Fényfüzéres kisvonat a Berekben. Elkészült az utolsó görlitzi emeletes kocsi. Akkumulátoros motorvonat királyi kézben. Megszűnt az innovatív kombinált szállítás. Vietnámban is nagysebességre váltanának. Buszokat vett Prága és Düsseldorf. Fogaskerekűt rendelt az Appenzeller Bahnen.
Kellemes ünnepeket kívánunk olvasóinknak!
Kellemes ünnepeket kívánunk olvasóinknak!
Jöhetnek az újak
Brüsszel | Belgium – Elhárultak a jogi akadályok, így hivatalosan is megrendelhette az SNCB/NMBS az első 180 AM30/MR30 motorvonatot a pályázaton nyertes CAF-tól. Az 1,7 milliárd eurós szerződés keretében 54.000 új ülőhely érkezik a belga vasúthoz. A 12 évre szóló keretszerződés keretében további 200 járművet is lehívhatnak, összesen 170.000 ülőhelyet kínálva. A forgalomba állásra jelenleg 2030 az ígéret, a kiváltandó típusok pedig gyakorlatilag az AM08/MR08-nál (Siemens Desiro ML) régebbi típusok teljes körét ( AM75/MS75, AM80/MS80, AM86/MS86 és AM96/MS96), valamint az egyetlen dízelmotoros motorvonatot (AR41/MW41) jelentik.
A belga vasút legrégebbi járművei az 50. üzemévüket már elérték, igazán időszerű a cseréjük
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Generációs ugrás
Chemnitz | Németország – Már a CVAG Adelsberg telephelyén várja az ünnepek elmúltát a második, immár teljesen elektromos (600 V egyenáram és 15 kV 16,7 Hz váltóáram) járműgeneráció első darabja. A 2022-ben megrendelt 19 vasútvillamos a hálózat bővítéséhez szükséges, ami Stollberg és Mittweida felé teszi majd lehetővé a kijárást a városból. A várhatóan 2027-ben forgalomba álló szerelvények mellé egy új kocsiszín és a gyártói karbantartás is a szerződéses 234,56 millió euró része.
Der erste vollelektrische Citylink fürs Chemnitzer Modell ist da. Dienstagabend kam er im Chemnitzer Hauptbahnhof an....
Gepostet von VMS - Verkehrsverbund Mittelsachsen am Mittwoch, 17. Dezember 2025
Flottacsere a hegyen
Rorschach | Svájc – Járműveinek hamarosan lejáró üzemengedélye okán fontos döntést volt kénytelen meghozni az Appenzeller Bahn, akik 2006 óta az 1875-ben átadott Rorschach-Heiden-Bergbahn jogutódjaként üzemeltetik a részben fogaskerekű vonalat. A menetrendszerinti járatok elátásához ugyan csak az 1998-ban gyártott BDeh 3/6 szükséges, de nagyobb forgalom esetén az 1953-as és 1967-es gyártású BDeh 2/4 motorkocsik is szükségesek. A gyártási idejükből fakadóan a tervezett élettartamukat vagy már elérték, vagy meghaladták és 2028-ig közlekedhetnek csak. Pótlásukra rendeltek meg két motorkocsit a Stadlernél 2028 végi forgalomba helyezéssel. Az új, négytengelyes motorkocsik magasabb rendelkezésre állásuk miatt önmagukban is elegendőek lesznek a menetrend lefedéséhez, illetve a legújabb műszaki színvonalat jelentik, ami olcsóbb üzemeltetési költségeket is jelent. 1998 után újra elérhető lesz az első osztály is, ami ebben az esetben a vezetőfülkében kerül kialakításra. Az AB tervei szerint 2035-től már GoA4-es szinten, avagy teljesen személyzetmentes, automatizált módon közlekedtetnék a vonatokat, ehhez pedig már most felkészítik a kocsikat. A beszerzés költsége 17,5 millió frank.
Eljárt az idő minden tekintetben a magaspadlós motorkocsik felett
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
A kilátókocsi a jövőben is a kínálat része marad
(grafika: Stadler)
(grafika: Stadler)
Királyi átadó
Lemvig | Dánia – Júliusi szolgálatba állítás után fokozatosan vették át a szerepet a Midtjyske Jernbaner által üzemeltetett Holstebro–Skjern és Vemb–Lemvig–Thyborøn vonalakon, de az igazi fénypontot a december 19-i szalagátvágás volt, ahol őfelsége X. Frigyes dán király személyesen vezette az egyik motorvonatot a fűtőház területén.
Nagy vonathoz nagy masni járt, a vezetőülésben pedig a legfontosabb dán
(fotó: Siemens)
(fotó: Siemens)
Fényes kisvonatok a Berekben is
Balatonfenyves | Magyarország – A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút üzemelő vonalain, azaz a Csisztafürdőre vezető 39-esen és somogyszentpáli 39b számún fényvonatok járnak január 6-áig. Karácsony alkalmából két kocsit kívül LED-fűzérekkel láttak el, valamint belül is karácsonyi dekorációt kaptak. Így minden személyvonatban van egy ünnepi díszbe öltöztetett személykocsi. A feldíszített vonatok menetrendje elérhető a MÁV-csoport weblapján.
2025. december 19-én a Csisztafürdőre tartó 30864-es személyvonat csattog át a Nyugati-főcsatorna hídján Balatonfenyves határában
(fotó: Harmati Marcell)
(fotó: Harmati Marcell)
Helycsere
Potsdam | Németország – Háromnegyed évvel a kiszállítását követően forgalomba állt Brandenburg tartomány fővárosában az első két Stadler Tramlink, melyek közül a 441-es a Valencia nevet kapta. Az újdonságokkal a nagyforgalmú 92-es és 96-os vonalakon lehet találkozni, ahonnan a rövidebb Combino-szériát kiszorítva hamarosan leáldozik a még meglévő, néhány éve Prágában felújított ČKD Tatra KT4D-szerelvényeknek.
„Valencia“ geht auf die Strecke! Ab sofort fährt unser erstes neues Fahrzeug offiziell im Fahrgastbetrieb durch Potsdam:...
Gepostet von Stadtwerke Potsdam am Donnerstag, 18. Dezember 2025
Elektromosítanak
Prága | Csehország – Újabb négy, ezúttal új típusú villanybusz állt forgalomba december 18-án a cseh fővárosban. A SOR ENS 12-esek egy 100 darabos keretszerződés keretében érkeztek és a 213-as vonalon álltak szolgálatba. Bár már az első opcióban megrendelet 18 jármű mindegyikét átvették, az informatikai rendszerek beszerelése még egyes esetekben várat magára. A 100 km hatótávolságot biztosító akkumulátorokat kábelesen és a tetőn elhelyezett áramszedővel is fel lehet tölteni, a hőszivattyús hűtő-fűtő klímaberendezés pedig nem igényli a dízel állófűtést.
A buszok megvásárlásához 800 millió korona (~32,8 millió euró) értékben EU-s támogatást is felhasználtak
(fotó: Jakub Lachout / DPP)
(fotó: Jakub Lachout / DPP)
A járműpark megújítása 2026-ban is folytatódik: további 14 SOR ENS 12-es, 30 Bozankaya SNG 12T trolibusz, 30 Iveco Urbanway Hybrid 18M, 40 Iveco Streetway 18M és 4 Iveco Crossway LE 14,5M szállítására rendelkeznek szerződéssel.
Hajtásváltás
Düsseldorf | Németország – Elérkezettnek látták az időt elektromos autóbuszok beszerzéséhez Észak-Rajna-Vesztfália tartományi fővárosában is, így 2026 elején fokozatosan forgalomba állítanak 15 csukló és 5 szóló buszt, melyeket a VDL gyárt a város számára. A Heerdt garázsban a tetőn elhelyezett áramszedő segítségével nagyjából három óra alatt tudják feltölteni őket és a Rajna bal partján fognak közlekedni. Ezek a járművek helyben teljesen kibocsátásmentesek, mivel a fűtést is tisztán elektromos. Emellett érkezik még 61 csuklós és 6 szóló, melyeket bő 20 év után újra a Mercedes-Benz márkát képviselik és gyakorlatilag az összes vonalon megfordulhatnak. A dízelmotoros darabok feladata az üzemvitel stabilizálása, illetve a technológiai híd képzése az állomány emissziómentes átállása során.
A járműfenntartásért felelős Tomasz Karbowski (balra) és az üzemeltetésért felelős Christian Finke osztályvezetők állhattak büszkén az új járművek elé
(fotó: Rheinbahn)
(fotó: Rheinbahn)
Nem tartott sokáig
Regensburg–Lébény | Németország–Magyarország – 2025. december 19-én közlekedett – egyelőre? – utoljára a győri Audi-gyárat alkatrészekkel kiszolgáló Helrom-Duvenbeck vonat. A hivatalos indoklás szerint a februárban kezdődő Nürnberg–Regensburg, majd júliustól Regensburg–Passau szakaszra váltó nagyfelújítás ellehetleníti az időkritikus kombinált szállítást. A kapcsolat a német és magyar gyárak között nem szakad meg, csak közútra kényszerül.
Pecsétes ajándék
Bonn | Németország – Bár nem túlzottan bonyolult a bonni villamoshálózat, de Ramersdorf állomás alagútban fekszik és emiatt oda szigorúbb szabályoknak megfelelve lehet csak utasokat szállítva közlekedni. Az ehhez szükséges engedélyt szerezte meg a karácsony előtti hajrában az SWB egy éve forgalomban álló típusa, így december 19. óta már a 62-es vonalon is találkozhatnak az utasok a Škoda 41T-vel. Ezzel elhárult az utolsó akadály is a még Bonnban közlekedő DUEWAG-ok elszállítása elől.
🎄 Wunsch erfüllt! Unsere Skoda-Bahnen fahren jetzt auch auf der Linie 62. ✨ Steigt ein & genießt die Fahrt.
Gepostet von SWB Bus und Bahn am Freitag, 19. Dezember 2025
Magántulajdonú nagysebességű
Hà Nội [Hanoi] | Việt Nam [Vietnám] – Kelet-Ázsiában is terjeszkedne a Siemens, ehhez pedig partnerséget kötött a VinSpeed nevű céggel, amely Phạm Nhật Vượng, az ország leggazdagabb emberének tulajdonában áll. A magáncég a 121 kilométeres Ha Noi – Quang Ninh (Ha Long) és az 54 kilométer hosszú Ben Thanh – Can Gio nagysebességű vasútvonalak megépítését tűzte ki célul, amihez a pályaoldali és a járműves technológiát a németek szállíthatják. A mindössze hat állomásos hálózaton a még fejlesztés alatt álló Velaro Novo motorvonatok közlekednének ETCS L2 felügyelete alatt, a darabszámokról egyelőre nincs információ. A típusnak egyébként nincs szerencséje, az egyetlen megrendelést sem kezdték még megépíteni.
Újabb látványrajz a Siemens studiójából egy eddig nem túl sikeres típusról
Vége!
Görlitz | Németország – Elkészült az utolsó izraeli megrendelésre épített emeletes kocsi a típus kifejlesztésében és elterjesztésében főszerepet vállaló üzemben, amely két világégést és a politikai változásokat is túlélte. Viszont a legújabb tulajdonos már nem tartott igényt a felhalmozott kompetenciára és a terület eladásával megszüntette a hagyományos emeletes kocsik gyártását, ezzel 176 év után már nem készül több vasúti jármű a tradicionális gyárban. Az MDR összefoglalójában az üzemvezető és az üzemi tanács egyik tagja is megszólalt, de egyikök sem teljesen elégedett, még ha a legtöbbeknek a régi vagy az új tulajdonos tudott is munkahelyet biztosítani.
Végleg nyugdíjba ment Kavalecz Imre
Budapest | Magyarország – Egyszer már elhagyta a vasutat 2009-ben, majd 2012-ben visszatért a legendás szóvivő, a MÁVINFORM hangja, Kavalecz Imre. A MÁV-csoport ugyan nem verte nagydobra, de az állami médiaszolgáltató, az MTVA műsorvezetője, Balog Tamás közhírré tette: december 17-én, szerdán szólalt meg utoljára Kavalecz Imre a Kossuth Rádióban. Kavalecz Imre december 31-ével végleg nyugdíjba vonul – írja a műsorvezető.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Harmati Marcell







