Öltözködik a holland Arriva. Vonatra terelné Svájc a briteket. Megérkezett Mary Ann Birminghambe. Véglegesen felszámolja a tavalyi károkat az ÖBB. Korlátozott határátmenet az Elbánál.
Ideiglenesen kerülnek
Weststrecke | Ausztria – Amint az már október óta ismert, 2025. május 12. és június 5. között újabb fázisába lép a Boris ciklon által megtépázott és a menetrendváltásra csak ideiglenesen helyreállított nagysebességű pálya Bécs és St. Pölten között. A korlátozott pályakapacitás miatti pótlásnál lényegében visszatértek a tavaly ősszel bevált alapokhoz, a pótló vonalak jól megkülönböztethető színjelzéseket is kaptak, de egyes viszonylatokban a Wiener Linien is elfogadja a vasúti jegyeket és bérleteket. A munkálatok oroszlánrészét a legjobban károsodot Atzenbrugger Tunnel esetén a provizóriumok véglegesre cserélése jelenti, valamint a mobil gátak kiépítése és tesztelése. Tullnerfeld állomáson a közművek (elektromos, fűtési és szellőztetési rendszerek) kerülnek magasabb szintre, de a lezárás optimális alkalmat jelent a peronok meghosszabbítására is. A Lainzer Tunnel sem ússza meg a felülvizsgálatot és a Wien folyó által megrongált berendezések itt is megújulnak. Hadersdorf elágazás váltói és sínjei is megújulnak, illetve a kommunikációhoz szükséges elemeket is cserélik ezen a szakaszon. A változások befolyásolják a Bécs és Budapest közötti közlekedést: Budapest felől egy müncheni kivételével csak Salzburgig közlekednek a RailJet vonatok, illetve a Kálmán Imre/Wiener Walzer EuroNight vonatok menetrendjét is megnöveli a terelt útvonal.
Felforgatják az osztrák belföldi közlekedést, de ez elkerülhetetlen
(grafika: ÖBB)
(grafika: ÖBB)
Színesednek a GTW-k
Heerenveen | Hollandia – Forgalomba állt az első felújított Stadler GTW 2/8, melyet az Achterhoek-Rivierenland koncesszió keretében közlekedtet az Arriva. A 374-es azonosítót viselő motorvonat megkapta a Flevoland, Gelderland és Overijssel tartományokban használatos RRReis arculatot, melynek a fő színei a fehér mellett a lila, kék és zöld. A beltérben az ülések szövete és azok felosztása mellett újdonság, hogy a következő két évben mosdót is beépítenek mind a 24 egységbe. Az arculat megújítása nem öncélú, hanem a 2025. december 14-én kezdődő 10+7 éves koncesszió követelménye.
Hollandia közepén a buszok esetén már korábban bevezették a RRReis márkát
(fotó: Arriva)
(fotó: Arriva)
Áttörés a HS2-n
Birmingham | Nagy-Britannia – 2025. május 9-én megérkezett a Mary Ann nevű alagútfúró géplánc, amelyik az 5,8 km hosszú Bromford Tunnel elkészítését végezte 2023. júliusa óta. Az akár 40 méteres mélységben is futó alagutat kiemelkedő precizitással vezették a Water Orton elágazástól a leendő Curzon Street állomásig, a Tame folyó alatt négyszer is átkelve, néha annak medrétől mindössze öt méterre elhaladva. A folyamat még nem zárult le, hiszen a menekülési útvonalak és az alagút belsejének megépítése csak ezután következik, ahogy a párhuzamos vájatként még idén az Elizabeth nevű TBM által kifúrásra kerülő másik irányú alagút is el kell készüljön.
Újra jár a 17-es
München | Németország – Négy és fél évnyi építkezés után elkészült a villamospálya az Isartor és a Max-Weber-Platz között, ezáltal újra eredeti útvonalán közlekedhet a 17-es. Az Isartor és az Am Gasteig megállók között 200 méteres hosszban füvesített vágány kapott helyet, ami a város klímájának javítását és a zajcsökkentést segíti. Dominik Krause, München második polgármestere megemlítette, hogy 60 éve nem történt annyi fejelsztés a hálózaton, mint a jelenleg három párhuzamosan épülő villamos- és egy metróvonal esetében. Ingo Wortmann, az MVG igazgatóságának elnöke kiemelte, hogy a munkálatok alatt a közúti közlekedés végig fenntartható volt, a szakaszon pedig a közműveket is kicserélték.
Ingo Wortmann (MVG igazgatósági elnöke), Dominik Krause (München második polgármestere) és Wolfgang M. Heckl (a Deutsches Museum főigazgatója) fotózkodtak az új, akadálymentes Deutsches Museum megállóban
(fotó: SWM/MVG)
(fotó: SWM/MVG)
Repülő helyett vonattal!?
London | Egyesült Királyság – Hólabdaként növekszik az érdeklődők száma a Csalagút liberalizációjának hírére és ezúttal Svájc már formálalitásokba is bocsátkozott. 2025. május 9-én a brit fővárosban a svájci és a brit közlekedési miniszter aláírták azt a szándéknyilatkozatot, amely szerint középtávon érdekeltek a közvetlen vasúti kapcsolat felvételében. A svájci fél a meglévő nagyszámú légijárat alapján reméli, hogy létezik piaca egy ilyen átfogó nemeztközi kapcsolatnak. Mivel Nagy-Britannia nem része a schengeni térségnek, ezért a határátlépéshez szükséges ellenőrzéseket már az induló állomáson el kell végezni.
Heidi Alexander és Albert Rösti a voantkozó megállapodást a londoni St Pancras vasútállomáson látták el kézjegyükkel
(fotó: Chris Underwood / DfT)
(fotó: Chris Underwood / DfT)
Helyjegy váltása kötelező
Prága/Berlin | Csehország/Németország – Kiemelkedően jó szezonra számít a Prága és Berlin közötti vonatokon a České dráhy és a Deutsche Bahn, emiatt május 9. és szeptember 15. között egy további Berliner vonatpárt állítanak forgalomba EC 258/EC 259 vonatszámmal. Az utasok számának korlátozására és a kényelem növelése érdekében a határátmenetben kötelező lesz júius 15. és augusztus 31. között a helyjegy váltása – ez cseh és német oldalról is díjmentes. Mivel a DB InfraGO 2025. augusztus 1. és 2026. április 30. között teljes kizárás mellett újítja fel a Berlin–Hamburg vasútvonalat, ezért Berlintől északra jellemzően a német belföldi vonatokra kell majd átszállni. Emellett kisebb vágányzárak is lesznek az Elba völgyében, melyről a legpontosabb tájékoztatást az utazástervező és jegyvásárlási rendszerek adják.
Összeállította: Adorján Péter