2020-09-18

Hétvégi gyors – 2020. szeptember 12-18.

„Járványügyi menetrend” helyett visszatérnek az „alibimenetrendek” a mellékvonalakon. Komoly veszteség a ČD-nél. Bezárta Twitter-csatornáit a Transport for London. Prágában színt váltanak. Eltűnés felé tart a Bombardier. Nyaralósból sívonat lesz. Hajózott a gőzmozdony.


A császár új ruhája


Praha [Prága] | Csehország – Forgalomba állt az első, a PID új színterve szerint fényezett autóbusz Prágában. A végleges festést hosszú vita előzte meg, ám végül se a pozsonyira hajazó, se a „gördülő forgalmi változás” gúnynevű terv nem nyert. A szürke-piros fényezést a DPP 3694-es azonosítójú SOR NB12-ese kapta meg, amely 2015 óta a Řepy garázs lakója. Az új festést az újonnan beszerzett, valamint a főjavításon átesett járművek kapják meg, kivéve a Siemens M1-es (C vonalon közlekedő) metrókat és az alacsonypadlós középrésszel rendelkező T3R.PLF típusú villamosokat.


Az új ruhában megjelenő kocsi az elkövetkező időszakban a 176-os vonalon járnak majd, 2020. szeptember 17-én az 1-es forgalmiban volt megtalálható
(fotók: Mellár Marcell)


Útban a vég felé


Montréal | Kanada – Szerdán aláírta az Alstom és a Bombardier-t tulajdonló Caisse de dépôt et placement du Québec a megvételről szóló megállapodást. Eszerint a 7,15 milliárd euróra értékelt cég értéke az átvétellel párhuzamosan végbemenő profiltisztításokkal együtt körülbelül 3,4 milliárd euróra csökken majd és a korábbi megállapodások is érvényben maradnak. Az Alstom részvényeseinek közgyűlése október 29-én dönt majd a tranzakcióról, amit majd 2021 tavaszán véglegesítenek a felek.


Járványügyi helyett alibimenetrend


Budapest | Magyarország – Több vasútvonalon is visszaállítja a „járványügyinek” titulált menetrend helyett a korábbi két-három vonatos „alibimenetrendeket” az ITM megrendelésére a MÁV-START és a GYSEV. Az utasok igényeit nagyrészt továbbra is figyelmen kívül hagyó menetrendek a Siófok–Tab, a Vámosgyörk–Gyöngyös, a Záhony–Mátészalka, a Nyíregyháza–Vásárosnamény, a Vésztő–Szeghalom–Gyoma, a Püspökladány–Szeghalom–Kötegyán, a Szentes–Hódmezővásárhely, a Lakitelek–Kiskunfélegyháza, az Orosháza–Szentes–Kiskunfélegyháza viszonylatokban tér vissza, míg a GYSEV-nél a Csorna–Hegyeshalom vonalon áll vissza a korábbi menetrend. Az ITM augusztus elején már visszakozott a járatritkítástól a helyi politikusok nyomására több vonalon, most további helyi követeléseknek engednek.
Emlékeztetőül: az ITM és háttérszervezete, a KTI egyes szakértőinek ötlete nyomán azért ritkították a vonatokat, mert a kijárási korlátozások idején az átlagos utasszám tíz fő alatti volt ezeken a vonalakon. Emiatt pedig a nyár elejétől vezettek be változásokat, amikor a kijárási korlátozásokat már feloldották. A „járványügyi” menetrendként aposztrofált megoldás – amit a legtöbb esetben sikerült úgy összeállítani, hogy a pótlóbusszal párhuzamosan szerelvénymenet is közlekedjen – azonban számos település polgármesterének felszólamlását hozta magával, így az ITM folyamatosan visszakozik a bújtatott járatritkítás és a mellékvonalak lopakodó felszámolására irányuló lépésektől.


Kiürítettek egy vonatot a Ceneri-bázisalagútban


Lugano | Svájc – Épphogy elindultak az első menetrend szerinti vonatok az új bázisalagúton át Bellinzona és Lugano között, máris egy komoly feladat elé állították az infrastruktúrát. Az üzem első napján, szeptember 14-én csak az első vonatnak sikerült gond nélkül átjutnia az alagúton, a második, Zürichből Milánóba közlekedő Eurocity egy fékhiba miatt, az alagúttól függetlenül fekve maradt. Mivel a motorvonat mozgásképtelenné vált, a forgalomirányítás hamar a szerelvény kiürítése mellett döntött. Egy másik vonat a párhuzamos járatban állt meg, hogy az összeköttetéseken át átszállhasson a megrekedt vonat 150 utasa. Az evakuáció problémamentesen lejazlott, az új alagút ebben is hibátlanul vizsgázott.


A korona vitte a bevételt


Praha [Prága] | Csehország – Az év első fele nem volt valami fényes a České Dráhy számára. A cseh közszolgálati rádió, a Český Rozhlas hírportálja szerint elsősorban a koronavírus-járvány miatti korlátozások csökkentették a ČD bevételeit – erről a közlekedési szaktárca vezetője, Karel Havlíček számolt be. A korlátozások miatti utasvesztésből eredően mintegy két milliárd korona veszteséget kell az első félévre elkönyvelnie az államvasútnak, amelyik 2019 első felében 400 millió koronás nyereséget tudhatott magáénak, akkor 91,5 millió utast szállítottak – 2020 első felében mindössze ennek a harmadát, a kijárási korlátozások idején alig volt utas, az utasszámok 90%-kal zuhantak be, ezt már Vanda Rajnochová, a ČD szóvivője tette hozzá. Az államvasút megsegítéséről a kormányzat és a régiók vezetői közösen gondolkodnak, de a szakminiszter jelezte: a regionális közlekedés és a piaci alapú vonatok esetében nem lesz állami támogatás, csak a távolsági (közszolgáltatás keretében közlekedő) járatok után nyújt segítséget maga az állam. Ez a ČD mellett jelenleg a RegioJet, az Arriva és a GW Train Regio egyes járatait érinti.
A támogatás ennek fényében nem jár mindenkinek: a Leo Express például semmilyen segítséget nem kapott az iRozhlas.cz beszámolója szerint, hiszen a cég az üzleti alapú vonatai mellett a regionális forgalomban vesz részt, ez utóbbi esetében pedig a magyarországi megyéknek megfelelő kraj-ok kormányzata az illetékes.


Twitter helyett applikáció


London | Nagy-Britannia – A Transport for London meglepő lépésre szánta el magát: bezárta számos Twitter-csatornáját. A Magyarországon nem túlzottan elterjedt, de számos nyugatabbra fekvő országban rendkívül népszerű közösségi oldalon korábban ugyanis minden fontosabb vonalnak és ágazatnak saját csatornája volt, amelyeken keresztül a különféle forgalmi zavarokat kommunikálta a TfL. A jövőben azonban csak a fő csatornát üzemeltetik majd, az utastájékoztatási tevékenység esetében pedig más felületekre koncentrálnak. A TfL közölte: a Twitter-csatornákat manuálisan frissítették, nem volt automatizálásra lehetőségük, ez viszont azzal is járt, hogy az információadás sokat késhetett. A közlekedésszervező a TfL Go applikáción keresztül szeretné a jövőben az operatív változásokról szóló közleményeket csatornázni, a dolog egyetlen hibája azonban az, hogy csak iOS-re érhető el az alkalmazás, Androidot futtató eszközökön nem működik. Így viszont az androidos okoseszközöket használó utasokat nem éri el a TfL, ami jelentős minőségi romlást hoz az utastájékoztatásban, nyilatkozta a Metro Reportnak a London TravelWatch igazgatója, Emma Gibson. A szakértő szerint persze az sem jó, ha több mint húsz különféle Twitter-csatornáról kell összevadászni az információkat, viszont a mostani lépés sem az igazi. Fontos lenne, ha a közlekedésszervező cég az ilyen lépések előtt konzultálna a felhasználókkal és felmérnék a valós információ iránti igényeket és azokat a felületeket, ahol ezt az utasok keresik, mondta Gibson. A TfL ráadásul meg akarta szüntetni az akadálymentesített állomások zavarait közlő csatornát is, ám a TfL Access megszűnését a köz nyomásának engedve egyelőre elnapolták.

A fejlődés iránya éppen ellentétes Budapesten: a Budapesti Közlekedési Központ az év eleje óta nem a fő Facebook-oldalán kommunikálja a zavarokat, ott csak marketingtartalmakkal jelentkezik. A közlekedési változásokat a BKK INFO Facebook-oldalán lehet olvasni és Budapesten az utazástervező applikáció és a tájékoztató applikáció is külön érhető el – miközben a webes felületen megvan a két rendszer közötti kapcsolat.


Marad az MVB


Magdeburg | Németország – Újabb 22,5 évre, 2042 végéig kapott megbízást a Magdeburger Verkehrsbetriebe GmbH & Co. KG (MVB) a tulajdonos tartományi fővárostól. Mivel a három hónapos időtartam alatt senki nem kívánta a közlekedési szolgáltatásokat saját kockázatra üzemeltetni, így a város kijelölhette a saját közlekedési cégét. Az okmány átadásán Dr. Lutz Trümper főpolgármester örömét fejezte ki, hogy a városi tulajdonú cég lehet a továbbiakban is az üzemeltető. Birgit Münster-Rendel, az MVB ügyvezetője a több, mint 800 munkatárs nevében is megköszönte a bizalmat, amivel a jövőre vonatkozó tervek is biztos alapokra kerültek. Klaus Zimmermann, a város pénzügyi megbízottja és az MVB felügyelőbizottságának elnöke az integrált közlekedési társaságból fakadó szociális biztonságot emelte ki.

Balról jobbra: Klaus Zimmermann, az MVB fb-elnöke; Birgit Münster-Rendel, az MVB ügyvezetője;
Dr. Lutz Trümpel, Magdeburg főpolgármestere
(fotó: Romy Buhr / Landeshauptstadt Magdeburg)


Hajózik a gőzmozdony


Vitznau | Svájc – A világ első fogaskerekű-vasútja, a Vitznau-Rigi-Bahn jövőre, 2021-ben lesz 150 éves. Ezen jeles évforduló alkalmából az 1873-ban üzembe állított és a luzerni Verkehrshausban kiállított 7-es számú gőzmozdonyt szeptember 15-én átszállították Vitznauba, ahol ismét üzemképessé újítják majd fel. Az út azért is volt érdekes, mert kézenfekvő módon, hajóval történt, hiszen a Verkehrshaus és Vitznau is a Vierwaldstättersee partján fekszik. A kis gőzmozdonyt egy uszályra emelve szállították, amely eseményt a nagyközönség előtt sem titkolták el, így sokan figyelték a szárazföldön és a vízen is a nem mindennapi szállítmányt. A mozdony a felújítás után a 2021-es jubileumi ünnepségek keretében áll majd ismét üzembe.

A Rigi-Bahnen remek videós összeállítást készített a mozdonyszállításról


Télen is lesz Alpen-Sylt


Sylt | Németország – Az egyelőre csak nyárra bevezetett Alpen-Sylt Nachtexpress az igények és a visszajelzések alapján télen is közlekedik majd. Bár a menetvonalak még egyeztetés alatt állnak, már vásárolhatók jegyek 89 és 399 € közötti árakon. A nyári vonaton csak fekvőhelyes kocsi volt, a télin viszont ülő-, fekvő- és hálókocsi is lesz, illetve Salzburg után egészen Bad Gastein állomásig közlekedik majd, hogy közelebb legyünk a sípályákhoz.

A napok biztosnak vehetőek, de az időpontok még változhatnak a pályavasúti kapacitások függvényében
(grafika: RDC)


Még 40 Flexity Zürichnek


Zürich | Svájc – Még nincs is utasforgalmi üzemben az első, de a VBZ már most lehívott további 40 darabot a korábban rendelt 70 Flexity mellé. A koronavírus okozta késések és bevételkiesések ellenére Zürich városa nem akar leállni a fejlesztéssel sem a járművek sem pedig hálózat szempontjából. Így érkezik majd a Bombardier eladása miatt kérdéses jövőjű Flexity típusból még sokkal több szerelvény a legnagyobb svájci városba.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.