jelent meg a LEGO alapokra épített TINA, ami nem olcsó mulatság. Az MGT-M 399,90 €, a plusz két modul további 219,00 € ellenében volt kapható.

A dízelmotoros buszok hasonmásaiért is legalább 100 eurót kértek el, ha valaki szeretett volna egy sajátot.

Lehetőség volt még az ülésszövetből készült párnák vásárlására, ezeket I❤️TINA felirattal 25 euróért lehetett hazavinni. Ugyanilyen anyagú és feliratú kulcstartót egészen jutányosan, 8 euróért lehetett magunkénak tudni.

A főpályaudvartól mindössze néhány megállónyira található a telephely, ahová a 10-es villamos mellett az E jelzésű, belvárost is útba ejtő kétirányú körjárat is közlekedett. Hétvége lévén minden 20 perces ütemben bukkant fel, de a Marktplatz környéki kapacitási palacknyak miatt a két viszonylat rendszeresen futott egymásra a Freiimfelder Straße mentén.

A kiegészítő járaton az óramutató járásával megegyezően az 1999-es évjáratú, 642-es pályaszámú MGT6D körözött, amely a helyi utazástervező applikációt reklámozza. Felvételünk a rendezőpályaudvar felett átívelő Berliner Brücke megállójánál készült.

A Joliot-Curie-Platz megállóból indul az ellenirányú körön szolgált 601-es, melyet 1996-ban építettek

Az MGT6D típus napjai most már véglegesen megszámláltattak: a várhatóan még idén augusztusban forgalomba álló első TINA veszi át a stafétát tőlük és veszi el a munkát a harminc éven át szolgált villamosoktól.


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.