2011. 08. 02.

Stuttgart 21: megfelelt

Hosszas várakozás után napvilágra került a DB AG sokat vitatott projektje, a Stuttgart 21 stessztesztje, illetve annak eredménye. „Természetesen” megfelelt a projekt – eközben pedig a tartományi közlekedési miniszter alternatívát javasol, ami a szövetségi kollégája elutasít.

A Deutsche Bahn AG hosszú ideje tervezgeti és lassan neki is fogott a Stuttgart 21 projekt kivitelezésének. A stuttgarti főpályaudvar ebben a formában megszűnne a tervek szerint, a vonatok egy földalatti átmenőállomáson járnának. A DB AG szerint a sváb fejállomás már nem felel meg a kor követelményeinek és a kevesebb vágánnyal rendelkező átmenő állomás is nagyobb forgalom lebonyolítására alkalmas.
A beruházás egyáltalán nem mellesleg hatalmas vitákat kavart. A projektet ellenzők tüntetéseket szerveznek és egyre radikálisabb módon fejezik ki ellenérzésüket.
Az új vasútállomás látványterve

A napokban került nyilvánosságra a projekt stressztesztjének eredménye. A pályaudvar a modellszámítások szerint megfelel az elvárásoknak, képes a tervezett forgalom lebonyolítására. Sokan ettől a teszttől várták azt, hogy elbukik a projekt és megmaradhat a mostani állomás, de legalábbis átdolgozásra kerülnek a tervek.
Mindeközben a baden-württembergi tartományi közlekedési miniszter alternatívát javasolt: a nagy föld alatti átmenő állomás helyett egy kisebb átmenő részt és a fejállomás megtartását javasolta. Azonban ez a szövetségi kollégájának nem tetszett: Dr. Peter Ramsauer szerint ez évtizedes visszalépés lenne és kiállt a DB AG projektje, a kizárólag átmentő formában épített állomás mellett. Többek között azért, mert jelenetős áttervezési költségekkel járna ez a változás és kérdéses a leendő pályaudvar-komplexum átbocsátó képessége is.
A leendő földalatti állomás sematikus rajza a kiszolgált irányok jelzésével
 
Érdemes megjegyezni: az eredeti, a kilencvenes években bemutatott tervek még ezzel a megoldással számoltak, csak később merült fel a fejpályaudvar területének teljes feladása. Ez utóbbi kitűnő ingatlanfejlesztési terület lehet Stuttgart szívében.
A régi csarnok helyén, arra merőlegesen épülne meg a földalatti átmenő pályaudvar
(a képek forrása: stuttgart21.de)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.