2021. 09. 11.

Hétvégi gyors – 2021. szeptember 4-11.

Kidugta az orrát a NightJet. Magánvasút kap lehetőséget Franciaországban. Párducok minden mennyiségben. Rekordot döntött a villanybusz. Hibrid óriást vesznek a tehervasutak. Ünnepel a moszkvai körvasút. Újabb konténerterminál épül. Fontos vasutat újítanak föl a németek. Készül a BKV az Autómentes Hétvégére.


Közelben, mégis távol jár a Connecting Europe Express


Bratislava/Wien [Pozsony/Bécs] | Slovensko/Österreich [Szlovákia/Ausztria] – A szeptember 2-án Lisszabonból elindult és október 7-én Párizsba megérkező Connecting Europe Express nevű bemutatóvonat szeptember 10-én délelőtt (egészen konkrétan 09:32 és 11:57 között) a bécsi főpályaudvar 11. vágányán tette tiszteletét, az osztrák szakaszon a 1116 276 volt a vonógép. A szokásos beszédek és magasztalások után továbbgördült a pozsonyi főpályaudvar melletti közlekedési múzeumba, a szlovák szakaszon a Vasút Európai Éve tiszteletére felmatricázott 383 110 vontatta a szerelvényt. Ide 12:55-kor érkezett és reggel 07:30-kor indult tovább Rajka (07:34-07:59)–Sopron (09:23-13:38)–Zalaszentiván (15:00-15:30)–Gyékényes (17:00-17:36) érintésével Zágrábba, ahova 18:56-kor érkezik. A Repcevasút területén a No Planet B matricát viselő 193 837 biztosítja majd a vonóerőt.

A reggeli napsütésben klasszul mutat az Ausztria 25 éves EU-tagságát, a környezetvédelmet és a Vasút Európai Évét is propagáló mozdony

A mozdony utáni első kocsi a MÁV-START egyik 1994-es gyártású, nemzetközi forgalomra is alkalmas Ddmee sorozatú CAF-paklija, amelyik az 51 55 94-91 102-3 pályaszámon fut. A kettős feliratozás meglehetősen érdekes.
(fotók: Magyarics Zoltán)

A bécsi sajtóeseményen Johannes Hahn, költségvetési és igzgatási biztos, az Európai Bizottság tagja kiemelte, hogy a vasút egy alapvetően európai találmány, mégsincs eléggé megbecsülve, jobb együttműködéssel az összeurópai gazdaság is versenyépesebb lenne. Leonore Gewessler, a közlekedésért is felelős osztrák miniszterasszony a hamarosan fizikai formában is bevezetésre kerülő KlimaTicket, mint a környezetvédelem egyik kézzelfogható formájára hivatkozott, mint pozitív eredmény. Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatója a sikeres nightjet tapasztalataira utalva említette meg a sokszor problémás határátmeneteket, amik még mindig jelentősen lassítják a nemzetközi utazásokat. Emellett a teherszállításban meglehetősen aktív játékosként az áruk vasútra terelése érdekében is elérendő célként szólt az egységes európai vasútról. Günter Blumthaler, a vida nevű szakszervezettől pozitív fejleményként értékelte, hogy egyes esetekben továbbra is megengedett lesz a közlekedési szolgáltatások közvetlen odaítélése, hiszen az európai vasutakon egy millióan dolgoznak minden nap.

Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatója a beszéde közben
(fotó: Richard Tanzer / ÖBB)

Pozsonyban Roman Koreň, a ZSSK vezérigazgatója kiemelte, hogy az EU és az onnét érkezett támogatások összege nélkül nem tudták volna lecserélni a járműállomány jelentős részét, illetve a Bratislava–Žilina [Pozsony–Zsolna] vasútvonal korszerűsítése sem lett volna elérhető cél. Miroslav Havrila, a ŽSR igazgatója a szlovák kormány által szerdán ellenjegyzett anyagi támogatást emelte ki, amiből megvalósíthatósági tanulmányt készítenek majd egy esetleges Budapest–Pozsony–Brno–Prága//Varsó nagysebességű vasútvonalról. Roman Gono, a ZSSK Cargo elnöke szerint a vasút kell legyen a jövő szállítmányozásának gerince, hiszen ez a legkevésbé környezetszennyező szárazföldi szállítási mód.

Pozsony főpályaudvarának 1. vágányára érkezik a Connecting Europe Express
(fotó: ZSSK)

Az EU-ban jelenleg 201 ezer kilométernyi üzemelő vasútvonal található, ebből 9.100 km nagysebességű. Minden 5. dolgozó nő, tehát még mindig egy erősen férfias munkavilág uralkodik. Az összes szolgáltatás 75%-át villamos vontatással teszik meg a vonatok, két állomás között átlagosan 6,9 km a távolság. Amellett, hogy az üvegház hatású gázoknak mindössze 0,4 százaléka származik a vasúttól, ezáltal kiemelten környezetbarát. Emellett kiemelkedően biztonságos is: 1 milliárd kilométerre 0,1 sérült utazó adódik.
A magyar, német, osztrák, svájci, francia és olasz kocsikból álló normálnyomtávú szerelvény jövő vasárnap, az Európai Mobilitási Hét közepén érkezik Budapestre, a Keleti pályaudvarra Lőkösháza felől. A vonatot továbbító mozdonyról még nincs megerősített hír, de stílszerűen a tavasszal bemutatott zöld TRAXX vagy a frissen átadott Planet Budapest EuroSprinter illene. Esetleg az utóbbira erősen hajazó 480 008 mutatkozna be? A tervezett menetrend szerint 07:51-kor lép be az országba és 08:36-kor indul a főváros felé, ahol 11:35 és 14:55 között lehet majd megtekinteni a magyar kocsiban berendezett kiállítást. Az útját Hidasnémetiben szakítja majd meg újra, itt feltehetően mozdonycsere miatt várakozik 18:09 és 18:25 között. Innét Košice [Kassa]–Muszyna útírányon át éri el másnap reggel Warszawa Centralna [Varsó Központi pályaudvar] állomást.


További Párducok érkeznek Szlovákiába


Plzeň, Trnava | Csehszlovákia – Ne is menjünk nagyon messze a következő hírünkkel! Újabb négymodulos, kétáramnemű, a ČD-nél RegioPanter névre hallgató motorvonatokat vásárolt a ZSSK, természetesen EU-s támogatások felhasználásával. A beszerzés 9 darabos, valamint további 11 darab opcióként van a szerződésben. Az új szerzemények várhatóan Kassára kerülnek, így Prešov, Trebišov, Čierna nad Tisou és (a vonal villamosítás után) Humenné felé fognak közlekedni. A korábbi motorkocsikhoz hasonlóan, ezek is részben a Škoda plzeň-i üzemében készünek, míg a végszerelés Nagyszombaton a ŽOS Trnava-nál történik. A 2023 végéig megérkező Panterekkel 34 darabosra fog bővülni a flotta, míg az opciós mennyiség lehívása után 45 ilyen motorkocsi lesz. A Pantográf becenévre hallgató 460-as sorozatú motorkocsikat erősen érdemes az elkövetkezendő időben fotózni, hiszen vélhetően egyéb felhasználási terület híján leállításra kerül a korosodó flotta. Ami a belteret illeti: 346 ülőhely lesz és a ma már alapvetőnek számító szolgáltatások (belső-külső kamerarendszer, 230 V-os és USB-A konnektorok, nagyméretű monitorok a vizuális utastájékoztatáshoz) megtalálhatóak lesznek.



Újabb Okosjegyek


Magyarország – Kedd óta érhetőek el újabb útvonalak a MÁV-START Okosjegynek nevezett, kizárólag digitális formátumú termékcsaládjában. Ezúttal a pécsi és a záhonyi irány került be a kalapba. Továbbra sem szabadon választhatóak a kezdő- és végpontok, hanem nagyobb forgalmú vagy fontosabb állomások között vehetünk ilyen jegyet.
  • Budapest–Dombóvár/Szentlőrinc/Pécs, Sárbogárd–Pécs:
    másodosztályon 2399/2999, első osztályon 3299/3999 forint
  • Cegléd/Szolnok–Püspökladány/Hajdúszoboszló:
    másodosztályon 1599/1999, első osztályon 2199/2499 forint
  • Budapest–Püspökladány/Hajdúszoboszló/Debrecen,
    Cegléd/Szolnok–Debrecen/Nyíradony/Nyíregyháza/Nyírbátor/Mátészalka/Kisvárda/Záhony:
    másodosztályon 2399/2999, első osztályon 3299/3699 forint
  • Budapest–Nyíradony/Nyíregyháza/Nyírbátor/Mátészalka/Kisvárda/Záhony, Cegléd–Záhony:
    másodosztályon 3399/3699, első osztályon 4299/4999 forint
Ezek a jegyek a normáláras, pénztári társaiknál 1200..2000 forinttal olcsóbbak lehetnek, ha jókor veszünk belőlük. A májusi bevezetés óta már 65 ezer ilyen jegyet értékesítettek, ami jól mutatja a korábban erősen elutasított dinamizált árazási módszer sikerét.


Svájci villamosokat vesz Szarajevó


Sarajevo / Сарајево [Szarejevó] | Bosznia-Hercegovina – Szarajevó kanton (ami lényegében maga a város) új villamosok vásárlására adta a fejét. A muzulmán kultura miatt a törökökhöz komolyan kötődő város tenderén a török Durmazlar mellett a CAF, a Škoda és az Alstom is indult, de a bírálóbizottság a Stadler Rail ajánlatát találta a legjobbnak. A svájci járműgyártó új villamosai háromrészesek lesznek, a négy kéttengelyes forgóvázon nyugvó első és hátsó szekció közé kerül befüggesztésre a középső rész. Az egyirányú kocsin két egyszárnyú és négy kétszárnyú ajtó lesz majd. A tizenöt új villamos 34,7 millió euróba került, amely az EIB és az EBRD hiteleiből fedez a város. A járművek tulajdonosa a kanton lesz majd, az üzemeltetője a városi közlekedési cég, a GRAS lesz. A rendelés lényegében a hálózaton még ma is közlekedő ČKD Tatra K2YU típusú villamosok 1970-es évekbeli beszerzése óta az első nagyobb volumenű új jármű beszerzés a bosnyák városban.

A Stadler Rail új, Szarajevónak szánt villamosának látványterve, az ostravai nOVA nem véletlenül hasonlít rá

A villamosok mellett a troliflottát is bővíti a város: 2022-ig 25 új, a belarusz BKM-től rendelt jármű áll szolgálatba. Szarajevó villamosközlekedéséről itt; a troliközlekedésről itt írtunk korábban részletesen.


Cseppkőmentes Černý Most


Praha [Prága] | Csehország – Bő egy éve már írtunk róla, hogy megújul Prága legkeletibb metróállomásának környezete. A munkálatok immár hamarosan elindulnak, először a gyaloghíd szerkezetének felújításával kezdik a felújítást. Eddig a tájékozódást segítő táblák kerültek cserére, ám 2022 tavaszára 12 megállóhelyi kijelzőt is kap a buszállomás. A budapesti FUTÁR-projekthez hasonlóan, a járatok indulásáról szóló élő adatokat és forgalmi zavarok esetén az operatív forgalomirányítással összefüggő változásokat lehet majd figyelemmel kísérni rajtuk. Ez azért is érdekes, mert a városban csak néhány helyen van egyáltalán bármilyen, dinamikus utastájékoztató berendezés.



Irány a feldolgozó!


Solingen | NémetországNémetország legnagyobb troliüzeme végleg megvált az első alacsonyadlós trolibuszainak egyikétől. A Berkhof Premier alapokra épített 178-as pályaszámú darab hétfőn került teherautóra, hogy egy düreni hulladékudvarban végezze. A 2001-ben épült csuklósból korábban már minden hasznosíthatót kiépítettek, hogy a többit életben tarthassák, mivel az elektronikát szállító cég már nem létezik és ezáltal alkatrész sincs hozzájuk. Amennyiben helytállóak a hírek, hamarosan követi a szintén kifilézett 251-es és a 263-as pályaszámú, 2002-es gyártású Van Hool AG300T is.


Hibrid mozdony a Boszporuszon túlra is


Derince | Törökország – Két hétnyi hajózás után megérkezett az első két EURODual Törökországba, ahol az energiaipar, több járműgyár (Otokar, a Stellantisnak dolgozó Tofaş és a helyi Ford), bank és a Grundig márkát is tulajdonló Arçelik A.Ş. mellett szintén a Koç Holding A.Ş. alá tartozó Körfez Ulaştırma A.Ş. üzemelteti majd, mint Törökország egyik legnagyobb magántulajdonú vasúttársasága. Összesen 7 mozdony érkezik decemberig és 8 éves karbantartási szerződést is kötöttek hozzájuk. A meglévő 5 2019-es gyártású PowerHaul mozdonnyal együtt 12 mozdonyuk lesz.


Zeven | Németország – A héten érkezett meg az Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH ugyanilyen mozdonya is, amit az ELP-től bérelnek. Képeket a Railcolor.net oldalon találhatunk.


Bérlettel országosan bárhova


Németország – A szövetségi és tartományi kormányzatok, a Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV), illetve a jelentősebb közlekedési üzemek és szövetségek részvételével és egyetértésében valósul meg szeptember 13. és 26. között a #BesserWeiter keretében az országos Abo-Upgrade, avagy a teljes országban használható lesz az előzetesen beregisztrált bérlet. Egyetlen megkötés, hogy nem használhatóak a távolsági járatok. A legutóbbi felmérések szerint a korábbi 75 százaléka körül van mostanában és az utasok körében mért bizalmi index is 49,3 pontnál jár – a mélypont tavaly decemberben volt 41,6 ponttal.


Villamossal mindenhova IS


Praha [Prága] | Csehország – Bár nincs rajta a világ 10 legnagyobb villamoshálózatának térképén, ám mégis a legjelentősebbek között szokás számon tartani a prágait. Annak ellenére, hogy a hálózat messze nem a leghosszabb ami a vágánykilométereket illeti, a belvárosi részeken a nagy számú és kevés kivétellel minden irányból minden irányba járható vágánykapcsolatoknak köszönhetően sűrű a villamoshálózat, változatos útvonalakon közlekednek a vonalak. Az üzem bővítése több irányban is napirenden van hosszú ideje, ebből most több is megvalósul az elkövetkezendő években. 2022 tavaszán elindul a villamospálya építése Sídliště Modřany és Libuš között, a következő évben elindulhat Smíchov déli részét és Dvorce városrészt összekötő villamoshíd építése.

Libuš végállomáson a Pankrác kerületben megépítetthez hasonló, egyvágányú fejvégállomást terveznek. Kérdés, hogy lesz-e hozzá szabad KT8-as...
(grafika: Metroprojekt Praha)

A héten jelent meg a sajtóközlemény arról, hogy megkapta az építési engedélyt a Divoká Šárka és Dědinská közötti pályarészre a DPP. A végállomás a mai Dlouhá míle buszmegálló közelében lesz.

Az egyirányú üzemhez jobban illő hurokvégállomás lesz a Ruzyně kerület jelenlegi szélének számító Dědine lakótelepen
(grafika: Metroprojekt Praha)


Ünnepi díjmentesség


Москва [Moszkva] | Россия [Oroszország] – 2016. szeptember 10-én indult a közforgalom a moszkvai 14-es metróvonalnak is nevezett Московское центральное кольцо (МЦК) [Moszkvai Központi Gyűrű, MCK] vonalon, ami valójában egy vasúti körgyűrű. A napi átlagban fél millió utast kiszolgáló vonalon csúcsidőben akár 4 percenként is követhetik egymást a vonatok, amelyek egységesen a Siemens és a Синара [Szinara] koprodukciójában készült ЭС2Г [ESz2G] típusú, Ласточка [Lasztocska, Fecske] becenevű Desiro RUS motorvonatok. Ezekből 51 áll a város szolgálatában az 54 km hosszú, 31 állomással rendelkező vonalon, ahol 88 percenként tesznek meg egy teljes kört. Egy hétköznapi üzemnapon 242, hétvégin 211 pár vonat közül választhatnak az utasok. Tegnap 12 állomáson zeneszóval is köszöntötték az utasokat, ezzel némi kultúrális programot csempészve a szürke hétköznapokba. Az ezen a hétvégén tartott День города Москвы [Moszkva Város Napjai] keretében a születésnapos vonalon szeptember 11-én, szombaton díjmentes az utazás.

Az elmúlt 5 év rekordjait tették az infografikára: éves utasszámok, legforgalmasabb nap és hónap, illetve a top 5 állomás. Évi 140 millió környéki utazást realizálnak csak ezen a vonalon, ez megegyezik a MÁV-START 2019-es éves belföldi utasforgalmával
(grafika: Moszkva)


Tacskóvásár, új bundával


Praha [Prága] | Csehország – A DPP vett újabb 20 darab Solaris Urbino 10.5 típusú minibuszt a tavaly tavaszi 20 darab után. A járművek érdekessége, hogy ezek már a legújabb szabványnak megfelelő fényezéssel állnak forgalomba. Korábban egy SOR NB 12 és egy Škoda 14T kapott az új festésből, de az újonnan beszerzett járművek közül ezek lesznek az elsők.



Nagysebességű felújítás


Berlin–Hamburg | Németország – Szeptember 11-étől december 11-éig, a menetrendváltásig tart Németországban az egyik legforgalmasabb távolsági vasútvonal, a Berlin és Hamburg közötti nagysebességű pálya felújítása. A három hónapig tartó, 100 millió eurós projekt keretében Berlin-Spandau és Büchen között közel 200 kilométernyi vágányt, 24 kitérőcsoportot, 15 ezer betonaljat és 30 ezer tonna ágyazatot cserélnek ki. A vágányzár idején az ICE-vonatok terelve és jó ötven perces menetidő-növekménnyel közlekednek majd. Büchen, Ludwigslust és Wittenberg állomásokon nem lesz távolsági közlekedés, mivel a vonatok Uelzen, Salzwedel, Stendal felé kerülnek majd. A prágai EC-ket, így a Budapest és Hamburg-Altona között közlekedő Hungária EuroCity-t is elvágják Berlinben, bár erről a MÁV-csoport még nem tartotta fontosnak értesíti az utasokat. A stralsundi távolsági vonatok Hamburg és Schwerin között szintén le lesznek mondva, a regionális vonatok helyett pedig a vágányzár ütemeihez igazodva pótlóbuszok járnak majd egyes szakaszokon.


A szóban forgó vasútvonal nem új építésű nagysebességű pálya (NBS), hanem „mindössze” csak a meglévő felújítása, avagy egy ABS. A vonal a II. Világháború előtt és után is fontos szerepet játszott, az újraegyesítést követően pedig a mágneses lebegtetésű Transrapiddal való kiváltása is szerepelt egy ideig a napirenden. Ám a Transrapid-projekt törlésekor, az ezredfordulón nekifogtak a hagyományos vasúti pálya felújításához, aminek eredményeként a legtöbb helyen 160-230 km/h-val járható vonalat építettek ki.


Próba-NightJet


Wien [Bécs] | Ausztria – Elkészült a Siemens simmeringi gyárában az első két kocsiból álló NightJet-szerelvény. Annak idején a Railjetek is hasonlóan készültek a próbafutásokra, nem teljes vonatként, illetve nem a végleges konfigurációban jelentek meg a hatalmas „Test” feliratot viselő járművek. Most egy alacsonypadlós középrészes betétkocsi és egy vezérlőkocsi hagyta el a Siemens telephelyét, hogy megkezdjék a járművek forgalomba állítását megelőző alapos teszteket, amelyek jó eséllyel Nyugat-Európa több helyszínén zajlanak majd.



Még 64-et!


Hamburg | Németország – Lehívta az utolsó opciós mennyiséget is a DB a Hamburg számára fejlesztett 490-es sorozatú motorvonatokból. Tavasszal még májusra várták a szerződéskötést, de csak mostanra sikerült megalkudni. A kétáramnemű járművek ETCS-sel és ATO-val is fel lesznek szerelve, így Európa legfejlettebb darabjai lesznek.


Konténerterminál épül délnyugaton


Zalaegerszeg | Magyarország – Újabb konténerterminál építése kezdődött meg az alapkőletétellel csütörtökön, ezúttal Zalaegerszegen. A beruházó a HHLA-hoz tartozó Metrans, aki a 40 millió eurós összegből 11-et a magyar kormány támogatásaként kap. A Dunajská Streda [Niedermarkt/Dunaszerdahely] melletti terminál mellett ez lesz a harmadik a régióban, de főleg az adriai irányra specializálják. Még 2017-ben készült el a volt Csepel Művek területén (a Duna-parton, de vízi kapcsolat nélkül...) a budapesti intermodális terminál, ahol a kezdeti 250 ezerről tavalyra 425 ezer TEU-ra emelkedett a kezelt árumennyiség. A jelenlegi tervek szerint 2023-ban fogadja majd az első vonatokat a létesítmény.

Egyelőre még csak rajzon, de már kész a 120 új munkahelyet garantáló közúti-vasúti terminál
(grafika: Metrans)


Magánosodik a francia vasút is


Provence-Alpes-Côte d'Azur | Franciország – Történelmi döntést hozott a regionális kormányzat Dél-Franciaországban: a Marseille–Cannes–Nice TER-járatok üzemeltetését a Transdev nyerte, de erről még október 29-én szavaz a tartományi tanács. A szerződés 2025 közepén indul 10+2 évig tartó időtartamra, évi 2,6 millió vonatkilométerre. Befektetés is szükséges lesz összesen 250 millió eurónyi összegben, hiszen új karbantartóbázist kell építeni és új vonatokat kell venni, majd a mostani napi 7 helyett 15 pár vonatot kell majd közlekedtetni. A pályázaton meghirdetett szolgáltatások fennmaradó 90 százalékát az állami SNCF Voyageurs vitte, a legértékesebb rész a Nizza-környéki Azur nevű vonatcsoport.


Rekordtávolság egy töltéssel


Bachstein | Németország – A gyártói tesztet felülmúlva, 543 kilométert tett meg egy Iveco E-Way elektromos busz még július közepén, de az adatok hitelesítése miatt csak most publikálták az eredményt. A TÜV Nord által ellenőrzött kísérletben két napon át nyúzták Wolfenbüttel környékén több regionális vonalon a 335 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt szóló autóbuszt normál fordán minden nap 05:30 és 16:00 között, a végén mindössze 3 százaléknyi töltéssel gurult be a telephelyre. Az autóbusz február óta van szolgálatban és téli körülmények között is képes volt 300 kilométert megtenni egy töltéssel, a gyártó 2019 nyarán Ulmban 527 kilométert sajtolt ki egy ugyanilyen buszból. A közlekedési vállalat szerint az is segítette a rekord megvalósulását, hogy a buszvezetőik évek óta folyamatos képzést is kaptak a dízelbuszok energiahatékony vezetéséhez, amit jól tudnak hasznosítani az elektromos darabok vezetésekor is.

A kísérletről készült filmből érdekes adatokat is megtudhatunk


Autómentes Hétvége extrákkal


Budapest | Magyarország – Nagyszabású járműkiállításra készül a BKV az Európai Mobilitási Héten szokásos Andrássy úti korzó kiegészítő programjaként: több korszak járművei kerülnek kiállításra a Tanács Károly körúton és várják majd a látogatókat. A járművekről egyelőre pontos információk nem állnak rendelkezésre, de lesz néhány meglepetés.

Összeállította: Adorján Péter, Gyorgyovics Krisztián, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.