2011. 12. 01.

Magyar „Werbelok”-történet – 1. rész: A Haydn-mozdony

A neves osztrák zeneszerző, Joseph Haydn ezer szállal kötődik Magyarországhoz is: az 1732-ben született muzsikus az Esterházy grófok házi zeneszerzőjeként is működött. 1809-es halálának 200. évfordulójára az osztrák-magyar GYSEV egyik mozdonyát öltöztették különleges díszbe. A 1047 504-4-es úttörő szerepet kapott: az első magyar „Werbelok” került a sínekre.

„Werbelok”. A vasútbarátok számára sokat jelent ez a német szó: a járművet teljes egészében vagy jelentős felületen befedő reklámmal ellátott mozdonyok kifejezetten a német nyelvterületen terjedtek el, innen a nevük is. A közkeletű elnevezés lassan a magyar vasútbarátok szótárában is meghonosodik, s talán egyszerűbb is kiejteni, mint a magyar fordítását, a „reklámmozdonyt”. Most induló sorozatunkban bemutatjuk az eddig elkészült magyar reklámmozdonyokat. A sort a GYSEV 1047 504-4-es mozdonyával nyitjuk.
A neves osztrák zeneszerző halálnak 200. évfordulójára számos kulturális rendezvényt szerveztek Ausztriában és Magyarországon is. A Haydn-év egyik reklámhordozójának pedig a GYSEV egyik korszerű villamosmozdonyát választották. Az akkori fordulók szerint Ausztriában és Magyarországon is dolgozó járművek messzire vitték a rendezvények és a zeneszerző hírét.
Egy nappal a bemutató után máris forgalomban: a Bécsből Salzburgba tartó IC élén tartott egy rövidke pihenőt a 1047 504-es Wien-Hütteldorf állomáson
(fotó: Magyarics Zoltán)

A gép 2009. augusztus 14-én mutatkozott meg először Linzben. Ekkor kerültek fel rá a Gudrun Geiblinger tervezte matricák. A munkákat a neves osztrák modellgyártó, a Roco támogatta és irányította. Geiblinger jegyzi egyébként a Mozart-Taurust vagy éppen az egykori Arriva, ma Netinera mozdonyát is, amelyet a német vasút 175. születésnapjára öltöztettek ünnepi díszbe.
A gép egyik oldalára a zenszerző arcképe és egy hegedű került fel...
(fotó: Magyarics Zoltán)

...míg a másik oldalon az osztrák és a magyar lobogó fejezi ki kötődését a Monarchia két országához
(fotó: Halász Péter)

A mozdonyt 2002-ben építette a Siemens 20802 gyári számon. A gép 2002. november 7-én állt forgalomba. 2007. április 27-én szenvedett balesetet, ami miatt hosszabb időre kimaradt a forgalomból. Linzben kijavították a sérült vezetőállást és a mozdony oldalát, majd még az év folyamán ismét forgalomba állt.
2010. április 7-én, a második magyar „Werbelok” bemutatójának napján indult indult Sopronből Győrbe a 997-es számú gyorsvonattal a 1047 504-es
(fotó: Halász Péter)

A 1047 504-es 2010 október végéig tartotta meg különleges ruháját, s többek között a Csíksomlyó Expressz első utazása során is segédkezett: a hosszú szerelvényt továbbította Sopron és Budapest-Keleti között.
Az első alkalommal közlekedő Csíksomlyó Expressz (azaz 13979 számú vonat) élén érkezett a Haydn-mozdony a Keletibe 2010. május 21-én kora reggel
(fotó: Magyarics Zoltán)


A 9202-es élén várja az indulást a Haydn-mozdony a Keletiben 2010. január 7-én

2010. október 21-én még Haydn-mozdonyként érkezik a 1047 504-es a Keletibe az IC 939/IC 919-es élén
(fotók: Halász Péter)

Ismét pőrén... 2010. november 1-jén már a hagyományos GYSEV-színekben érkezett Sopronból Budapestre az IC 935/IC 915 élén a 1047 504-es. A reklámmozdonyként töltött hónapokra már csak némely szellőzők más színe (ezeket festették) és a homlokablak jobb alsó sarkában is látható pályaszám emlékeztet
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.