
Meglepően furcsa dolgot végez a német pályavasút a Berlin és Hamburg közötti pályán: 2021 után ismét komoly lezárások mellett végzik majd a pályafelújítást. 2025 augusztusától ugyanis egészen 2026 április végéig tart majd a kapacitáskorlátozás Berlin-Spandau és Hamburg Hauptbahnhof között. A tervek szerint a távolsági vasúti közlekedést elterelik majd a göttingeni nagysebességű pályára, de a „helyi” forgalomban buszos pótlást szervez majd a DB AG.
A pótlási koncepciót a Riedbahnnál kipróbáltak alapján dolgozták ki, de annál is nagyobb volumenben: közel 180 autóbusz viszi majd az utasokat különféle útvonalakon, naponta 26 viszonylaton, mintegy 86 ezer kilométernyi futásteljesítménnyel. Érdekes az is, hogy a teljes vonalas pótlás ezúttal nem szerepel a programban, számos külön viszonylatra bontják majd a hálózatot. A buszokat a több, az ország különböző helyein bejegyzett cég által alakotott EcoVista konzorcium nyerte el, emiatt kérdéses az egységes bíbor színű arculat használata is.
Erősen tanulmányozni kell a térképet, hogy megértsük
(grafika: © DB InfraGO AG)
(grafika: © DB InfraGO AG)
A távolsági vonatok helyett csak Hamburg és Wittenberge között lesz pótlás, Berlin és Wittenberge között nem. A Stendal felé kerülő vonatok menetideje pedig kb. háromnegyedórával növekedik majd. A vágányzár ideje alatt egyébként a Hungária EC, illetve a többi Prágából/Prágába tartó vonat Berlinben végállomásozik majd, Hamburg ebből az irányból csak átszállással lesz elérhető. A munkák érintik a Hamburg és Rostock közötti járatokat is, ezek Schwerint elkerülve, nagyjából egy órás menetidőtöbblettel, Lübeck felé kerülnek.
A DB buszos cégeinél viszonylag sok busz kapta már meg a bíbor fóliákat
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A 9 hónapnyi munka alatt 180 kilométernyi vasúti pálya, több mint 200 kitérő újul majd meg. Ezen túlmenően ETCS-t építenek ki, valamint digitális biztosítóberendezéseket telepítenek. Érdekesség, hogy hat - magyar fogalmak szerint - forgalmi kitérőt is építenek, ahol alkalmasint haváriahelyzetben egy vágányos forgalmat rövidebb szakaszon is fent lehet tartani a mostanihoz képest.
Adorján Péter, Halász Péter