Francia pályázatokat nyert a CAF. Máshogy szeretné a jeteket az ÖBB. Veszélyben a Norient-Express. Münchenre koncentrál a Siemens. Indul az akkumulátoros utazás Dániában.
Sajtból van a villamos
Bern | Svájc – Július 7. óta a Bernmobil 659-es pályaszámú Combino villamosa reklámozza az Emmentaler AOP sajtgyárat, amely a '90-es években a svájci síszövetség mezszponzora is volt. A november közepén megrendezendő World Cheese Awards pedig a svájci szövetségi fővárosban kerül megrendezésre, így 40 kiállító ország képviselői láthatják majd a helyi büszkeséget.
A reklámfóliára 10 hónapos szerződést kötött a sajtgyár
(fotó: Emmentaler AOP)
(fotó: Emmentaler AOP)
Francia kettős
Beasain/Reichshoffen | Spanyolország/Franciaország – Az Alstom-Bombardier egyesülés feltételei között szerepelt a reichshoffeni üzem átadása, emiatt az SNCF által megrendelt Coradia Polyvalent motorvonatok egy része már CAF logóval gördült le a gyártósorról. A 400 már forgalomban lévő egység és az aktuálisan nagyjából 50 gyártásra váró darab mellé újabb 12-re szerődött a francia állami vasút. Ezek közül 5 hatrészes Intercités és 9 bimodális TER verziót vásároltak Bourgogne-Franche-Comté régió számára. Érdekesség, hogy a pályázaton a CAF és az Alstom konzorciumban indult, mivel egyes elektronikai egységeket továbbra is a franciák gyártanak.
Furcsa dolog a régi gyártó logójával képet kiadni
(fotó: CAF)
(fotó: CAF)
Beasain/Grenoble | Spanyolország/Franciaország – 2028-as szállítási határidővel kötött megállapodást 38+9 Urbos villamos szállításáról a gyártó CAF és megrendelő SMMAG, amivel a francia Bagnères-de-Bigorre üzem kapacitásait kötötték le. A 45 méteres, hétrészes villamosokon oldalanként hat ajtópár szolgálja majd az utascserét, a kapacitás 82 ülő- és 199 állóhely. Ezzel a megrendeléssel végleg kiválthatóak lesznek a '90-es évek közepén beszerzett TFS2-es villamosok, melyekből még 53 fut az alpesi városban.
A két megrendelés összértéke eléri a 300 millió eurót.
Épül az akkumulátoros bázis
Gelsenkirchen | Németország – Jólius 9-én megtörtént a hivatalos első kapavágás Gelsenkirchen-Bismarck állomáson, ahol a valamikori fűtőházat még 2022-ben vásárolta meg a CAF, hogy ott felépítse az akkumulátoros motorvonatainak műszaki bázisát. Az eseményen Ronald R.F. Lünser, a CAF németországi vezérigazgatója, Karin Welge, Gelsenkirchen főpolgármestere, Oliver Wittke, a megrendelő VRR igazgatója és Ibon García, a CAF karbantartási igazgatója álltak a lapátok nyeléhez. A 2025. decemberi menetrendváltásra előirányzott járműcsere a gyártás elhúzódása miatt 1-3 évet csúszni fog, emiatt a kijelölt üzemeltető DB Regio helyett is a jelenlegi Transdev-leány RheinRuhrBahn szolgáltathat tovább.
Eine neue Ära für das Bahnbetriebswerk Bismarck mit seinem historischen Ringlokschuppen und der Drehscheibe! Der...
Gepostet von Oberbürgermeisterin Karin Welge am Donnerstag, 10. Juli 2025
Kavarják a számokat
Bécs | Ausztria – A tavalyi, csúcsot jelentő utasforgalmi adatok alapján úgy határozott az ÖBB, hogy módosítja a megrendelését és megváltoztatja a második generációs railjet és nightjet szerelvények összeállítását és mennyiségét. A korábbi 33 helyett csak 24 nightjet szerelvényt építtetnek a Siemens-szel 2026 közepéig, melyek közül már csak 9 garnitúra hiányzik. Az eredetileg tervezett 27 kilenc kocsiból álló railjet 2 helyett pedig 40 szerelvény az új irányvonal. Igazi újdonság, hogy a 12 kilenc kocsis (ezek közül 8 már kész) egység mellé érkezik majd 28 hét kocsiból álló is, mivel Bécs és Salzburg között, valamint időnként Budapest és München felé szükséges a 14 kocsinyi kapacitás. Összességében ez azt jelenti, hogy a korábbi 474 helyett 472 kocsi áll majd az ÖBB szolgálatában 2030 után. Szintén ennek következménye, hogy az éjszakai hálózaton megmaradnak az egyedi kocsis szerelvények is, melyek közül a legfiatalabb is már 30 éves.
Összevonás Münchenben
München | Németország – Sikeresen bővítette a volt Krauss-Maffei gyárat a Siemens egy új irodaház átadásával, ahol 500 új munkahelyet is teremtett. A már 2700 példányra szóló szerződéssel rendelkező Vectron sorozat minden tudása és a további fejlesztések is egy helyszínre koncentrálódnak majd: évi 385 Vectron és 180 személykocsi – közte a Vectouro vezérlőkocsi – gyártása a 2026-os cél. Emellett a jelenlegi 25 helyett 80 mozdony revízióját vagy baleset utáni helyreállítását is szeretnék minden évben elvégezni, ehhez a csarnokokat is megnövelték – összesen 100.000 négyzetméter beépített felület áll a hamarosan 2500 dolgozó rendelkezésére. Perlachból Allachba költözik majd át a vasúti járműves szakág, amint az irodaház megkapja az utolsó engedélyeket is.
Nem csak a műszaki tervezés és a gyártás, hanem cégvezetés is beköltözik majd az új épületbe
(grafika: Siemens)
(grafika: Siemens)
Megállj a fejlesztésnek!
Bécs | Ausztria – Július 11-én kénytelen volt törölni a Verbindungsbahn már gyakorlatilag teljesen előkészített fejlesztését az ÖBB, mivel a Bundesverwaltungsgericht [Szövetségi Igazgatási Bíróság] nem hozott ítéletet a lakossági panaszok kapcsán. Emiatt az építkezések 2025. szeptemberére előirányzott kezdetét határozatlan időre eltolták és a 30 milliós beruházást befagyasztották.
Egyelőre marad a szakállas sorompó a vonal mentén
(fotó: Lukas Leonte / ÖBB)
(fotó: Lukas Leonte / ÖBB)
Pénz? Lesz!
Hamburg | Németország – Megkötötte a hitelszerződést az EIB-vel a Hochbahn, így már biztosítottnak látszik az Alstom által gyártandó DT6-os sorozat jövője. Az első körben megrendelt 41 ember által vezetett és 7 automata szerelvény 173 millió eurós költségét sikerült ezzel a megállapodással biztosítani, a keretszerződésben szereplő összesen 374 járműnek ez viszont csak egy kis része. Újabbakra viszont a DT4-esek elhasználódása, a jövőben tervezett sűrűbb követés és a hálózatbővítések miatt is szükség lesz.
Indul a rohamosztagos
Lemvig | Dánia – A szükséges engedélyeinek megszerzése után 2025. július 14-én forgalomba áll az első Siemens Mireo Plus B, amely nem német megrendelésre készült, a Midtjyske Jernbaner által vásárolt motorvonatok a jelenlegi 4 Y-motorvonat és 4 Desiro kiváltására érkeznek. Az első utasforgalmi járatot a Vemb és Thyborøn közötti 10:39-es indulásra, valamint a Thyborøn és Lemvig közötti 12:00-ás indulásra tervezték be. A Lemvig, Holstebro és Skjern állomásokra tervezett felsővezeték-szigetek majd csak öszre készülnek el a Banedanmark kivitelezésében, addig csak két motorkocsit tudnak forgalomban tartani, melyet Vemb állomáson töltnek 1.000 V feszültséggel. Az üzemeltető nem restellette megemlíteni, hogy még sok üzemi tapasztalatot kell szerzniük és emiatt kisebb problémák még előfordulhatnak, melyekért előre is elnézést kérnek az utasoktól.
Fogast, még!
Interlaken | Svájc – A korábban megrendelt 10 mellé újabb 5 fogaskerekűt rendelt a Berner Oberland-Bahn (BOB). A 2028-ban forgalomba álló járművekért 50 millió frankot fizetnek majd a thurgaui gyárnak. A méteres nyomtávú, háromrészes motorkocsikra a növekvő utasforgalom és az 1986-os gyártású motorkocsik kiváltása miatt van szükség.
Sok meglepetést nem okoz a formavilág, hiszen ez még az előző Stadler-dizájnból ered
(grafika: Stadler)
(grafika: Stadler)
Folytassa, BOB!
Augsburg | Németország – A megrendelőként eljáró BEG újra a BOB-t bízta meg az immár Rosenheimer Kreuz nevet kapott vonalcsoport üzemeltetésével. Az eredetileg Meridian, majd jelenleg Chiemgau-Inntal nevű koncesszió ezzel a harmadik márkanevét kapja meg. Ide tartoznak az RE 5 München–Rosenheim–Salzburg, RB 54 München–Rosenheim–Kufstein és RB 58 München–Holzkirchen–Rosenheim viszonylatok, ahol 260 km hálózathosszon évi közel 5 millió vonatkilométert kell teljesíteni 2029. decembere és 2043. decembere között. Járművek terén marad a jelenlegi FLIRT 3-flotta, de az összes szövetet cserélik és a fényezést is felfrissítik. A BOB-cégcsoportot vezető Arnulf Schuchmann hozzátette, hogy az üzemeltetés kiszámíthatóságának örülnek, de a DB InfraGO 2027-re és 2028-ra tervezett nagyfelújításai okozhatnak még kellemetlen meglepetéseket.
Kiszállnak a svédek
Oslo | Norvégia – Ugyan 2025. novemberi üzemkezdettel számoltak a Norient-Express néven luxus kirándulóvonat kitalálói, a beindulásra legutóbb már 2026 ősze volt az ígéret. Ehhez az SJ Norge lett volna a vontatásszolgáltató, de ők inkább kiszálltak a projektből. A legújabb hírek szerint az ötletgazdák a jelenleg csak teherszállításban érdekelt Grenland Rail válaszára várnak.
Összeállította: Adorján Péter